Vegatopia Forum

Mars vegetarisch?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #60 Gepost op: 02 april 2010, 14:45:18 »
Veganistisch? Met die melkchocolade eromheen? :nooo:

Ja dat is natuurlijk zo. Dan wordt het een kwestie van hoe je het woord dierlijk interpreteert/gebruikt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #61 Gepost op: 02 april 2010, 14:49:33 »
Dierlijk = afkomstig van een dier. Lijkt mij. Of dat dode of levende dieren zijn doet voor de betekenis van dat woord niet ter zake.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #62 Gepost op: 02 april 2010, 14:53:14 »
Dierlijk = afkomstig van een dier. Lijkt mij. Of dat dode of levende dieren zijn doet voor de betekenis van dat woord niet ter zake.

Nou moet ik toch even advocaat van de duivel spelen, want ik interpreteer dat zelf dus ook als 'werkelijk onderdeel van een dier'. Melk en eieren zijn daarin dierlijke bijproducten ofzo.
Ik weet het niet precies, maar er blijft ruimte voor interpretatie hierin.
Ze zeggen ook 'geschikt voor vegetariërs, niet: geschikt voor veganisten'.

Hoe hadden ze het anders moeten verwoorden om duidelijker te zijn vraag ik mij dan af.

Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #63 Gepost op: 02 april 2010, 14:55:04 »
Hoe hadden ze het anders moeten verwoorden om duidelijker te zijn vraag ik mij dan af.

Ongeschikt voor vegetariers. ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #64 Gepost op: 02 april 2010, 14:58:47 »
Van Dale geeft mij gelijk: "dier·lijk bn, bw 1 tot het dier behorend 2 vh dier (afkomstig) 3 als ve dier: ~e driften". :P

Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #65 Gepost op: 02 april 2010, 15:27:30 »
Die woordenboekdefinitie laat anders nog steeds ruimte over voor interpretatie. In hoeverre 'behoort' een ei tot de kip?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #66 Gepost op: 02 april 2010, 15:28:53 »
Ik denk dat vlees & the like dierlijke onderdelen zijn en zuivel/ei dierlijke producten. (En dat vlees etc met wat goede wil ook onder dierlijke producten te scharen valt, maar ei/zuivel niet direct ook onder dierlijke...  - ik vind onderdelen niet per se het best de lading dekken, maar u begrijpt wel.) Nouja, los van hóe je het noemt; het is wel zo praktisch om daar een onderscheid in te maken.
Met 'dierlijke ingrediënten' zouden dus zowel dierlijke onderdelen alléén als àlles van dierlijke afkomst kunnen worden bedoeld, denk ik.
Zonder dat daarbij Van Dale buiten spel wordt gezet overigens.

Maar ehm, weet iemand wat er dus daadwerkelijk mee bedoeld wordt als dit ergens op staat? Of hangt dat af van degene die de ingrediëntenlijst opgesteld heeft?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #67 Gepost op: 02 april 2010, 15:33:56 »
http://www.hoeveelzoetisgoed.be/page.asp?n=veelgestelde-vragen-over-mars-chocoladeproducten&p=9&s=u#6

Vraag 6: Bevatten Mars chocoladeproducten dierlijke ingrediënten?

Antwoord
Onze producten bevatten in principe melk- en eierproducten.
Wei is een melkproduct dat normaal gezien met dierlijk stremsel gemaakt wordt. Ook bij de kaasproductie wordt wei gebruikt.
Kaas wordt in Europa al eeuwenlang traditioneel met dierlijk stremsel gemaakt. De wei die daarbij ontstaat, is een waardevol bestanddeel van onze bereidingen. Veel vegetariërs in België eten kaas die met dierlijk stremsel is gemaakt en genieten ook van onze producten.
We wijzen er ook op dat M&M's en Skittles een natuurlijke kleurstof op dierlijke basis bevatten (E 120).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #68 Gepost op: 02 april 2010, 15:36:27 »
Even ter herinnering, de oorspronkelijke discussie ging over 'homeopatische hoeveelheden wei' in Mars, zoals J@n dat zo mooi omschreef.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:MARS vegetarisch?
« Reactie #69 Gepost op: 02 april 2010, 18:24:14 »
Daarom heb ik deze nieuwe draad toch maar even met de oude samengevoegd.
“it's strange how life makes sense in time...”

Ghost79

Chocolade repen en Whey poeder
« Reactie #70 Gepost op: 16 mei 2010, 02:01:09 »
Hoi, ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven op mijn vragen.
Zijn Chocolade repen zoals Snickers, Lion en Nuts vegetarish? Want ik hoor soms dat ze dierlijke stremsel hebben.
En hoe zit het met Whey poeder die vooral gebruikt wordt door fitnessers voor de zuivere eiwit?

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mars vegetarisch?
« Reactie #71 Gepost op: 16 mei 2010, 09:25:10 »
Deze draad gaat over wei in repen zoals Mars, en er is ook een draad over weipoeder: klik.

Er zijn ook een draden over fitness en vega eten: klik en hier