Vegatopia Forum

Half vegetarisch eten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

tamara19

Half vegetarisch eten?
« Gepost op: 12 mei 2007, 19:13:44 »
Ik eet:

makreel
eieren
ossenworst
kip
runderen (beefburgers, ect..)

nu wil ik het houden op beefburgers en af en toe vis en kip.
Ik wil ook meer biologish gaan eten. is dit in jullie ogen beter dan wat ik eerst deed? ik denk niet dat ik echt vegetarier zijn lang kan volhouden maar ik kan er voor zorgen minder vlees te eten en als ik het toch eet wat biologisher..

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2007, 00:21:24 door Hizikigrrrl »

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:half vegetarish worden?
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2007, 19:28:34 »
Hoe minder bioindustrievlees, hoe beter, denk ik? Liever biologisch vlees inderdaad. En wellicht kun je af en toe een vleesvervanger kopen? Ze zijn heus niet allemaal vies ;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:half vegetarish worden?
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2007, 19:36:51 »
Is dit in jullie ogen beter dan wat ik eerst deed?
Waarom zou dat uit maken?

Als jij minder vlees wilt eten, moet je dat vooral doen, en als je dat niet wilt, dan niet. Als je zo'n beslissing neemt voor iemand anders dan jezelf houd je het nooit vol, en al helemaal niet als je die beslissing neemt voor mensen die je niet eens kent.

Maar als jij zélf echt minder vlees wilt eten, prima, ga gerust je gang  ;) En hier op het forum en op de hoofdwebsite vind je heel veel informatie over hoe je dat zou kunnen en toch nog lekker kunt eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

tamara19

Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2007, 01:58:09 »
na een half dagje nadenken besluit ik toch o helemaal vegetarisch te worden..

ik ga nog wel melk en eieren eten maar wel biologishe.. diervriendelijk!

mijn ouders lachten me wel uit en maakte grapjes en pakte makreel enzo maar alhoewel het lekker smaakt vindt ik het toch zielig.. ik vindt snoep ook lekker dus zal ik dat wel gaan eten..

Ik heb zelf 5 ratten nu en ik heb geen zin om hun op mijn broodje te zien als ik vlees eet..

Ik ben ook niet echt een leerdrager alhoewel ik een riem draag die van leer is.. ik vindt die wel zonde om weg te gooien. die riem is al iets van 5 jaar oud en was volgens mij van mijn moeder of zus.. dus die draag ik wel tot het versleten is.. anders is het diertje voor niks doodgemaakt..

vanavond heb ik veel vlees gegeten.
2 grillburgers en 2 beefburgers en hopelijk mijn laatste vlees voor nu.

weet iemand welke vitaminen ik nu ga missen?
kan ik pillen ervoor slikken zoals weerstand of vitamine b?


Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2007, 12:44:50 »
na een half dagje nadenken besluit ik toch o helemaal vegetarisch te worden..

ik ga nog wel melk en eieren eten maar wel biologishe.. diervriendelijk!

mijn ouders lachten me wel uit en maakte grapjes en pakte makreel enzo maar alhoewel het lekker smaakt vindt ik het toch zielig.. ik vindt snoep ook lekker dus zal ik dat wel gaan eten..

Ik heb zelf 5 ratten nu en ik heb geen zin om hun op mijn broodje te zien als ik vlees eet..

Ik ben ook niet echt een leerdrager alhoewel ik een riem draag die van leer is.. ik vindt die wel zonde om weg te gooien. die riem is al iets van 5 jaar oud en was volgens mij van mijn moeder of zus.. dus die draag ik wel tot het versleten is.. anders is het diertje voor niks doodgemaakt..

vanavond heb ik veel vlees gegeten.
2 grillburgers en 2 beefburgers en hopelijk mijn laatste vlees voor nu.

weet iemand welke vitaminen ik nu ga missen?
kan ik pillen ervoor slikken zoals weerstand of vitamine b?



over vitamines en voeding is genoeg te vinden in 'gezond' op dit forum. Voor de rest kun je voor jezelf beslissen dat je bijvoorbeeld wel gelatine eet en leer draagt? het is niet zo dat dat niet 'mag' of 'moet'. Je kunt voor jezelf een grens trekken in hoever je gaat.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

tamara19

Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2007, 14:39:18 »

ik ga proberen veel groente en fruit te gaan eten dus veel van die gelatine zal ik wel niet innemen. is dat dierlijk vet?

Leer wil ik niet echt meer dragen. bont helemaal niet.
mijn laarzen zijn (ik heb het net gevraagd aan mijn moeder) niet van leer.


Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2007, 06:41:57 »

ik ga proberen veel groente en fruit te gaan eten dus veel van die gelatine zal ik wel niet innemen. is dat dierlijk vet?

Leer wil ik niet echt meer dragen. bont helemaal niet.
mijn laarzen zijn (ik heb het net gevraagd aan mijn moeder) niet van leer.


Gelatine wordt gemaakt uit beenderen en visgraten. Het is een bindmiddel.  Er staat al veel over op dit forum.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2007, 15:14:05 »
Succes Tamara! Hier op het forum en op de Vegatopia-site vind je genoeg informatie over vitamines, leer, gelatine, kaas en veel meer wat interessant in voor (beginnende) vegetariërs. Zoals Lona ook al zei: je bepaalt zelf hoe ver je wilt gaan. Er is niemand die tegen jou zegt wat je wel en niet moet en mag. Mijn advies: geef niet op als je een keer 'de fout' in gaat. Bedenk voor jezelf waarom je het doet. En: alle beetjes helpen ;)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2007, 23:55:47 »
Tamara, ik heb nog nooit van mijn leven vlees of vis gegeten. Als je voldoende variatie brengt in je vegetarische voeding blijf je echt wel gezond.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Jippia

Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2007, 23:10:49 »
Ik ben tot mijn 22ste een alleseter geweest. Ik besefte steeds meer wat ik eigenlijk at en het ging me steeds meer tegenstaan. Ik kon gewoon niet meer een koe als een biefstuk op poten zien. Toen ben ik vegetariër geworden. Vervolgens las ik op internet dat er achter eieren en melk ook dierenleed schuilgaat en kon niet slapen (echt niet) van het idee dat er haantjes dood werden gemaakt omdat ik zo nodig eieren moest eten. Toen ben ik veganist geworden. Ik spreek nu alleen voor mijzelf en wil een ander geen keuze opdringen. Bij mij heeft het geholpen dat het een zaak van principes, waarden en mijn geweten werd. Dat is voor iedereen verschillend. Het helpt mij wel om het vol te houden, ook ik met collega's naar een pannenkoekrestaurant ga en alleen patat met ketchup kan eten. Ik heb veel aan het internet gehad wat de informatie betreft over hoe je een gezond vegetarisch en nu dus veganistisch leven opbouwt.

Na een tijdje wist ik niet beter of ik was vegetariër. Je gaat eraan wennen en gaandeweg kom je erachter dat het veel minder Spartaans en konijnevoer is dan je aanvankelijk dacht.

Succes met je beslissing en het wennen aan je nieuwe levensstijl!

Mirjam

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2007, 21:56:37 »
Succes ermee :)
Ik heb nooit iets weggedaan van leer wat ik al had... Als je het toch al hebt is het zonde van het weg te doen. Maar dat is natuurlijk een keuze die ieder voor zich maakt.
Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ook zorgen dat je van alles genoeg eet, maar als je hier een beetje rondkijkt moet dat geen probleem zijn.

Kimberley

Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #11 Gepost op: 04 september 2007, 13:34:49 »
Veel succes! Ik ben lange tijd vegetarisch geweest, vanaf een jaar of 10, en in het begin vergat ik het nog wel eens. Daar moet je je niets van aan trekken, kan gebeuren. Als je nog bij een niet-vegetarisch gezin leeft moet je wel goed opletten dat je dieet wel in balans blijft. Gewoon het vlees weglaten is niet gezond. Je hebt tegenwoordig hele lekkere vleesvervangers, maar misschien willen je ouders ook wel een (paar) keer per week vegetarisch eten.
Heb je al met je ouders overlegd wat jullie doen als ze bijvoorbeeld een pasta-saus met gehakt maken? Mijn moeder piekerde er niet over om speciaal voor mij een andere te maken dus die dingen at ik wel.

Nu ben ik trouwens 'half-vegetarisch' en eet ik soms biologisch vlees, graseieren en biologische melk. Vegetarisch zijn vond ik super, maar helaas was dat in mijn geval niet goed voor mijn gezondheid. Nu woon ik op mezelf en kan ik dus makkelijker vegetarische maaltijden maken, dus eet ik langzaamaan steeds minder vlees.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Half vegetarisch eten?
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2007, 21:45:53 »
Vegetarisch zijn vond ik super, maar helaas was dat in mijn geval niet goed voor mijn gezondheid.
Wat ging er mis met je gezondheid? En hoe gematitgd/streng vegetarisch at je?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!