Vegatopia Forum

Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

mjets

Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Gepost op: 07 mei 2007, 23:43:19 »
Wat eten jullie op brood, waar geen/niet zo veel vet in zit. Mijn voorliefde voor volle kazen, gebakken eieren, carobella (pot in de week ;D), vegetarische pate (ook 25 gram vet per 100 gram) en zo bleek mijn nieuwe vondst tartex pate met zongedroogde tomaten en curry zelfs 49 gram vet! te bevatten (per 100 gram) !! ai ai ai.  :nosmile: Geen wonder dat er lovehandles onder mijn wintertruien tevoorschijn kwamen. Dus, em... wat minder vet eten en iets meer bewegen is mijn plan. DUS nu zoek ik lekkere hartige vetloze dingen voor op brood.... maar wat? Ik kom niet verder dan home-made aubergine/tomaat/paprika-spread, wat best waterig smaakt zonder olie, maar te doen. Kan je verslaafd zijn aan vet?
help :sadley:
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2007, 12:54:43 door mjets »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:lekkere hartige vetloze dingen voor op brood - tips!?
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2007, 23:50:47 »
Hier vind je vast meer:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=10293

http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1175526253&archive=&start_from=&ucat=31

Bij de Turkse winkels kan je avjar vinden, volgens mij bevat dat ook weinig vet (weet niet zeker, want ik ken het niet).
Verder heb je natuurlijk nog huttenkase, magere kaas, magere smeerkaas, sandwichspread, jam, gekookte eieren (of bakken zonder veel vet), tomatenpuree en marmite.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2007, 23:56:48 door Hizikigrrrl »

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #2 Gepost op: 08 mei 2007, 00:11:27 »
oe fijn bericht! gelijk aan de slag, avjar google... blijkt dat een geroosterde paprika-aubergine spread te zijn die ken ik... heet dat avjar! Geinig!! Erg lekker hoor! Alleen (bio) is het 25 gram vet... dus magerhomemade..alternatief. Huttekase ow ja... das lang geleden, morgen gelijk ff shoppen...
Zit nu via via via links bij Eva-broodbelegrecepten... ik ben wel even zoet.
thx  :-*

Aiko

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2007, 00:13:14 »
Ik heb onlangs humus / humous ontdekt voor op brood. Geen idee precies hoeveel het aan vettigheid en suikers bevat, maar het er wel vertrouwen in dat het niet al te snel verkeerd zit (er staat niets op het potje, en hoeveel verkeerds kan er nu zitten in smeerbare kikkererwten?). Maar ik vergis mij wel eens vaker in het een en ander... Stiekem verwacht ik dus toch aardig wat vet. Verlicht mij gerust, zij die er meer van weten.

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #4 Gepost op: 08 mei 2007, 00:17:45 »
oe dat maak ik vaak en ik doe er altijd HEEEEEL veel olijfolie door.... dat maakt het zo overheerlijk smeuiiggg. Sommige recepten zijn ook met tahin (erug vet)... Maar dat kan wel vetlozer (helemaal is zo waterig denk ik)....

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #5 Gepost op: 08 mei 2007, 07:53:32 »
Huttenkase is goed ja. Doe er voor de variatie tuinkers of tomaat op.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #6 Gepost op: 08 mei 2007, 08:04:29 »
Je hebt ook cottagecheese. Zelfde als huttenkase maar bijna de helft goedkoper. Ze staan bij de Deka naast elkaar. Ik doe er peper en kerrie of knoflook door. Groene kruiden kan ook. Op de sla als dressing gaat ook , een lekker gekruide toef !

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #7 Gepost op: 08 mei 2007, 13:19:36 »
Thanx Braam: huttenkase met kerrie cayenne en knoflook (en tomaat) is HEEEELLLL lekker! De pompoen is aan het stoven voor de (EVA) spread voor morgen... gaat goehoed!

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #8 Gepost op: 08 mei 2007, 13:21:06 »
is het dan 25 gr. vet per hele verpakking of per boterham? ik bedoel, je doet toch wel vaker dan 1 keer met zo'n potje neem ik aan? is het E.D.H. dieet een idee? Eet de helft? dus gewoon wel lekkere dingen smeren op je brood maar gewoon wat minder dik erop? of de helft v/h aantal boterhammen?

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #9 Gepost op: 08 mei 2007, 13:46:58 »
uhm...per 100 gram  :P wat trouwens betekend dat als ik dat bakje tartex pate 75 gram (tomaten curry) opeet verdeelt over 2 boterhammetjes ik 37 gram vet naar binnen heb gelepeld... van die dingen waar ik nooit bij stil sta stond.
Ja, E.D.H. is ook een optie maar dan moet ik me gaan leren beheersen, ook zoiets. En dun pindakaas? 1 plakje kaas? kweenie... dan vind ik mezelf geweldig zielig  :-\ wordt ik nukkig en na 1 dag snij ik een homp kaas af en dauw het zo naar binnen. ZO! Gemiep zeg!  ;D Zo'n lekkere klodder huttenkase-spread-variatie, kijk daar heb ik wat aan. EN lekker bunkeren en toch niet vet pom pom pom... M
Maar carobella-wise zal ik zeker 1/8 boterhammetje bewaren om daar een kloddertje duo van op te doen... moet wel leuk blijven 8)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2007, 11:26:59 »
uhm...per 100 gram  :P wat trouwens betekend dat als ik dat bakje tartex pate 75 gram (tomaten curry) opeet verdeelt over 2 boterhammetjes ik 37 gram vet naar binnen heb gelepeld

Ehm, nee, als je een bakje van 75 gram over twee boterhammetjes verdeelt, heb je 37 gram tartex per boterhammetje.
Als er 25 gram vet in 100 gram tartex zit, heb je dus per boterhammetje 9 gram vet.

Simpele tip om minder vet uit broodbeleg binnen te krijgen: eet dubbele boterhammen.
This is between me and the vegetable!

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2007, 12:48:22 »
Ja maar er zit 49 gram vet (per 100 gram)  in mijn favorite tartex... :confused: en of ik het vet nou over 1 of 2 boterhammen verdeel... het blijft die bak vet, toch?
enniewee... mijn vetlozebroodbelegmissie gaat heel goed, heb er echt lol in. Een nieuwe pot avjar staat al weer af te koelen en de EVA linzenpate ga ik NU maken....
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2007, 12:53:39 door mjets »

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2007, 12:58:26 »

http://www2.tartex.de/index.php?id=9&L=2

Kennelijk heb je een vette Tartex Paté Crème met rond de 40-45% vet, en een 'gewone' Paté met rond de 15% vet.
Het lijkt me dat je die laatste wel erg dik moet smeren wil je de hoeveelheid vet uit de margarine/halvarine overtreffen die je er onder op je boterham hebt gesmeerd. (Mits je dat doet, natuurlijk.)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2007, 13:33:13 »
Ja maar er zit 49 gram vet (per 100 gram)  in mijn favorite tartex... :confused: en of ik het vet nou over 1 of 2 boterhammen verdeel... het blijft die bak vet, toch?

Ja, maar als je dezelfde hoeveelheid beleg op een dubbele boterham doet, is de kans half zo klein dat je daarna zin hebt in nog meer eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2007, 14:53:17 »
Ik heb onlangs humus / humous ontdekt voor op brood. Geen idee precies hoeveel het aan vettigheid en suikers bevat, maar het er wel vertrouwen in dat het niet al te snel verkeerd zit (er staat niets op het potje, en hoeveel verkeerds kan er nu zitten in smeerbare kikkererwten?). Maar ik vergis mij wel eens vaker in het een en ander... Stiekem verwacht ik dus toch aardig wat vet. Verlicht mij gerust, zij die er meer van weten.

Ai ai, hummus is zo lekker! Maar dan wel de variant met geroosterde knoflook anders vind ik er weinig aan! Hummus is ook heerlijk om rauwe worteltjes, broccoli en andere rauwe groenten in te dippen!

Verder als tip voor lekker beleg: ik doe vaak een plakje ontbijt koek op brood of speculaas. Nou weet ik niet hoeveel vet deze bevatten maar volgens mij is ontbijtkoek erg 'onschuldig'!

Verder vind ik jam erg lekker. Wij hebben altijd wel 3/4 verschillende smaken bio jam!

Ik eet ook wel eens kaas met wat basilicum blaadjes erop!

Aiko

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2007, 19:38:46 »
Verder vind ik jam erg lekker. Wij hebben altijd wel 3/4 verschillende smaken bio jam!

Dat is vijftig procent suiker in een pot, bij benadering. Toegegeven, niet vet, maar toch niet echt een alternatief.

mjets

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2007, 20:01:47 »
ook die biologische zonder toegevoegde suikers  :'(

(maar ik ben overigens juist op zoek naar hartige stevige broodbeleg HONGER tips)

Harry

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #17 Gepost op: 09 mei 2007, 22:08:13 »
Misschien zijn op gist gebaseerde producten, zoals Marmite iets voor je. Je hebt ook een merk in het natuurvoedingskanaal, waarvan de naam me even ontschoten is, maar dat veel lekkerder is dan Marmite. Je hebt er ook drinkbouillon van. Kom er maar in. Brenda. ;)

brenda_lelie

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #18 Gepost op: 09 mei 2007, 22:11:06 »
Wat ik zeg als mensen daar naar vragen: die hebben wij niet meneer/mevrouw, die is namelijk niet biologisch.
Maar schijnt ontzettend lekker te zijn ja. Is het niet van Vogel?

Harry

Re:Lekkere, hartige, vetloze dingen voor op brood
« Reactie #19 Gepost op: 09 mei 2007, 22:28:52 »
Nee, niet van Vogel. Het staat daar wel in de buurt. Daar waar ook de Vetara groentebouillon staat. Het zijn van die plastic potjes met een een vaste substantie, dus geen poeder, waarvan je boillon kunt maken, maar je hebt ze ook voor op brood.