Vegatopia Forum

Kankerverwekkende stoffen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

« Laatst bewerkt op: 26 april 2007, 08:45:30 door Meneer de Uil »

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2007, 09:28:28 »
bizar dat er niet meer aan gedaan wordt. Ik vind het artikel wel erg kort door de bocht, ik kan me niet voorstellen dat kinderen patat, chips en koek eten in zulke mate, maar goed. En anders moeten die ouders eens flink op de vingers getikt worden.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Aiko

Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2007, 09:40:15 »
En weer een goed voorbeeld zo min mogelijk industrieel verwerkte producten te kopen...

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2007, 09:44:17 »
Ik denk overigens wel dat volwassenen meer patat, chips en koek eten dan kinderen. Als je gevaarlijke stoffen per kilo lichaamsgewicht gaat bekijken dan zal het voor kinderen wel hoger uitpakken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2007, 10:13:43 »
bizar dat er niet meer aan gedaan wordt. Ik vind het artikel wel erg kort door de bocht, ik kan me niet voorstellen dat kinderen patat, chips en koek eten in zulke mate, maar goed. En anders moeten die ouders eens flink op de vingers getikt worden.

Er staat nergens hoeveel patat enzo je als kind moet eten om de MAC te overtreden...alleen iets over 2 plakken peperkoek dat al veel te veel is voor een 3-jarig kind, dus waarschijnlijk hoef je als kind maar heel weinig rotzooi te eten om het risico op kanker flink te verhogen.

Typisch trouwens dat die ministers alleen zeiken over het fabricageproces, terwijl de ouders zo onverantwoordelijk zijn om hun kinderen zoveel rotzooi te laten eten.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2007, 10:20:20 »
ja maar welk 3 jarig kind eet nou 2 plakken peperkoek :-\
En juist omdat er niet staat hoeveel patat je moet eten om die MAC te overtreden vind ik het kort door de bocht. :-*
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2007, 10:27:32 »
Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon een voorbeeld. Ze kunnen moeilijk alle combinaties op gaan noemen waarbij het al te veel wordt. Het gaat niet om die twee plakken peperkoek, maar misschien (voor een iets ouder kind, dat wel) een koekje/liga/whatever in de pauze op school en dan nog iets bij de thee 's middags; daar gaat het dus om, en dat komt gewoon heel veel voor.

Bovendien zit het ook in brood etc. Daarom moeten de fabricanten er ook iets aan doen, en niet alleen de ouders.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2007, 10:31:10 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2007, 10:52:04 »
En weer een goed voorbeeld zo min mogelijk industrieel verwerkte producten te kopen...

Dus jij brengt nu je broodbakmachine ook naar het kringloopcentrum?

“it's strange how life makes sense in time...”

Aiko

Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2007, 10:56:15 »
Oei...
Wil je niet van die treffende dingen zeggen. Auw.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kankerverwekkende stoffen
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2007, 16:23:49 »
http://www.nu.nl/news/1072528/83/%27Leg_friet_eerst_in_zout_water%27.html

'Leg friet eerst in zout water'
Uitgegeven: 10 mei 2007 10:22

GENT - Mensen die thuis patat bakken, kunnen de rauwe frietjes beter eerst tien minuten in heet zout water leggen met een scheutje azijn en dan afdrogen. Dat vermindert de kankerverwekkende stoffen acrylamiden met ongeveer 60 procent.

De Belgische bio-ingenieur Frédéric Mestdagh is gepromoveerd op deze techniek bij de Universiteit van Gent. Zijn vinding is een alternatief voor technieken die de smaak aantasten.

"Het zat me als frietliefhebber hoog dat ons nationaal product aan kwaliteit dreigde te moeten inboeten", zei Mestdagh donderdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. "Ik hoop dat mijn techniek de industrie een uitweg biedt".


De frietexpert adviseert ook de patat niet lang in de frituurpan te laten sudderen. "Hoe bruiner de frieten, hoe meer kankerverwekknde acrylamiden".