Vegatopia Forum

Teken? Weg ermee?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #80 Gepost op: 25 april 2007, 12:04:31 »
Die kringen hoeven niet op te komen op de plaats van de beet, volgens mij, dus ook de rest van haar lijfje even in de gaten houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #81 Gepost op: 25 april 2007, 23:18:52 »
Mijn kidds hebben als wij een keer in het bos gaan snel een teek te pakken. Hiervoor hebben wij een speciale pincet voor gekocht. 1 keer ging niet alles er uit en zijn toen naar een dokter geweest.
Zelf heb ik er nooit last van gehad, dat heb ik ook niet met muggen, ik wordt nauwelijks gestoken.
Ik vraag mij af of je ze er levend uit krijgt zoals Alex aangaf.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #82 Gepost op: 25 april 2007, 23:32:50 »
Mijn kidds hebben als wij een keer in het bos gaan snel een teek te pakken. Hiervoor hebben wij een speciale pincet voor gekocht. 1 keer ging niet alles er uit en zijn toen naar een dokter geweest.
Zelf heb ik er nooit last van gehad, dat heb ik ook niet met muggen, ik wordt nauwelijks gestoken.
Ik vraag mij af of je ze er levend uit krijgt zoals Alex aangaf.

Dat hangt van de manier van verwijderen af, maar het is mogelijk ze levend te verwijderen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #83 Gepost op: 25 april 2007, 23:35:44 »
Ja je krijgt ze er levend uit. Sterker nog, het is zelfs beter om ze er levend uit te krijgen omdat je dan zeker weet dat er geen onderdelen zijn blijven zitten! Verder is het ook beter omdat de kans kleiner is dat ze hun maaginhoud in je legen als je ze voorzichtig pakt, dus minder kans op ziektes!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #84 Gepost op: 13 mei 2007, 18:46:01 »
Ja je krijgt ze er levend uit. Sterker nog, het is zelfs beter om ze er levend uit te krijgen omdat je dan zeker weet dat er geen onderdelen zijn blijven zitten! Verder is het ook beter omdat de kans kleiner is dat ze hun maaginhoud in je legen als je ze voorzichtig pakt, dus minder kans op ziektes!

ik had er vandaag nog 1, bah. Ik was spul voor jam aan het plukken in het bos, en toen had ik er ineens 5 op mn handen. Die kon ik eraf slaan, maar er had zich ook 1 in mijn broek weten te komen. Heb hem er netjes levend uitgekregen gelukkig. Weet iemand of de teek dan zowiezo de maaginhoud niet loost. Overigens vind ik het nog steeds lastig het in 1 keer te doen, ik krijg ze er wel levend uit, maar dan na 3 pogingen ofzo. Rotdingen.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Gwennepen

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #85 Gepost op: 30 juli 2008, 17:10:17 »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #86 Gepost op: 30 juli 2008, 17:37:00 »
Hihi, had het al gelezen.
In Panama noemden ze zoiets een 'Tick bomb'. Ik ben er zelf gelukkig nooit in gelopen maar als je wel de pech had zat je inderdaad onder de (miniscule) teken.

Doet me denken aan St.Maarten, toen ik daar woonde. Ik had  nog nooit een teek gezien en toen ik bij een vriendinnetje ging logeren zij ze dat ze speciaal voor mij haar kamer tekenvrij had gemaakt. Ik had zoiets van "huh, die zitten toch alleen maar buiten in de bosjes?". Op St.maarten blijkbaar niet, daar zaten ze ook in huis, en die vriendin liet er vervolgens een zien. Eenmaal thuis ging ik ook eens rondzoeken en tot mijn grote horror vond ik ze zelfs in mijn bed!!
De muren bleken onder de teken te zitten, echt overal, brrr ik krijg weer kriebels als ik eraan denk. Blijkbaar hielden ze echter niet van mensenbloed want ik heb daar nog nooit een teek gehad.  

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #87 Gepost op: 30 juli 2008, 23:17:24 »
Blijkbaar hielden ze echter niet van mensenbloed want ik heb daar nog nooit een teek gehad.  

Er zijn natuurlijk veel soorten teken die elk een voorkeur hebben voor één of meer specifieke diersoorten.  De mens wordt dus slechts door bepaalde teken interessant gevonden.

Bovendien is het bij teken - net zoals bij muggen - ook zo dat de ene mens al interessanter gevonden wordt dan de andere.

Maar hoe eng teken ook zijn, misschien is het wel veiliger om op een plek te komen waar er zoveel zitten dat je er een gewoonte van maakt om je lichaam grondig te controleren en daarmee de kans kleiner wordt dat je onbewust gebeten wordt tegenover een plaats waar je er helemaal niet op rekent dat er teken zitten en het door hun kleine aantal ook helemaal niet opvalt waardoor je misschien net gebeten wordt zonder het snel op te merken.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2008, 07:44:23 door Ligfietsertje »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #88 Gepost op: 30 juli 2008, 23:41:51 »
Het lijkt ook wel of teken minder hun best doen als ze met meer zijn. Hier moeten we de honden na iedere wandeling controleren en dan zitten ze al stevig vast (al gaan ze wel binnen 12 uur dood, door het spul van de dierenarts), maar op plekken waar echt gewaarschuwd wordt voor teken vergeten die beesten zich vast te bijten en kun je ze veel makkelijker van je hond afhalen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #89 Gepost op: 31 juli 2008, 07:59:11 »
Dankzij deze draad ging ik gister de katten van mijn moeder weer eens controleren en ik vond er in ieder geval 1. De kat in kwestie was niet blij met mijn actie en liet zich de rest van de avond niet zien dus ik heb niet kunnen kijken of hij er nog meer had. Ik blijf het raar vinden dat ze in de tuin zitten, maar ze zullen hier wel via vogels zijn gekomen ofzo.

Wat ik trouwens ook raar vond: in Panama hadden reptielen/amfibieën ook wel eens teken. Ik heb een foto van een slang met een grote teek op zijn kop. Ik had altijd gedacht dat hun huid veel te dik was en hun bloed niet geschikt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #90 Gepost op: 01 augustus 2008, 20:24:51 »
Wat ik trouwens ook raar vond: in Panama hadden reptielen/amfibieën ook wel eens teken. Ik heb een foto van een slang met een grote teek op zijn kop. Ik had altijd gedacht dat hun huid veel te dik was en hun bloed niet geschikt.

Er zijn waarschijnlijk geen diersoorten te bedenken (met uitzonderingen van hele kleintjes) die geen last kunnen hebben van teken, mijten of gelijkaardige beesten.  Gaande van zoogdieren over vogels en reptielen, maar ook vissen, vliegen, libellen en andere insecten, ... ze kunnen er allemaal slachtoffer van worden.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #91 Gepost op: 03 augustus 2008, 16:30:31 »
dus als je er in je volgende leven geen last meer van wilt hebben, moet je het voor de rest al wel heeeel sterk verknald hebben.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #92 Gepost op: 05 augustus 2008, 04:21:07 »
Mijn kidds hebben als wij een keer in het bos gaan snel een teek te pakken. Hiervoor hebben wij een speciale pincet voor gekocht. 1 keer ging niet alles er uit en zijn toen naar een dokter geweest.
Zelf heb ik er nooit last van gehad, dat heb ik ook niet met muggen, ik wordt nauwelijks gestoken.
Ik vraag mij af of je ze er levend uit krijgt zoals Alex aangaf.

Dat hangt van de manier van verwijderen af, maar het is mogelijk ze levend te verwijderen.
Ik  heb laatst weer een gruwlijk verhaal gehoord van iemand die de ziekte van Lyme had, na een lijdensweg Lyme-vrij, dacht-ie, want dan bleek later dat bacterie in zgn. cystes nog aanwezig was en plotseling weer de kop opstak. Als je teken levend wil verwijderen en terug zet, ben je in mijn ogen knap asociaal. Eerlijk gezegd: daar kan ik mij heel boos overmaken... Dat noem ik Volker van der G.-gekte.  Behalve Lyme zijn er wat minder bekende aandoeningen, ook niet misselijk, die beestje overbrengt. Reageren hoeft niet, maar denk toch nog eens na......of lees eens over Lyme, knokkelkoorts en wat niet al.
Als men kans ziet de teek uit te roeien, graag, komen wat komen gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat het ecosysteem daar wat in mist. En is dat zo, dan zij het zo.
Wellicht ten overvloede: ik snap dat Ligfietsertje gewoon antwoord op een vraag geeft. In het algemeen bedoeld voor hen die in mijn ogen het gezond verstand in deze kwijt zijn, zodanig dat men kennelijk over groot leed bij medemensen heenstapt.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2008, 04:26:20 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #93 Gepost op: 05 augustus 2008, 11:13:02 »
Wij zitten nu ook op teken-alarm aangezien mini-3 zaterdag een (mini-)teek in haar bil had.
Volgend jaar dus toch maar de vaccinaties halen :-\

 Overigens is het mij bij de poes wel eens gelukt een teek er levend uit te halen, maar ik ben in dit geval ook niet direct voor terugzetten.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #94 Gepost op: 05 augustus 2008, 17:04:29 »
Het is juist beter om ze levend te verwijderen omdat je dan zeker weet dat er niks is achter gebleven. Ik vind het goor om ze te verpletteren (bloed, baaahhhh) dus dan spoel ik ze maar door de plee. Mijn veganisme verhindert me in ieder geval niet om ze dood te maken.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #95 Gepost op: 05 augustus 2008, 18:38:49 »
Wellicht ten overvloede: ik snap dat Ligfietsertje gewoon antwoord op een vraag geeft. In het algemeen bedoeld voor hen die in mijn ogen het gezond verstand in deze kwijt zijn, zodanig dat men kennelijk over groot leed bij medemensen heenstapt.

De reden om ze levend te verwijderen - iets wat ik dus ook probeer te doen - is omdat het de 'veiligste' manier is om ze te verwijderen.  Het geeft de kleinste kans op besmetting met enge ziektes.
Maar nadat ik een teek verwijderd heb maak ik ook een eind aan het leven van dat beest.  Mijn respect voor dieren mag dan groot zijn, in zo'n geval twijfel ik toch niet.

Overigens mag het gevaar van teken ook niet overroepen worden.  Hoe ernstig de ziektes ook zijn die teken kunnen overbrengen (het zijn zeer ernstige ziekten) is het probleem in Nederland, België, ... nog behoorlijk klein.  Je in het verkeer begeven is nog steeds een veel groter risico.
Als ik daar het gegeven nog naast zet dat er dagelijks zo'n 15000 kinderen omkomen vanwege voedselgebrek en nog zo'n 30000 vanwege ziekten die perfect te genezen zijn dan is het 'tekenprobleem' behoorlijk klein. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het nuttig is om zich bewust te zijn van het probleem om er op de juiste manier met om te gaan.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #96 Gepost op: 05 augustus 2008, 20:43:41 »
Vergelijken heeft niet veel zin, appels met peren. Tot nu toe werden vooral mensen getroffen die beroepsmatig veel in de natuur waren. Maar besmette teken worden nu ook aangetroffen in tuinen, dus dan komt het letterlijk dichterbij. Het aantal besmette teken neemt in rap tempo toe.
Niet zo lang geleden kwam ik veel in de natuur en ik loop altijd in het groen te struinen. Nog nooit een teek gehad. Het schijnt dat ze sommigen niet lusten(of is dit een fabel?)...zou ik zo'n bofkont zijn: lucky me.
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #97 Gepost op: 06 augustus 2008, 18:06:47 »
Het schijnt dat ze sommigen niet lusten(of is dit een fabel?)...zou ik zo'n bofkont zijn: lucky me.

Nee hoor, geen fabel. Er zijn genoeg betrouwbare verhalen die er op wijzen dat teken wel degelijk een voorkeur hebben voor bepaalde mensen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #98 Gepost op: 06 augustus 2008, 19:04:00 »
net zoals muggen. grmbl...

Krengetje

Re:Teken? Weg ermee?
« Reactie #99 Gepost op: 29 september 2008, 09:09:43 »
hoi hoi,
ik heb gisteren weer een teek bij mn kat verwijderd en heb hem in een potje gedaan.
wat is DE beste manier om dit akelig beestje te doden ?
nog geen week geleden had mijn kat het ook al en tis elke keer dezelfde kat mijn andere kat heb er geen last van en ze lopen allebei los in het complex hier.
aan de ene kant zijn het ook best wel interressante beestjes.
want die teek zit in een glazen potje en die is koud dus dat ding beweeg niet maar zodra ik me vinger een tijdje eronder houdt op de plek waar de teek zit word tie ineens actief hahahaha best grappig.

en gister toen ik de teek had verwijderd ''leek'' het net of die dood was toen ik hem eruit had getrokken ik d8 ow ow ze koppie zit er nog in maar vanochtend bewoog die teek ineens.
in de paar uren dat de teek in het potje zit is tie wel al een kwart geslonken hahahaha maar goed.

HOE KAN JE EEN TEEK HET BESTE DOOD MAKEN?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2008, 09:10:30 door Krengetje »