Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #260 Gepost op: 10 februari 2011, 13:56:21 »
Romee, het beste kun je het navragen bij Milner zelf.

In onze kaaslijst staan geen Milnerkazen, dus als je van hen verneemt dat ze wel degelijk vegetarisch gestremde kazen hebben, laat het dan hier weten!

http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

Offline xRomee

  • *
  • 8
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #261 Gepost op: 10 februari 2011, 19:17:45 »
Ik heb een mail gestuurd naar Milner zelf, nu nog wachten op het antwoord.
Zodra ik een mail terug heb laat ik het hier ook even weten!

Offline xRomee

  • *
  • 8
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #262 Gepost op: 15 februari 2011, 18:32:02 »
Ik heb antwoord gekregen van Milner, over de vegetarische Milner kaas.
Helaas behoort de kaas met het vegetarische stremsel niet in het vaste assortiment.

Geachte mevrouw,

 

Hartelijk dank voor uw email van 10-02-11 over Milner Vers Stuk Jong.

 

Wij hebben éénmalig kaas voor C1000 geproduceert met vegetarisch stremsel. Dit behoort echter niet tot het vaste assortiment. Als onze kaas bevat niet -vegetarisch stremsel.

 

 

Met vriendelijke groet,

FrieslandCampina ConsumentenService

Offline Sharon

  • **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #263 Gepost op: 25 februari 2011, 22:06:59 »
Bij de Lidl ligt van het merk Biotrend Jong Belegen kaas die microbieel gestremd is.
En er was onlangs een thema bij de Lidl met verscheidene (smaken) kaasjes. Waaronder degene die ik nu net heb gegeten. Deze is van het merk Valley Spire, Buttery Double Gloucester with Onion & Chives. Ik vind hem goed te doen!

En bij de AH ligt sindskort Witte Kaas van hun huismerk (rood witte verpakking) die ook vega gestremd zijn.

Andretje

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #264 Gepost op: 14 juni 2011, 13:41:42 »
Voor het stremmen van de melk wordt het enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%).


Weet iemand hoeveel chymosine in ML uit de maag van een kalf gehaald wordt.
Is dit een bijprodukt van de slacht ?


Mvg

Andre

raam

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #265 Gepost op: 02 juli 2011, 17:57:38 »
De biogarde kwark van AH is zeker wel vegetarisch, weet iemand met zekerheid welke kwarken met vegetarisch stremsel er nog meer zijn?

Helaas pindakaas. Ik had dit via Google gelezen op deze pagina, maar voor de zekerheid toch maar nagevraagd. De biologische kwark van Albert Heijn Puur en Eerlijk is niet vegetarisch. Een vriendin had het ook nog nagevraagd, maar tot twee keer toe dit antwoord gekregen:

"Onze excuses voor de ontstane verwarring. Voor het stremmen (het vast worden) van de melk wordt het enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%). Traditioneel wordt chymosine uit één van de magen van kalveren verkregen en dat wordt dierlijk stremsel genoemd.

Vegetarisch stremsel kan plantaardig (een plantenextract) of microbieel (micro-organismen die chymosine produceren) zijn. Dit wordt slechts voor vegetarische en biologische KAAS gebruikt."

Als je belang hecht aan vegetarisch stremsel, kun je deze dus niet meer gebruiken! Echt balen en ik wou dat ze dat op de verpakking zetten ofzo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #266 Gepost op: 02 juli 2011, 18:25:09 »
Biogarde is toch iets anders dan biologisch?

Offline Sharon

  • **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #267 Gepost op: 09 juli 2011, 01:58:39 »
c1000 eigen merk heeft sindskort een hele lading voorgesneden kaas liggen in allerlei smaakjes (bijvoorbeeld sambalkaas), deze is microbieel gestremd.

Wat betreft de kwark... Ik heb onlangs een heel stuk gelezen over het produceren van kwark en daarin las ik tot mijn verbazing dat menig kwarkje niet vegetarisch is.
http://www.dekooktips.com/warenkennis/zuivel/kaas-v.htm

Ik keek altijd wel naar gelatine in kwarkachtige producten, heb helaas nog nooit stremsel ertussen zien staan als ingredient... Ging er daarom vanuit dat het vega was. Ben daar inmiddels niet meer zeker van.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #268 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:15:49 »
Voor het lijstje:

Mijn kaasspeciaalzaak verkoopt KEES kaas, is (sinds kort) ook helemaal vegetarisch, weinig zout, weinig vet, klinkt als supergezond kaasje. Ik zag hem ook in een andere kaas-en notenspeciaalzaak dus ik denk dat deze wel landelijk verkrijgbaar is.
Jammer genoeg alleen in gerijpte en extra gerijpte versie.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #269 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:24:29 »
Is dat niet de kaas waar ze alle dierlijke vetten hebben vervangen door plantaardige?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #270 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:28:09 »
Ja, die is het. Of, in ieder geval, het is kaas waar rare dingen mee uitgehaald zijn.
This is between me and the vegetable!

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #271 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:34:35 »

Is Kees Kaas Trenta dunnetjes aan het overdoen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #272 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:36:33 »
Ja, een soort van nepkaas toch? Dus eigenlijk is het geen kaas, lijkt me?

Overigens vind ik een product waar alles uit gehaald is, niet per se gelijk staan aan gezond. Geen vet in kaas, zuivel e.d. betekent ook geen vitamine D meer.

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #273 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:12:17 »
Als je het zo omschrijft, klinkt het idd niet meer als kaas. Ik heb nu een stukje liggen, is nog niet eens bijna op, maar nu al moeilijk te snijden. Ben ook in enthousiasme getemperd.

Ik hou me sinds kort pas bezig met stremsels en heb intussen heb ik ook wat gemaild:

Betinne geitenkaas (o.a. verkrijgbaar bij Deen) worden gemaakt met microbieel (vegetarisch) stremsel (bron Xander van den Bos van Bettinehoeve B.V.).

En voor de produktie van Mascarpone schijnt geen stremsel te worden gebruikt. Voor de produktie van Ricotta ook niet, maar de wei waarvan het gemaakt wordt is meestal afkomstig van produkties van kaas met dierlijk stremsel (bron Marcel de Groot van Trentingroup).



Penguin

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #274 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:00:29 »
Als je van echte Engelse cheddar houdt: Pilgrim's Choice.
Op de verpakking staat: vegetarisch stremsel.
Niet overal verkrijgbaar, ik heb hem van de Makro.

Offline Ben

  • **
  • 33
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #275 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:36:09 »

Is Kees Kaas Trenta dunnetjes aan het overdoen?
Trenta vond ik niet echt lekker. Toch zal ik onze kaasboer aan huis er eens naar vragen. Op zijn wagen prijkt Kees Kaas...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #276 Gepost op: 07 oktober 2011, 12:29:00 »
Jij woont vast in een dorp dat er nog een kaasboer aan huis komt!
Helaas verdwijnt dat steeds meer. Jammer, vooral voor mensen die minder mobiel zijn is het een uitkomst.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #277 Gepost op: 07 oktober 2011, 12:41:11 »
Op zijn wagen prijkt Kees Kaas...
Op die van de mijne ook, maar die staat op de markt.

Offline Ben

  • **
  • 33
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #278 Gepost op: 07 oktober 2011, 13:33:10 »
Op zijn wagen prijkt Kees Kaas...
Op die van de mijne ook, maar die staat op de markt.
Wij noemen hem ook altijd braaf Kees, maar het zou dus goed kunnen dat hij helemaal niet zo heet.  :heehee:

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #279 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:00:37 »
Niet alleen van de AH maar bijna alle kaas bevat stremsel. Dus om nu alleen de AH aan te wijzen terwijl ze zo uitgebreid zijn met hun vegetarische producten. Daarbij verkopen ze ook biologische kaas waar vegetarische stremsel zit en de kilo prijs is maar 2 euro duurder dan de gewone AH kaas.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2011, 12:14:46 door Sedna »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.