Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2005, 12:51:35 »
De klantenservice gebruikt gewoon de stremsel-makro om e-mails te versturen aan klanten die vragen naar vegetarische kazen. Het Euroshopper-brie-mysterie is dus nog steeds niet opgelost.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2005, 14:28:25 »
AH wil geen lijsten geven. Wat je zou kunnen doen is een paar specifieke kazen noemen (kaas x van merk y) en het dan vragen. Dan moet je niet  20 verschillende noemen, maar bv 3. Dan antwoorden ze soms wel.

Wat is het Euroshopper briemysterie? Dat heb ik even gemist.
de Euroshopper kaas zou vegetarisch gestremd zijn, maar brie mag geen brie heten als het vegetarisch gestremd is? is dat het? Ik wil daar nog wel eens een mailtje aan wagen
,,,,فلافل

Marietje

« Reactie #42 Gepost op: 27 juli 2005, 08:22:50 »
Nee, de AH Klantenservice meldt dat AH kaas en Euroshopper-kaas niet vegetarisch gestremd is en Kimske meldt dit:

Ben er bij toeval achter dat de brie van euroshopper ook vega is!

het etiket:

gepasturiseerde koemelk, zout, calciumclhloride, plantaardig stremsel, culturen van micro-organismen.

Maar als op het etiket plantaardig stremsel staat kunnen we er toch wel van uit gaan dat het ook echt vegetarisch is?

En of brie geen brie mag het als het vegetarisch gestremd is.... Ach, als het eruit ziet als brie en smaakt als brie is het wat mij betreft brie.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2005, 08:24:04 door Marietje »

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #43 Gepost op: 27 juli 2005, 08:38:10 »
Misschien dat AH bij kaas in eerste instantie alleen aan 'Hollandse' kaas denkt en niet aan brie ed. Zo vind ik hun antwoord wel een beetje klinken namelijk.

AH Eigenmerk kaas en Euroshopper bevatten dierlijk stremsel.[/i]

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #44 Gepost op: 27 juli 2005, 20:37:28 »
Wat is het Euroshopper briemysterie?

Volgens de klantenservice van AH worden Euroshopper-kazen gemaakt met dierlijk stremsel. Op de ingrediƫntendeclaratie schijnt echter te staan 'plantaardig stremsel'.

Of je er dan van uit kunt gaan dat het vegetarisch is? Ik heb zo m'n twijfels.  

Marietje

« Reactie #45 Gepost op: 29 juli 2005, 10:22:36 »
Ik heb ze nog maar een mailtje gestuurd om het te vragen. Jullie horen nog! Hoop ik.......

daltonhoeksteen

« Reactie #46 Gepost op: 03 augustus 2005, 13:44:55 »
philadephia zachte kaas bevat geen dierlijk stremsel even als de ah zachte room kaas.
Ook de euroshopper kruidenkaas heeft geen dierlijk stremsel.
De vegetarische lasagna is ook gemaakt met vegetarische kaas.
Verder zijn er veel engelse kaasen op de markt die vegetarisch gestremd zijn(stilton ,cheddar,red leister e.d)Zommige reform shops verkopen die nu ook.
Verder wou ik nog even in gaan op en vorige poster die zich af vroeg wat het uitmaakt of er vegetarisch of dierlijk stremsel wordt gebruikt.
Voor mij persoonlijk wel,het argument dat de stier kalfjes toch wel dood gaan niet op,dit is niet nodig in mijn optiek hoeft de boer deze niet te doden.Het argment dat het om slacht afval gaat is voor mij persoonlijk ook niet relevant , voor mij is dat juist het hele probleem!Ik wil niet dat het slacht afval wordt!Ik vindt het werkelijk banaal dat er stiertjes worden geboren die alleen maar geboren worden omdat de moeder koe kostant zwanger wodt gehouden zodat zij voldoende melk afgeeft.De kalfjes/stiertjes die geboren worden worden gelijk bij hun moeder weg gehaaldom meestal geslacht te wordenna een paar maanden.Nadat al het duure vlees is gebruikt blijft uiteindelijk dingen als de lebmaag=stremsel over en dit wordt ook met winst verkocht.ik wil niet bijdragen aan de slachting van dieren en al helemaal niet de manier waarop dit gebeurt in de bio industrie.
In princiepe is plantaardig stremsel goedkoper dan dierlijk stremsel(als je dit los koopt)
Waneer je niet vegetarische kaas eet/koopt draag je dus bij aan het in stand houden/winstgevend houden van de huidige bio industrie.
Vegetarisch eten in voor mij niet alleen smaak maar ook gevoel en jammer genoeg ook een maatschappelijk/politiek ding.En dit is zo strerk aanwezig dat het ook mijn smaak beinvloed.
Ik krijg simpel weg vlees /of vocht verkregen door slachting niet weg.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2005, 17:08:14 door Hizikigrrrl »

Marietje

« Reactie #47 Gepost op: 08 augustus 2005, 14:42:23 »
Ik heb eindelijk antwoord van de AH:

Geachte mevrouw,

Onderstaand antwoord heeft betrekking op de Euroshoppper en Albert Heijn Hollandse kazen.
De Euroshopper brie val niet onder deze groep en u kunt derhalve
uitgaan van de ingredientendeclaratie op de verpakking.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Euroshopper Brie is dus vegetarisch gestremd!!

als mensen nog naar de AH willen natuurlijk, met het vegetarische boterhamworst-debacle
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2005, 14:42:39 door Marietje »

draakje

« Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2005, 23:16:32 »
Hoi, ik ben al 8 jaar kaasmeisje bij AH en we hebben 3 soorten hollandse kaas met plantaardig stremsel: Bio jong Bio Belegen, deze 2 hebben we alleen voorverpakt. Verder hebben we nog Westfriese kruidenkaas, deze is vers van t mes. Bij de buitenlandse kazen bevat inderdaad alleen Blue Stilton plantaardig stremsel. (dit geldt voor de kaas op de bedieningsafdeling, van het voorverpakte deel weet ik het niet)
Al met al, veel te weinig keus, maar beter als niets!
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2005, 23:18:37 door draakje »

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #49 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:30:33 »
Voorverpakte port salut is ook vega!!
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #50 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:31:30 »

van die plakjes?
,,,,فلافل

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #51 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:35:36 »
die weet ik niet, maar ik heb laatst een puntje voorverpakte gehaald, omdat ie vega was  :cheer:
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Ens

« Reactie #52 Gepost op: 09 november 2005, 16:22:14 »

Prettig om te weten, ben dol op kaas in het algemeen en zeker op Port Salut!  :yummie:

chutney

« Reactie #53 Gepost op: 22 november 2005, 19:55:53 »
Echt echt echt echt??? Ik eet al een half jaar alleen maar biologische kaas van AH en die komt inmiddels mijn neusgaten uit. Ik ben gek op allerlei kazen, en nu kan ik ineens weer port salut eten en ES brie!?  :O

Wij hebben ook al verschillende keren op verpakkingen van kazen gekeken in de hoop letterlijk "plantaardig stremsel" te zien staan, maar helaas. Andere omschrijvingen van plantaardig stremsel ken ik niet.

Ik las ook iets over zachte kazen; wat wordt daar dan onder verstaan? En zijn die dan ook vegetarisch? En wat is dan het verhaal over die melk? Moeten daar ook dieren voor dood?

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #54 Gepost op: 28 november 2005, 14:36:27 »
Eerder op dit forum werd een vraag gesteld over smeerkazen.. Daar ben ik ook eigenlijk wel geinteresseerd in. Welke kunnen wel welke niet.
Gewone 'harde' kaas met plantaardig stremsel haal ik gwn bij de supermarkt en als ik daar zat van word dan ga ik naar de kaasboer. Want die hebben daar genoeg kazen liggen, plantaardig gestremd. Ik ben dol op de kaas met peppadew erin en foene griek en geitenkazen.
Voorheen kon ik trouwens bij de Jumbo supermarkt voorverpakte plakjes geitenkaas van Vergeer eten, daar stond op dat het met plantaardig stremsel was. Maar de verpakking is veranderd en het woordje plantaardig is weg, dus daar heb ik nu mijn twijfels over en bij twijfel eet ik het niet.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #55 Gepost op: 28 november 2005, 15:40:32 »
Ik zag laatst bij een turxe supermarkt een potje (poeder) met "microbieel stremsel".
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #56 Gepost op: 29 november 2005, 14:25:27 »
he balen, Frico informeert mij zojuist dat Slankie smeerkaas geen vegetarisch stremsel bevat  >:(
,,,,فلافل

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #57 Gepost op: 29 november 2005, 14:56:36 »
De AH heeft sandwiches met vegetarische mozarella, is dat ook ergens zonder sandwich te koop?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Nick

• 578
« Reactie #58 Gepost op: 29 november 2005, 17:21:12 »
Mensen die geen dierlijk stremsel willen consumeren omdat ze geen deel willen uitmaken van het hele koe-kalfjes-stiertjes-enz.-verhaal (zie bv.gast) doen dit toch automatisch door kaas te eten?
(Kaas van melk )
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #59 Gepost op: 29 november 2005, 18:05:13 »
Mensen die geen dierlijk stremsel willen consumeren omdat ze geen deel willen uitmaken van het hele koe-kalfjes-stiertjes-enz.-verhaal (zie bv.gast) doen dit toch automatisch door kaas te eten?
(Kaas van melk )

Bij mij gaat het erom dat ik liever niet onvegetarische dingen wil binnen krijgen, niet om het koe-kalven-stieren-verhaal.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005, 18:32:03 door Selly »
,,,,فلافل