Hallo allemaal,
Toevallig heb ik van de week diverse uitgaven van het blad van de vegetariersbond uitgeplozen om eens een lijstje te maken van welke kazen ik nou wel of niet kan eten. Tot nu toe eet ik alleen de bio kaas van de AppieHappie, maar die heeft onlangs de belegenkaas geschrapt en biedt nu alleen nog de jonge variant aan. Die is idd het lekkerste voor op brood maar in gerechten is de belegen toch echt lekkerder. En bovendien was ik benieuwd of er vega "bijzondere" kazen (smeerkaas, brie, kruidenkaas etc.) zijn die ik zo bij de plaatselijke supermarkt kan kopen, omdat de natuurwinkel toch een blokje om is. Enfin, zo kwam ik dus ook op dit forum terecht en las idd al veel overeenkomende soorten met mijn lijstje van de vegabond. Gelukkig bestaat er nog veel meer!!
Maar nu las ik in datzelfde blad ook over gentech stremsel waarover hier eerder werd gediscussieerd. Dat je dus geen dierlijk stremsel eet maar wel gentech-zooi lijkt mij voor velen niet echt een optie. Mocht je net als ik zeker willen weten dat je puur natuur (voor zover dat kan) eet, dan is hier een
handig hulpmiddeltje: vega kazen gemaakt in Nederland zijn altijd gentech vrij, want dat is hier verboden. In Engeland geproduceerde vega kazen zijn vrijwel altijd met gentech (zoals cheddar), tenzij uitdrukkelijke anders vermeld. Maar hoe weet je nu waar je kaasje vandaan komt? Welnu, dit is terug te vinden in de stempel (een ovaaltje met een code). Staat er NL dan weet je zeker dat het non-gentech is.
Effe iets heel anders, hoorde net op het nieuws dat 2 op de 3 eierverkopers op de markt legbatterij-eieren onder de noemer scharrelei verkopen (onderzoek door Wakker Dier). De code op het ei verklapte de werkelijke herkomst (begincijfer geeft aan of het scharrel, kooi, vrije uitloop of bio is). Het antwoord van de marktlieden varieerde van 'legbatterijen bestaan niet meer' (was het maar waar!!) en 'het doosje bevat een landelijk plaatje' (aaargh). Maar dit terzijde...
Lopen jullie trouwens ook altijd tegen het probleem aan dat je in restaurants moeilijk kunt eten omdat veel zogenaamd vega gerechten kaas bevatten? Kan een boek schrijven over de keren dat ik heel uitdrukkelijk vroeg 'zonder kaas' en dat ik het dan toch kreeg (wat ik pas halverwege ontdekte). Mss moeten we de koksschool maar eens bestoken dat ze koks eens goed vertellen waar kaas van wordt gemaakt...
Greetz enne... sorry voor deze lange post...