Vegatopia Forum

Vegetarische kaas, de Vegatopia kaaslijst

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #160 Gepost op: 23 december 2007, 17:29:22 »

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #161 Gepost op: 23 december 2007, 18:15:48 »
Naar mijn weten zijn alle biologische kazen gemaakt met vegetarisch stremsel!

Wat een echte aanrader is: bio kaas met basilicum! Die had ik bij de natuurwinkel gekocht, en gister heb ik een net andere versie bij de plus gekocht: bio kaas met basilicum&knoflook, ook erg lekker!!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #162 Gepost op: 23 december 2007, 18:39:15 »
Naar mijn weten zijn alle biologische kazen gemaakt met vegetarisch stremsel!

Volgens mij niet hoor.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #163 Gepost op: 23 december 2007, 18:42:28 »
Naar mijn weten zijn alle biologische kazen gemaakt met vegetarisch stremsel!

Volgens mij niet hoor.

Dat is inderdaad niet het geval.
Forumkenner 2007 8)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #164 Gepost op: 27 december 2007, 20:17:04 »
Oow, nou dat vertelde de meneer van de Natuurwinkel mij in ieder geval...

Misschien alleen de kazen die hij verkoopt? Nou goed tot nu toe ben ik nog geen biologische kaas tegengekomen met dierlijk stremsel, maar ik koop mijn kaas dan ook vooral bij de natuurwinkel, haha  ;)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #165 Gepost op: 27 december 2007, 20:23:11 »
Oow, nou dat vertelde de meneer van de Natuurwinkel mij in ieder geval...

Misschien alleen de kazen die hij verkoopt? Nou goed tot nu toe ben ik nog geen biologische kaas tegengekomen met dierlijk stremsel, maar ik koop mijn kaas dan ook vooral bij de natuurwinkel, haha  ;)

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat de natuurwinkel waar jij gaat winkelen de kazen specifiek selecteert op het soort stremsel.
Maar toch zou het me verbazen.  In al de natuurwinkels waar ik tot nu toe ooit ben binnen geweest (en dat zijn er toch wel wat) verkocht men zowel biologische kaas met dierlijk als met plantaardig stremsel.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #166 Gepost op: 27 december 2007, 21:21:40 »
De Natuurwinkel is een frachise-keten van natuurvoedingswinkels en die verkopen biologische en biologisch-dynamische kazen, zowel gestremd met microbieel stremsel als met stremsel uit kalvermagen.

Wat maken Nederlanders het toch ingewikkeld door een keten van natuurvoedingswinkels 'De Natuurwinkel' te noemen.  ;)
(En voor de duidelijkheid, ik heb dus geen ervaring met 'De Natuurwinkel', enkel met Belgische (en Franse) natuurvoedingswinkels.)

Ronnie de mier

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #167 Gepost op: 09 februari 2008, 14:52:35 »
Hey ik kom hier toevallig op dit forum terecht omdat ik info zocht over kaas maken. Ik maak mijn eigen kaasjes door melk te verwarmen, kefir toe te voegen, dat stremt dan en dat laat ik dan uitlekken en kruid ik... lekker (thijm, rozemarijn en fenegriek zijn mijn favorietjes).

Ik vind het even noodzakelijk te reageren op deze topic, ook al is ze een beetje passé.

Wat een domme discussie: Dat stremsel uit kalvermagen is een bijproduct van de vleesindustrie. Nooit zal er een beest worden afgemaakt omwille van zijn magen alleen. Ik  eet zelf zeer bewust, vooral biologisch en steeds vegetarisch. Ik eet wel veel yoghurt, kaas en eitjes.
Het stremsel dat wordt gebruik in vegetarische kaas, het microbieel stremsel ofzo, dat is een genetisch gemanipuleerde gistcel die net hetzelfde enzyme produceert als de kalvermaag. Net hetzelfde, meer nog, raad eens waar ze het DNA gehaald hebben....

Jullie proberen gezond en bewust te eten en intussen lopen jullie blindelings in de grofste commercie: In plaats van het stremsel te gebruiken dat door de natuur geschonken wordt, verkiezen jullie dat wat in labo's is nagemaakt via genetische manipulatie door wetenschappers die geen respect of ontzag meer hebben voor het leven zelf. Verschillende firma's hebben deze gistcellen gepatenteerd en worden rijk door de intellectuele eigendommen op bewust misvormd leven.

Zo wordt dit een discussie van pro of contra genetische manipulatie. Het zou vergezocht kunnen lijken maar dat is het niet. Deze discussie voeren is zelfs jullie verantwoordelijkheid. Veganisten zijn vragende partij voor dit vega-stremsel. Dat uiteindelijk net hetzelfde is. En kijk naar het resultaat. Is dat dan natuurijk, of bewust?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #168 Gepost op: 09 februari 2008, 16:31:04 »
Zo, lekkere binnenkomer.

Jullie proberen gezond en bewust te eten
Oja? Waar haal je dat vandaan?

en intussen lopen jullie blindelings in de grofste commercie
Goh, je opent me echt de open, dit is inderdaad de meest hardcore commercie zeg.


Veganisten zijn vragende partij voor dit vega-stremsel.
Ehm, ik denk het niet echt.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2008, 16:31:14 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #169 Gepost op: 09 februari 2008, 17:17:10 »
Tja, deze week ga ik weer naar DSM, vorig jaar heb ik inderdaad een discussie gehad met de ontwikkelaars van de stremsels. Chimosine was inderdaad gentech. Over fromase vond ik onderstaande:
     *   Fromase® is the microbial coagulant range derived from a fermentation process of the fungus Rhizomucor miehei. Fromase® is available in low and medium thermo stability versions to suit all cheese making and casein production applications.
    * This DSM coagulant is suitable for 'vegetarian' cheese types and, certified as non-GMO, Kosher and Halal.

GMO is toch gentech?
In elk geval, ik maak me zelf nooit al te druk om stremsels, ik eet niet zo vaak kaas overigens.

Vorig jaar overwoog ik nog wel, om kaas met label 'kalfsmaag' en en met label 'genetisch gemanipuleerd' voor te  zetten, kijken wat er gebeurd. Maar ja, dat leek me weer zo relschopperig he ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Ronnie de mier

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #170 Gepost op: 10 februari 2008, 10:30:58 »
hm dat is interessant, had ik nog niet gevonden. Ik heb idd ook gelezen dat er een echt plantaardig stremsel bestaat, maar mijn eerste google actie leverde me dus enkel info over de genetisch gemanipuleerde "microbiele" stremsel, die aanvankelijk zelfs door unilever zijn ontwikkeld.
En dat zijn dingen waar mijn haren echt bij overeind komen, gentech, of niet noodzakelijk gentec, maar in elk geval geknoei met leven, waar dan nog eens patenten op genomen worden. Brrr.

Ja over die laatste opmerking, stupid one  :) veganisten zullen zich niet met kaas bezighouden.

Hoe ik mijn kaasjes "strem" is gewoon door melk te verwarmen en een zure melkdrank toe te voegen (ik neem kefir, ik heb dat toch altijd staan, maar yoghurt werk ook, voor mattentaarten wordt karnemelk gebruikt). Ik vraag me af waarom ze het niet op die manier doen. Maar ja, dan is het miss geen rauwe melk meer en miss gaan er vitamines verloren ofzo, nochtans het lukt vanaf 40graden al.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #171 Gepost op: 10 februari 2008, 10:46:02 »
hm dat is interessant, had ik nog niet gevonden. Ik heb idd ook gelezen dat er een echt plantaardig stremsel bestaat, maar mijn eerste google actie leverde me dus enkel info over de genetisch gemanipuleerde "microbiele" stremsel, die aanvankelijk zelfs door unilever zijn ontwikkeld.
En dat zijn dingen waar mijn haren echt bij overeind komen, gentech, of niet noodzakelijk gentec, maar in elk geval geknoei met leven, waar dan nog eens patenten op genomen worden. Brrr.
Ik zelf vind het eigenlijk voor geen meter interessant, maar ik wil even rechtzetten dat het bij de voormalige Gist Brocades, nu DSM vandaan komt. Geknoei met 'leven' is hier op nivo van gistcelletjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #172 Gepost op: 10 februari 2008, 17:06:24 »
Dat stremsel uit kalvermagen is een bijproduct van de vleesindustrie. Nooit zal er een beest worden afgemaakt omwille van zijn magen alleen.

Frika(n)dellen zijn gemaakt van vleesafval. Kunnen we dus ook zonder nadenken eten.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2008, 17:08:21 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Sleepingbeauty13

Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #173 Gepost op: 27 februari 2008, 16:44:44 »
Is het stremsel in edammerkaas ook gemaakt uit lebmaag, of dat vegetarisch stremsel?  :)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #174 Gepost op: 27 februari 2008, 16:47:58 »
Is het stremsel in edammerkaas ook gemaakt uit lebmaag, of dat vegetarisch stremsel?  :)

Een overzicht van vegetarische kazen vind je hier

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas: microbieel of dierlijk stremsel
« Reactie #175 Gepost op: 02 maart 2008, 17:47:29 »
Ik was laatst bij de c1000, en als ik daar ben, neem ik een pakje kaas van de groene koe mee.
Nu zag ik dat ze dat helemaal niet meer hadden.

Betreft dit een landelijke actie of alleen bij c1000 Java in Amsterdam?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

anwita

Re:Vegetarische kaas
« Reactie #176 Gepost op: 08 maart 2008, 14:20:45 »
De biologische kaas van de AH is vegetarisch gestremd. Sommige kazen van natuurvoedingswinkels zijn plantaardig gestremd, sommige niet. Vraag dit even aan een verkoper die kan je vaak verder helpen.
Dierlijk stremsel is over het algemeen goedkoper dus ik ga er zelf altijd vanuit dat alle kazen waarbij er geen microbieel- of vegetarisch-gestremd staat, dierlijk gestremd zijn.
De biologische kaas van de AH is trouwens erg goed! :O

Paaskaas59

Re:Vegetarische kaas
« Reactie #177 Gepost op: 22 maart 2008, 13:46:51 »
Ik heb de lijst met vegetarische kazen van Vegatopia geraadpleegd, maar de kaas die ik voor mijn zus heb gekocht niet gezien. Het gaat om Bastiaanse, 30+ kaas met komijn (Leidse kaas?) De verkoper van de natuurwinkel heeft mij gezegd dat alle Bastiaanse kazen vegetarisch gestremd zijn en dat er in dit soort winkels op de verpakking staat wanneer er geen vegetarisch stremsel is gebruikt. Bij Udea, de leverancier, zegt men dat de kaas vegetarisch gestremd is. Bastiaanse zelf is op zaterdag niet te bereiken en op de site van dit bedrijf is voor deze kaas geen productinfo te vinden. Mijn zus is zeer wantrouwend over kaas en gelooft niet zondermeer wat er verteld wordt. Is er iemand die mij meer kan vertellen over de door mij gekochte kaas?

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische kaas
« Reactie #178 Gepost op: 23 maart 2008, 12:33:45 »
Volgens de NVB website zijn alle kazen van Bastiaansen vegetarisch gestremd en hebben daarom een vega keurmerk. Die staat vaak ook wel op de korst. Maar ze kent het merk misschien wel als ze zelf altijd vega kaas eet.  :)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2008, 12:34:15 door Laurie »

Paaskaas59

Re:Vegetarische kaas
« Reactie #179 Gepost op: 23 maart 2008, 23:23:49 »
Bedankt voor de snelle reactie. Mijn zus koopt haar kaas bijna altijd bij AH. Ze was heel blij met de komijnekaas, de beste kaas, die ze in tijden heeft gehad. Nu ga ik op zoek naar een vegetarische rookkaas.