Hey ik kom hier toevallig op dit forum terecht omdat ik info zocht over kaas maken. Ik maak mijn eigen kaasjes door melk te verwarmen, kefir toe te voegen, dat stremt dan en dat laat ik dan uitlekken en kruid ik... lekker (thijm, rozemarijn en fenegriek zijn mijn favorietjes).
Ik vind het even noodzakelijk te reageren op deze topic, ook al is ze een beetje passé.
Wat een domme discussie: Dat stremsel uit kalvermagen is een bijproduct van de vleesindustrie. Nooit zal er een beest worden afgemaakt omwille van zijn magen alleen. Ik eet zelf zeer bewust, vooral biologisch en steeds vegetarisch. Ik eet wel veel yoghurt, kaas en eitjes.
Het stremsel dat wordt gebruik in vegetarische kaas, het microbieel stremsel ofzo, dat is een genetisch gemanipuleerde gistcel die net hetzelfde enzyme produceert als de kalvermaag. Net hetzelfde, meer nog, raad eens waar ze het DNA gehaald hebben....
Jullie proberen gezond en bewust te eten en intussen lopen jullie blindelings in de grofste commercie: In plaats van het stremsel te gebruiken dat door de natuur geschonken wordt, verkiezen jullie dat wat in labo's is nagemaakt via genetische manipulatie door wetenschappers die geen respect of ontzag meer hebben voor het leven zelf. Verschillende firma's hebben deze gistcellen gepatenteerd en worden rijk door de intellectuele eigendommen op bewust misvormd leven.
Zo wordt dit een discussie van pro of contra genetische manipulatie. Het zou vergezocht kunnen lijken maar dat is het niet. Deze discussie voeren is zelfs jullie verantwoordelijkheid. Veganisten zijn vragende partij voor dit vega-stremsel. Dat uiteindelijk net hetzelfde is. En kijk naar het resultaat. Is dat dan natuurijk, of bewust?