Trouwens, het is ook heel simpel om zelf een soort vegetarische kaas te maken. Het is Indiaas en heet panir (panier).
Je stremt hierbij dmv yoghurt zelf melk en krijgt dan een zachte witte kaas.
Je neemt 2,5 liter volle melk. Dit breng je aan de kook in een grote pan met een dikke bodem zodat het niet aanbrandt en er genoeg ruimte voor de melk is om omhoog te komen. Als dit gebeurt giet je er ongeveer 0,7 liter volle yoghurt in en draait het vuur laag. Intussen roer je met een garde. Het geheel zal dan al snel gaan stremmen en je krijgt een gelig weiwater met daarin witte "brokjes". Het vuur kan uit. Als alles gestremd is (dit is snel duidelijk) giet je het geheel in een kaasdoek of bijvoorbeeld in een vergiet met hele kleine openingen (ik heb bij marskramer zo'n ijzeren vergiet gekocht waar dit makkelijk mee lukt). De "brokjes" blijven dan over.
Hoe harder je de kaas wil hebben, hoe meer vocht je eruit moet zien te krijgen. Dit kan bijv door het in een theedoek te doen en dit zo een nacht op te hangen. Of het een paar keer goed uit te persen in een doek. Het zal dan steeds steviger worden.
Voor gebruik kan je het goed doorkneden, net als je bij deeg doet. Het zal dan steeds meer een geheel worden.
Dit kan je dan op allerlei manieren verder bereiden. Bijvoorbeeld in stukjes snijden en frituren en door de groente gooien, maar er zijn ook allerlei recepten voor zoetigheid met panir. Te vinden op i-net of als iemand het graag wil kan ik wat mailen.
Ik vind het erg lekker.