Vegatopia Forum

Proefdiervrije producten

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Proefdiervrije producten.. wie ook?
« Reactie #80 Gepost op: 23 november 2006, 19:13:05 »
Maar daar doe je vast niet al je boodschappen en inkopen. Bij Etos en Kruitvat kun je al genoeg kopen dat niet op dieren getest is (eigen merken, Original Source, Kneipp, etc).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 23 november 2006, 19:50:06 »
Ik denk niet dat het een gat in de markt is; daarvoor zijn te weinig mensen actief bezig met dierproefvrije producten.

sneeuwwitje

« Reactie #82 Gepost op: 24 november 2006, 15:28:20 »
Denk niet alleen aan proefdiervrij, maar ook aan gifvrij.
Indirekt is dit natuurlijk heel slecht voor de natuur en dus ook voor dieren en voor ons.
Ben zelf nog aan het uitzoeken, wat gifvrij en dierproefvrij is.
Wasmiddelen testen ze op vissen. Bak vol vissen; hup nieuw ingrediënt erbij en kijken wat de visjes doen.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #83 Gepost op: 24 november 2006, 15:30:15 »
Deze en deze site ken je neem ik aan wel?

sneeuwwitje

« Reactie #84 Gepost op: 24 november 2006, 15:48:01 »
yep, maar het blijft moeilijk om de goede producten te vinden, die ook nog betaalbaar zijn.

Offline Daphne

• 438
« Reactie #85 Gepost op: 30 november 2006, 09:23:46 »
Ik vind het trouwens ook ontzettend vervelend dat er allemaal dierlijke ingrediënten in cosmetica kunnen zitten (zoals lanoline = schapenvet in lippenbalsem) Zo heb ik nóg niks aan het label 'dierproefvrij'. "Original source" (verkrijgbaar bij het Kruitvat) is trouwens veganistisch, dus ook dierproefvrij.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

brenda_lelie

« Reactie #86 Gepost op: 30 november 2006, 09:28:28 »
"Original source" (verkrijgbaar bij het Kruitvat) is trouwens veganistisch, dus ook dierproefvrij.

Is iets dat veganistisch is ook meteen dierproefvrij? Je kunt toch ook iets veganistisch op dieren testen?

Offline Daphne

• 438
« Reactie #87 Gepost op: 30 november 2006, 09:53:18 »
Is iets dat veganistisch is ook meteen dierproefvrij? Je kunt toch ook iets veganistisch op dieren testen?

Veganistisch houdt officieel ook in dat er geen dieren voor zijn uitgebuit, dus als er een officieel keurmerk op staat, zoals die van de 'Vegan society' (uit de UK) dan kun je daar op vertrouwen. Original source heeft dat keurmerk. Alle Engelse producten zijn trouwens dierproefvrij, omdat het in Engeland verboden is om dieren te gebruiken voor het testen van cosmetica (en ik neem aan ook de ingrediënten?)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #88 Gepost op: 30 november 2006, 10:13:26 »

Veganistisch houdt officieel ook in dat er geen dieren voor zijn uitgebuit, dus als er een officieel keurmerk op staat, zoals die van de 'Vegan society' (uit de UK) dan kun je daar op vertrouwen. Original source heeft dat keurmerk. Alle Engelse producten zijn trouwens dierproefvrij, omdat het in Engeland verboden is om dieren te gebruiken voor het testen van cosmetica (en ik neem aan ook de ingrediënten?)

In NL ook hoor. En dat geld vooral over het product. Ingredienten kunnen nog getest zijn op dieren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

• 438
« Reactie #89 Gepost op: 30 november 2006, 10:19:07 »
In NL ook hoor. En dat geld vooral over het product. Ingredienten kunnen nog getest zijn op dieren.

Dat wist ik niet. Ik dacht dat de dierproevenindustrie geheel aan de vrije markt werd overgelaten.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #90 Gepost op: 30 november 2006, 10:26:45 »

Dat wist ik niet. Ik dacht dat de dierproevenindustrie geheel aan de vrije markt werd overgelaten.

Is sinds 1997 zo uit mijn hoofd. Maar de import van producten wat op dieren is getest mag weer wel.. dus er is nog veel producten in NL die op dieren getest zijn.
Er komt een verbod in de EU op cosmetica testen.. maar goed.. dat is nog helemaal zeker..zou er geloof dan in 2009 ofzo komen. Maar L'oreal e.d. lobbyt er hard op los natuurlijk om dat niet te krijgen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #91 Gepost op: 09 december 2006, 00:45:38 »
http://www.nu.nl/news/911534/89/Universiteit_ontwikkelt_alternatief_voor_dierproeven.html

Universiteit ontwikkelt alternatief voor dierproeven

Uitgegeven: 8 december 2006 18:24
Laatst gewijzigd: 8 december 2006 18:24

MAASTRICHT - Het Nederlands Toxicogenomisch Instituut en de Universiteit Maastricht (UM) gaan de chemische en farmaceutische industrie betrekken bij het vervangen van dierproeven door proeven met DNA-testen. Dat maakte de provincie Limburg vrijdag bekend.

Provincie en UM willen binnen vijf jaar een zogenoemd toxicogenomics-centrum vestigen in Maastricht.

Traditioneel wordt de toxiciteit (giftigheid) van stoffen zoals chemicaliën, voedingsingrediënten, geneesmiddelen en cosmetica getest op proefdieren. Maar dat kan ook aan de hand van DNA-profielen (toxicogenomics).

Het uitvoeren van proeven op dieren wordt steeds duurder en de ethische bezwaren van het testen op proefdieren maken andere onderzoeksmethoden zinvol, aldus een woordvoerder van de provincie.

Veel bedrijven krijgen bovendien te maken met nieuwe richtlijnen uit Brussel, waarbij tussen de 20.000 en 30.000 chemische stoffen getest moeten worden op giftigheid. Dat kost stapels geld en de UM wil hierop inspelen met de DNA-profielen in een databank.

Uit een eerste verkenning door het Amerikaanse bureau Cambridge Health Associates blijkt dat het gebruik van toxicogenomics in de farmaceutische en chemische wereld sneller oprukt dan verwacht en dat er behoefte is aan onafhankelijke academische centra die toxicogenomische data gaan aanleggen.

"De ontwikkelingen op dit gebied gaan heel snel, met name in de VS'', zei een woordvoerder van de provincie Limburg vrijdag. "Door deze ontwikkeling in Maastricht kan Europa op dit gebied zijn koploperspositie behouden.''

"De techniek van de DNA-profielen op giftigheid is bewezen, nu gaan we de vertaalslag maken naar de industrie'', aldus de woordvoerder.

Limburg stimuleert het project in het kader van de versnellingsagenda, waarbij met name de kenniseconomie wordt gestimuleerd.

« Laatst bewerkt op: 09 december 2006, 00:45:47 door Hizikigrrrl »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #92 Gepost op: 09 december 2006, 12:00:39 »
Maar gaan ze ook nog dieren gebruiken er voor... wilde uni maastricht enzo niet vroeger ook eens een dierproeflab opzetten en hebben ze dat toen maar niet gedaan ivm dreiging van dieractivisten?

greentro

« Reactie #93 Gepost op: 09 december 2006, 17:27:48 »
Ik gebruik sinds ik al die schokkende plaatjes/ filmpjes en cijfers heb gezien zo min mogelijk producten die op dieren zijn getest. Ik vind het walgelijk en het is onnodig. Ik hoop dat al deze ellende gauw zal verdwijnen...

gerardus

BODY SHOP DIERVRIENDELIJK???
« Reactie #94 Gepost op: 22 december 2006, 14:36:02 »
lIEVE MENSEN,
iK MOET JULLIE WAARSCHIJNLIJK TELEURSTELLEN. Het is namelijk pertinent NIET waar dat de bodyshop alleen maar dierproefvrije producten heeft. Als je principes hebt moet je ook consequent zijn. De body shop is begonnen met cosmeticareceptuur die vrij kwam van patenten van andere grote cosmeticamerken. Al hun producten zijn ooit op dieren getest. De bodyshop heeft deze recepturen overgenomen, Dus de bodyshop heeft geen dierproeven gedaan maar andere merken hebben dat dus eigenlijk voor hen gedaan. Yves Rocher is de enige die op plantencellen test, maar in hun producten zitten weer andere stoffen, die wel mogen, maar giftig zijn, vooral met shampoo en douchespul moet je oppassen.

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #95 Gepost op: 22 december 2006, 15:10:28 »
Lieve Gerardus,
Dat is algemeen bekend. Alle grondstoffen zijn ooit getest, al is het 100 jaar geleden. Dit geldt voor alle proefdiervrije producten, ook voor huismerken.
Yves Rocher betrekt grondstoffen van leveranciers die nog wel op dieren testen overigens, ook al testen ze zelf alleen op planten. Yves Rocher is dan ook niet erkend door instanties die proefdiervrije keurmerken afgeven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:BODY SHOP DIERVRIENDELIJK???
« Reactie #96 Gepost op: 22 december 2006, 16:49:01 »
Als je principes hebt moet je ook consequent zijn.

Lieve Gerardus,
Ik bepaal zelf wel of ik consequent ben.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #97 Gepost op: 10 januari 2007, 20:22:02 »
Nou hebt ik me vanmiddag toevallig eens even op de body shop gestort. 48 pagina's verder was ik eruit. De Body Shop heeft wellicht nog wel op dieren geteste recepturen, maar gebruikt een soort fixed date, dus is het voor die datum op dieren getest mag het wel, na die datum mag het niet. Consequent? Ik vermoed dat voor die tijd àlles op dieren werd getest, dus daar ontkom je vermoedelijk niet aan.

Overigens ben ik ook gelijk op zoek gegaan naar het vegetarische van het product en ze geven aan dat alle dierlijke producten die gebruikt worden afkomstig zijn van door hun goedgekeurde leveranciers en dat daarvoor geen dieren gedood worden. Aangezien ik ook niet alles en iedereen wil wantrouwen vertrouw ik er dan maar op. Je moet toch wat.
Hoor wie klopt daar kinders???

Betty

Re:Dierproefvrije haarverf
« Reactie #98 Gepost op: 12 januari 2007, 21:28:32 »
Ik gebruik nu alleen dierproefvrije producten. Ook het hondenvoer van mijn beestjes is dierproefvrij en het huis wordt dierproefvrij schoongehouden. Mijn haar heb ik al even niet meer geverfd, maar als ik het verf doe ik dat met dierproefvrije haarverven. Echter, die hebben niet zo'n hele leuke kleuren. Liever kleurde ik mijn haar paars of groen. Weet iemand of je deze kleuren ook van dierproefvrije merken kan krijgen? Het is nu zo saai!  :-\-zucht-
Sommige kappers gebruiken,produkten die niet getest zijn op dieren, is natuurlijk niet goedkoop. :-\

Betty

« Reactie #99 Gepost op: 12 januari 2007, 21:36:01 »
Wat me opvalt, nu ik halve wegen heb gelezen dat niemand het over Yves Rocher heeft.
Staat niet geregistreerd in sommige lijsten maar hun produkten zijn wel dierproefvrij.