Hoi ik ben nieuw hier vandaag. Van de week kwam ik langs deze forum en ik wil toch graag even reageren op de lijsten met dierproefvrije bedrijven van PETA en proefdiervrij.nl. Ik heb namelijk contact gehad met mensen van proefdiervrij en volgens hun zijn de verschillen als volgt uit te leggen.
Ten eerste sluit proefdiervrij.nl alleen bepaalde merken uit wanneer niet kan worden bewezen dat ze geen dierproeven doen. PETA sluit hele bedrijven uit. Dit is bijvoorbeeld de reden dat de Bodyshop wel op de lijst van proefdiervrij voorkomt en niet op de lijst van PETA sinds hun samenwerking met L'Oreal.
Proefdiervrij heeft van Estee Lauder correspondentie ontvangen waaruit blijkt dat dit bedrijf toch dierproeven uitvoert. Dit merk staat inderdaad wel op de lijst van PETA als 'veilig', maar proefdiervrij.nl denkt daar anders over.
Nog een ander bekend merk, Nivea, komt niet voor op de lijst van Proefdiervrij, maar wel van PETA. Proefdiervrij.nl heeft Nivea een aantal keren aangeschreven om Nivea toch over te halen om op de lijst van Proefdiervrij te komen staan, maar Nivea gaf in het begin aan dit hypocriet te vinden, omdat in het verleden wel dierproeven zijn gedaan. Proefdiervrij heeft daarna een aantal keren uitgelegd aan Nivea dat voor bijna alle ingredienten in het verleden dierproeven zijn gedaan en als het merk nu geen dierproeven meer deed dat Nivea op de lijst van proefdiervrij kon worden geplaatst. Hierop werd steeds gereageerd met dezelfde reactie, namelijk dat in het verleden wel dierproeven zijn gedaan. Nadat iemand van Proefdiervrij persoonlijk contact had opgenomen met Nivea is door het bedrijf helemaal niet meer gereageerd.
Oordeel zelf. Persoonlijk vind ik voor beide lijsten wat te zeggen. Ik vind het een bedrijf als de Bodyshop wel degelijk aan te rekenen dat zij een samenwerking willen met L'Oreal. Ik vind het daarom ook terecht dat de Bodyshop van de lijst van PETA is gehaald. De Bodyshop heeft zich altijd geprofileerd als een bedrijf dat werkt op basis van bepaalde idealen, waaronder dus geen dierproeven. Als consument heb ik nu het idee dat het misschien altijd niets meer is geweest dan een goedkope marketingtruc. Ik koop er in ieder geval niets meer.