Het valt me op dat in de ingrediënten van die falafel maaltijddoos twee keer kaliumchloride staat, dat is toch dieetzout? Oftewel een trucje zodat het minder zout lijkt te bevatten?
Aan de ene kant heeft die meneer natuurlijk gelijk. En het label e-nummers is er alleen op te laten zien dat een stof goedgekeurd is voor het gebruik in de voedselproductie. Daar zitten veel onschuldige stoffen bij. Zoals gezegd diepvriesgroenten zijn vaak beter dan vers, uit pot moet je alleen op het zout- en suikergehalte letten. En hij heeft gelijk dat tomatenpuree eigenlijk een superfood is (helpt o.a. je huid tegen beschadigingen door de zon). Wij hebben altijd een paar blikjes op voorraad.
Waar hij een beetje aan voorbij gaat is het teruggaan naar "echt eten", juist een beweging is tegen het gebruik van vulmiddelen in bewerkt eten. Het zetmeel,vet, suiker/glucosefructose, zout, smaakversterkers, vitamines toevoegen aan eten omdat het door het bewerken van eten de smaak, textuur of voedingswaarde minder is dan het zelf bereide voedsel.
Een brood is natuurlijk een bewerkt voedsel, maar het verschil er nogal in of je een zuurdesembrood hebt waar alleen meel, water en zout in zit, of je een boerenwaldbrood hebt waar je een waslijst aan ingrediënten hebt, en dat stiekem witbrood met een kleurtje is. Of van dat Engelse voorgesneden witbrood dat weken houdbaar is, en waar ijzer en vitamines aan toegevoegd moeten worden omdat er zo weinig volkoren gegeten wordt. Grote verschillen dus.
Ik denk dat er in het interview teveel dingen op een grote hoop zijn gegooid. Ik denk dat de meeste mensen die pakjes vermijden dat niet doen omdat ze denken dat het niet veilig is, maar omdat zelf wat kruiden en maïzena bij elkaar gooien, veel goedkoper en lekkerder is. Plus dat ik zelf wet hoeveel suiker/zout erin zit.
En als je erg allergisch bent voor bepaalde dingen, dan is het lastig dat je bij de meest onverwachte producten bijvoorbeeld melkingrediënten tegen kan komen.