Mijn ouders hebben jaren geleden 3 kippen overgenomen van een oom van me. Het waren vrij grote kippen en het eerste wat ze deden was het ene krielkipje dat nog in de ren liep bijna doodpikken. Dat kipje heeft vervolgens nog wel een jaar of wat gezellig in het konijnenhok mogen wonen.
Een van de kippen was idd de hanige. Veel groter dan de rest en als er een kip broeds was, was zij het meestal niet. Ze leeft nog steeds, net als een van de andere twee (heel bijzonder, ze zijn toch al een jaar of 12, 13? Afgelopen zomer hebben ze nog eitjes gelegd. Een stuk of 12 met z'n tweetjes. Heel spannend om te zien of ze het dit jaar ook nog voor elkaar gaan krijgen!
Ooit hadden we drie hanen en vier hennen (vader, twee moeders, twee zonen en twee dochters). De twee zonen moesten al vrij snel verhuizen (of 'verhuizen', ik heb het mijn vader nooit durven vragen). Pappahaan is later door mijn vader een stukje op weg geholpen omdat de buurvrouw last had van zijn gekakel...
Ik vond het altijd erg leuk, die Hollandse krielkipjes. Ze waren ook helemaal niet pikkerig en vervelend naar elkaar toe. Ik zie mezelf later nog wel een paar krieltjes aanschaffen. Als ik ooit buitenaf kom te wonen.