Vegatopia Forum

Gezondigd...

Aiko

Re:Gezondigd...
« Reactie #40 Gepost op: 24 april 2006, 18:05:37 »
Ik dacht dat je me altijd zou liefhebben  :sadblue:

Zolang je geen stupide dingen doet, natuurlijk.

Dee

« Reactie #41 Gepost op: 24 april 2006, 18:17:03 »
De kern van 'graag zien' is nu net de ander zijn stupiditeiten apprecieren of tenminste aanvaarden en desgewenst met de spreekwoordelijke mantel der liefde toedekken, niet?

Offline Ona

• 271
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 24 april 2006, 18:22:20 »

Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)

Ah, maar je bent de titel vegetariër ook niet echt waardig als je willens en wetens lak hebt aan de ongeschreven regels. Dan ben je gewoon een simpele herbivoor, ofzo.

Een vegetariër is toch iemand die geen vlees en vis eet? Als je dan zo af en toe een hapje vlees of vis neemt, dan ben je een occasional vleeseter. Net als iemand die af en toe een glas alcohol drinkt een occasional drinker is.

Als de gelegenheid zich voordoet, mag ik het altijd graag zeggen: vegetarisme is niet het wereldkampioenschap dierlijke producten vermijden. Als je denkt in termen van ‘titels’ en in criteria waarom iemand die titel wel of niet zou mogen dragen, maak je er een a-relaxte boel van.

Het dient geen enkel doel om zo scherp de grens te trekken en mensen die weleens kaas met dierlijk stremsel eten of af en toe een gelatinedropje of een garnalenkroepoekje nuttigen als zondaars uit de club te willen verbannen.

Ik heb er geen probleem mee als iemand die eens keer vis heeft gegeten zich vegetariër noemt. Als je je er nou met regelmaat aan vergrijpt... Maar dan nog! Zijn we dan zo bang voor inflatie van het begrip vegetariër?

Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik mezelf geen vegetarier noem maar tegenwoordig steeds vaker flexitariër of vegetariëroïde. Vroeger zei ik altijd: 'ik eet geen beesten.' Doch, ik eet wel niet-vegetarische kaas en tegenwoordig ook oestersaus. Voor mezelf leg ik de grens bij puur een visje of een vleesje (let wel: dit is dus mijn eigen invulling/interpretatie). Verder moet iedereen helemaal zelf weten wat hij/zij wel of niet eet dat kan me dus echt geen r**t schelen en daarnaast vind ik dat wij met z'n allen (in welke vorm dan ook) veel meer en bewuster met dierenleed bezig zijn dan degene die fulltime vlees eten. Geef mij dus maar veel liever mensen die zo af en toe iets dierlijks eten (of vleeseters die naar een groene slager gaan) dan mensen die dagelijks meewerken aan (o.a.) de bio-industrie.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2006, 18:31:48 door Ona »

Offline Ona

• 271
« Reactie #43 Gepost op: 24 april 2006, 18:29:04 »
Dank voor de tip! Dat wil ik zeker een keer proberen want op de een of andere manier voelde het wel een beetje fout (tegen eigen principes :-[). Weet je toevallig ook waar ik het kan krijgen? Ik zal zelf ook even op het internet speuren.

Toko Dun Yong, Stormsteeg, A'dam. Staat bij de ketjaps, dus als je vanaf de kassa komt helemaal naar het einde lopen en dan een stukje naar rechts lopen.

Oeps, ik zie dit nu pas. :-[ Dank Selly! Als ik in de buurt ben zal ik er eens naar binnen lopen. ;)

kabir

« Reactie #44 Gepost op: 24 april 2006, 19:31:47 »

Als de gelegenheid zich voordoet, mag ik het altijd graag zeggen: vegetarisme is niet het wereldkampioenschap dierlijke producten vermijden. Als je denkt in termen van ‘titels’ en in criteria waarom iemand die titel wel of niet zou mogen dragen, maak je er een a-relaxte boel van.

Het dient geen enkel doel om zo scherp de grens te trekken en mensen die weleens kaas met dierlijk stremsel eten of af en toe een gelatinedropje of een garnalenkroepoekje nuttigen als zondaars uit de club te willen verbannen.

Ik heb er geen probleem mee als iemand die eens keer vis heeft gegeten zich vegetariër noemt. Als je je er nou met regelmaat aan vergrijpt... Maar dan nog! Zijn we dan zo bang voor inflatie van het begrip vegetariër?

Ieder moet z'n eigen normen stellen over z'n eetgewoonten. Ik veroordeel niemand die geen strikte regels heeft, maar zelf ben ik wereldkampioen vlees, vis en eieren vermijden. ;D  Ik heb de keuze gemaakt om lacto-vegetariër te zijn, daarom eet ik helemaal geen vlees, vis en eieren. Dat zie ik als mijn verantwoordelijkheid.

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 24 april 2006, 21:23:51 »
Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)
Precies! Vragen als "mag jij dit wel eten?" hebben hier ook mee te maken, het impliceert dat ik me aan bepaalde eetwetten moet houden anders komt de Vega Inspectie Dienst (VID) me vierendelen. Het is je eigen bewuste keuze, je hebt geen vegetariër-examen af moeten leggen, en laten we dat alsjeblieft zo houden. Anders moet ik uit rebellie weer vlees gaan eten. ;)

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #46 Gepost op: 24 april 2006, 23:23:15 »
Mij kan het echt niet schelen wie wat eet, maar als ik in een restaurant kom dan wil ik niet elke keer de stelling dat vegetariers toch echt wel vis (of nog erger: kip) eten moeten ontkrachten. Bij duidelijkheid is iedereen gebaat.

Ik ben erg voor duidelijkheid, maar het is mij eigenlijk nog nooit overkomen in restaurants.

Nou ja, een keertje dan in zekere zin. Ergens waar niks vegetarisch op de kaart stond werd me gevraagd hoe streng ik was of ik misschien wel vis at.

Maar echt nog nooit dat men er niet van op de hoogte was dat een vegetariër geen vis eet. Maar als je dat overkomt, moet je dat wijten aan een gebrek aan fatsoenlijke scholing. Ik zou dat nou niet direct die enkele visetende vegetariër voor de voeten werpen.

Offline dorinka

• 741
« Reactie #47 Gepost op: 24 april 2006, 23:32:42 »
eerder katholieken, die op vrijdag geen vlees eten en in plaats daarvan vis.
en het spreekwoord `vlees noch vis´.
Zo.

kabir

« Reactie #48 Gepost op: 25 april 2006, 01:26:27 »
Wat betekent dat spreekwoord?

Citaat
Ik zou dat nou niet direct die enkele visetende vegetariër voor de voeten werpen.

Iemand die geen vlees, maar wel vis eet is een pescotariër.  :P
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 01:27:37 door kabir »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #49 Gepost op: 25 april 2006, 07:52:58 »
Wat betekent dat spreekwoord?

Citaat
Ik zou dat nou niet direct die enkele visetende vegetariër voor de voeten werpen.

Iemand die geen vlees, maar wel vis eet is een pescotariër.  :P

Ah, dus die voorvoegsels zijn wat iemand wél eet?
Dan zijn de meeste viseters vast ook wel lacto-ovo-pescotariers.

Jammer dat weinigen juist alleen varken eten, sui-tarier is een mooi woord.  :-X
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

kabir

« Reactie #50 Gepost op: 25 april 2006, 17:51:20 »
Bambi, heb je bezwaar tegen benamingen, zoals pescotariër, vegatariër en veganist? Je bent er nogal sarcastisch over. Ik vind de benamingen een goede manier om in één woord je dieet in grote lijnen te beschrijven.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #51 Gepost op: 25 april 2006, 18:42:23 »
Bambi, heb je bezwaar tegen benamingen, zoals pescotariër, vegatariër en veganist? Je bent er nogal sarcastisch over. Ik vind de benamingen een goede manier om in één woord je dieet in grote lijnen te beschrijven.
nee hoor, alleen verkeerde ik de afgelopen 27 jaar in twijfel of het nou aangaf wat je wél of niet at ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Miriam

« Reactie #52 Gepost op: 25 april 2006, 22:31:57 »
Dus jij twijfelt al 27 jaar of je als vegetarier nou eigenlijk wel groente mag eten?  ;D

Offline Anna

• 319
« Reactie #53 Gepost op: 27 april 2006, 03:20:29 »
Ik weet niet helemaal hoe ik ertegen aankijk, over dat regeltjes opleggen en het vegetarisme vergelijken met een geloof. Het is natuurlijk niet een geloof maar wel een bepaalde visie/denkwijze die ik aanhang en met mij denk ik vele vegetariers/veganisten.

Ik heb gekozen om vegetarier te worden dus dan wil ik ook een echte vega zijn. En wat dat ECHTE dan inhoud is voor iedereen anders. Voor mij houd dat in dat ik niks eet of gebruik waarvoor een dier is doodgemaakt! Ik ben nog elke dag blij met de keuze die ik gemaakt heb en sta er dan ook helemaal achter.

Ik heb in het begin vast wel eens gezondigd, omdat ik er toen stapje voor stapje achterkwam over gelatine, stremsel enz...maar sinds ik het meeste heb uitgezocht moet ik zeggen dat ik redelijk principieel door het leven ga. Ik had laats wel een zwak moment: zag echt leuke en goedkope leren schoenen en moest mezelf echt indhouden. Ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb want ik weet zeker dat het niet "juist" zou hebben gevoeld.

Ik woon nu voor een jaar in Amerika en dat brengt met zich mee dat ik soms vast wel eens iets dierlijks binnen krijg. Ik lees etiketten enz, maar weet ook niet alle vertalingen...maar dat neem ik dit jaar maar op de koop toe. Voel me daar ook niet rot door ofzo...

Iedereen moet voor zichzelf weten wat hij/zij eet. Waar je je goed bij voelt en waar je je grenzen wilt leggen. Door verschillende gesprekken en verhalen van andere vegetarier's denk ik dat veel mensen periode's meemaken waarin ze "losser" zijn en dan weer een tijd heel "streng". Soms ben je je motivatie even kwijt of moet je weer even een wake up call krijgen. Daar is niks verkeerd mee, we zijn ten slotte toch maar allemaal mensen  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006, 03:20:53 door Anna »

Gwennepen

« Reactie #54 Gepost op: 27 april 2006, 09:23:19 »
Toen ik zwanger was van mij jongste zoontje had ik na 9 jaar veganisme een enorme gegrilde kipbehoefte.S'MORGENS Waar hormonen je niet toe brengen.Toen heb ik voor de rest ook weer even met de gewone pot meegegeten,maar ik krijg er pukkels en buikpijn van dus eenmaal hormonaal weer bij zinnen gewoon weer lekker vegetarisch.Ik voel me niet schuldig over deze periode.Ik denk dat het lichaam zelf ook wel aangeeft wat je wel of niet nodig hebt.

Gwennepen

« Reactie #55 Gepost op: 27 april 2006, 09:26:06 »
Sorrie ik bedoelde vegetarisme,ik had verkeerd getyped

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #56 Gepost op: 29 april 2006, 14:01:42 »
Ik ben verslaafd aan Tom Yum noedelsoepjes. Niet te vergelijken met andere soepjes, is echt een zaligheid. Zoetpikant. Nu had ik in één Aziatisch winkeltje tot voor kort een soort waar geen garnalen of garnalenextract bij zat gevonden, maar die is nu (door mij misschien..) al maanden uitverkocht en ze kopen geen bij precies.

Jeej, ze hebben ze opnieuw! Ik hoef niet meer te 'zondigen'.

Ruurdje

« Reactie #57 Gepost op: 02 mei 2006, 22:28:08 »
Ik weet soms wel 'ns dingen waarvan ik vermoed dat ze niet 100% vegetarisch zijn. Maar soms hebben mensen er al rekening mee gehouden door iets "vega" te kopen en dan is 't ook zo sneu als je 't niet eet (muv vlees/vis natuurlijk).

En wat ik ook vaak wel in m'n achterhoofd houd is dat er geen dieren speciaal voor hun stremsel/botten (gelatine) gedood worden.. (neemt natuurlijk niet weg dat ik 't liever niet eet..)

Ik denk dat 100% vegetarisme een streven is..

Gwennepen

« Reactie #58 Gepost op: 14 mei 2006, 21:38:50 »
Ik had zo,n laat maar even doen die vegaschijf voor mij alleen- stemming,en toen heb ik een stukje zalm gegeten.Nou de lusten wogen niet op tegen de lasten.Aan de dunne tot en met.Terwijl mijn lieve moedertje er totaal geen probleem mee had gehad om even iets voor mij te maken.Doen we dus niet meer! :nooo:

Aiko

« Reactie #59 Gepost op: 14 mei 2006, 21:43:21 »
Zie, de almachtige Evolutietheorie straft meteen!