Tja, ik zie vegetarisme als een vrij hellend vlak. Eigenlijk zou je, als je echt principieel bent, dan ook geen melkproducten, eieren, leer, wol en dat soort zaken moeten eten of gebruiken.
Is het eten van 'normale' kaas met dierlijk stremsel minder niet-vegetarisch dan het eten van een bitterbal? Ik waag het te betwijfelen. En als je leren schoenen draagt, ben je misschien officieel nog steeds vegetariër, maar je doet wel vrolijk mee met de dierenindustrie. Wat is dan de waarde van het 'keurmerk' dat je geen vlees eet?
Het gaat mij te ver om veganist te worden - wat volgens mij de enige echte principiële keus is. In principe heb ik ook niets tegen het doden van beesten om hun vlees of huid. Voorwaarde is wel dat het een 'gezond' systeem is zonder de uitwassen van de bio-industrie. Als vegetariër ben ik bewust soms inconsequent, omdat ik me er van bewust ben dat het 'niet eten van vlees' weliswaar helpt in het streven naar een diervriendelijke maatschappij, maar absoluut geen voorwaarde is voor een wereld zonder dierenleed.
Ik vraag me dan ook serieus af of sommige vegetariërs niet gewoon 'carnofoob' (bang voor vlees) zijn. Ik persoonlijk zou liever een principiële veganist of een inconsequente vegetariër zijn dan een carnofobe vegetariër. Stof tot nadenken, zou ik zeggen.