Vegatopia Forum

Gezondigd...

Offline Twilightje

• 299
  • Geslacht: Vrouw
Gezondigd...
« Gepost op: 18 april 2006, 12:42:33 »
Ik ben verslaafd aan Tom Yum noedelsoepjes. Niet te vergelijken met andere soepjes, is echt een zaligheid. Zoetpikant. Nu had ik in één Aziatisch winkeltje tot voor kort een soort waar geen garnalen of garnalenextract bij zat gevonden, maar die is nu (door mij misschien..) al maanden uitverkocht en ze kopen geen bij precies. Vorige week kon ik me toch niet meer laten en heb ik een zakje gekocht met 0,06 garnalenextract. Nu heb ik iets van: ik mag niet ongelukkig zijn door mijn principes, dus dan laat ik dat ene maar voor mezelf toe. Gisteren heb ik zelfs een potje gekocht waar ook gedroogde garnalen in zaten... Ik voel me toch een beetje schuldig maar het is echt zo lekker... Op sommige momenten heb ik het nog moeilijk, als er op een festivalleke ofzo hotdogs en hamburgers staan en niets vega, of als iemand lekker zwanworstjes zit te snacken voor mijn neus, maar daar kan ik wel aan weerstaan. Maar aan zo'n soepje dus niet.

Ik dacht dat er lang geleden al zo'n draad was met 'zondes' enzo maar vind ze niet direct.

Reacties? Of heeft iemand zelf iets op te biechten?
« Laatst bewerkt op: 18 april 2006, 15:38:53 door Twilightje »

Aiko

Re:Gezondigd...
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2006, 12:48:27 »
Ik heb in Londen, zeven jaar geleden, eens gesnoept van een vaag dip sausje met gekke lompige inhoud. Het zal vast vlees geweest zijn, geen idee eigenlijk; ik had ook een ietsiepietsie teveel op.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2006, 13:03:13 »
ik eet in een restaurant wel eens een soepje of zo die ik ervan  verdenk van niet-vegetarische bouillon te zijn gemaakt. :-[

smikkeltje

« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2006, 19:40:23 »
ik eet in een restaurant wel eens een visje als er niks veganistisch op de kaart staat  :o

Mei

« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2006, 21:39:50 »
Ik ben sinds een anderhalve maand 1 keer per week vis aan het eten. Ik let wel op welke vis ik eet, maar eerlijk gezegd voel ik mij er niet zo slecht bij als ik had gedacht.

Offline Ona

• 271
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2006, 21:53:35 »
Ik eet Thais en Indisch in een willekeurig Thais en Indisch restaurant, need I say more. :-[

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2006, 22:03:56 »
Ik ben sinds een jaar of 5 geen vegetarier meer, terwijl ik het eigenlijk wel zou willen zijn. :-[
Binnenshuis wel, als ik alleen kook, maar buitenshuis had ik geen puf meer om het vol te houden. Het strenge van toen ik 20 was is er wel af, maar toen was ik dan ook wel tegen alles...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2006, 22:20:12 »
Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2006, 23:09:13 »
ik eet in een restaurant wel eens een visje als er niks veganistisch op de kaart staat  :o

Er staat toch altijd wel wat vegetarisch op de kaart?

Aiko

« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2006, 00:18:40 »
Ik ben sinds een anderhalve maand 1 keer per week vis aan het eten. Ik let wel op welke vis ik eet, maar eerlijk gezegd voel ik mij er niet zo slecht bij als ik had gedacht.

Misschien 'moet' je je wat meer verdiepen in kweekvijvers? Die vis komt, waarschijnlijk, echt niet per definitie uit zee of meer.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2006, 01:29:16 »
Iemand anders zal de eerste steen moeten werpen: ik heb afgelopen zaterdag gezondigd. Ik heb altijd verkondigd dat ik geen principiële vegetariër ben (op zich heb ik niets tegen biologisch vlees van dieren die een goed leven hebben gehad), maar in de praktijk ben ik 'gewoon' full-time vegetariër.
Afgelopen zaterdag werd in de kroeg een portie bitterballen besteld. Ik moest gewoon uitproberen of ik dat nog door mijn keel zou kunnen krijgen. Tot mijn verbazing heb ik wel twee bitterballen met smaak naar binnen gewerkt - wat mijn beste vriend uitermate kon waarderen, die heeft het niet zo op uiterst principiële personen.
Maar voorlopig heb ik daarmee wel weer genoeg gezondigd. Terug naar de linzen  ;D
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Aiko

« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2006, 01:36:21 »
Zondigen doe je alleen als je jezelf religieuze verplichtingen hebt opgelegd. En het is echt een stuk gezonder - wat zeg ik? heel veel gezonder! - om van vegetarisch eten niet een soort godsdienst te maken. 'Zondigen' bestaat dus gewoon helemaal niet. Mooi makkelijk! :)

Ah, maar je bent de titel vegetariër ook niet echt waardig als je willens en wetens lak hebt aan de ongeschreven regels. Dan ben je gewoon een simpele herbivoor, ofzo. Klinkt ook mooi, natuurlijk. Actie en gedachten moeten wel een beetje op één lijn liggen wil je de titel 'vegetariër' of 'veganist' waardig zijn!

Miriam

« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2006, 09:42:36 »
Moet je dan een examen afleggen? En krijg je dan een diploma?  :P

Ik heb laatst eens bitterballen gegeten omdat er niks anders was, ik honger had, en het nog wel een tijdje kon gaan duren voordat ik de mogelijkheid had iets anders te gaan eten... Tja, jammer... maar schuldgevoel? Neej... niet echt..

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2006, 11:53:02 »
Ik heb de laatste tijd weer zin in vis (vette vis vooral, "droge" vis doet me niets).  Ik ga denk ik maar weer eens op zoek naar lijnzaadolie...
Supercalifragilisticexpialidocious!

mirrie

« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2006, 14:42:48 »
Laatst in de haast een keer kruiden gekocht waar trassi inzat en die gebruik ik dan wel gewoon. Een andere optie is dan weggooien en dat is nog zieliger voor het garnaaltje..... Over zoiets als garnalenextract doe ik wel makkelijk, maar mocht ik per ongeluk iets kopen waar ham of iets in zou zitten, dan zou ik het weer niet opeten.

Ik denk dat ik niet zo heel snel bewust vlees zou eten. Toch eet ik wel eens iets waarvan ik bijna zeker weet dat het niet helemaal dierloos is. Zo had ik afgelopen weekend een paaslunch bij mijn zus. Zij had speciaal voor mijn vriend en mij andere ragout gekocht dan de kippenragout. Ze zei dat er niks van vlees inzat. En dat neem ik dan voor lief aan en ik schep dan gewoon op. Ik ga niet vragen naar bouillon en dat soort dingen. Het is juist hartstikke lief dat ze er moeite voor doet. Dan ga ik niet zeuren en vragen of ze het wel goed gelezen heeft. Maar ik ga toch nu zelf ook eens bij de ragout in de winkel kijken, want ik vond dat vroeger altijd heel lekker.

Offline dorinka

• 741
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2006, 14:55:36 »
Vorige week had mijn vriend broodjes klaargemaakt, met ei, tomaat, komkommer en ham voor zichzelf. prongeluk nam ik de zijne, ik heb toen dus ham gegeten, maar hij dan weer niet dus per saldo maakt het niet uit, vond ik. Alleen jammer dat het zo lekker was.
Ik ben gewoon een halve heiden.
Zo.

kabir

« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2006, 15:39:07 »

Ik ben gewoon een halve heiden.

...op de brandstapel.  ;D

Offline Sæna

• 294
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2006, 14:53:30 »
Zo is het. En ik heb bovendien helemaal niets met mensen die obsessief ergens mee omgaan. Ik moet de eerste nog tegenkomen die ruimte bij een ander biedt voor een afwijkende mening of die zich niet als missionaris gedraagt. En bij mij werkt het ook gewoon niet. In theorie leg ik mezelf geen verboden of beperkingen op. Dat geeft ruimte, want ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik averechts reageer op 'verboden'. In de praktijk komt het op het onderstaande neer.
De hele bio-industrie en genetisch gemanipuleerde zooi kan me gestolen worden qua dierenleed en misbruik van landbouwgronden en ecologische systemen. Ik eet voor 95 % biologische groenten en fruit, biologisch-dynamische of ecologische eieren, biologische boerenkaas - meest plantaardige gestremde - soms alleen biologische, en wilde zeevis. Uitzonderingen - geen zonden dus - maak ik voor buitenlandse kaasjes als die alleen niet-bio verkrijgbaar zijn en voor niet-bio produkten (wel vegetarisch) bij anderen of etentjes en dat is precies goed. Ik denk namelijk dat als je uitsluitend biologische produkten eet, je lichaam dan niet goed meer of te heftig op 'troep' reageert.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2006, 14:54:39 door Sæna »

Offline Ona

• 271
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2006, 18:06:19 »
Ik heb vandaag voor het eerst oestersaus gekocht. :-[ :-[ Mijn principes beginnen een beetje te versoepelen geloof ik. Dit zou ik een jaar geleden nooit gedaan hebben. Ik zou ook nooit voor het pure spul gaan maar begin dus wat te versoepelen als het om extract/smaakstoffen gaat. Waaaah, wat is de volgende stap.  :o Nee er komt geen volgende stap, ZO!

bienne

« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2006, 20:02:31 »
ik wil heel af en toe wel eens een gebakken visje eten.... vind het opzich erg lekker maar kan er wel gelijk weer een jaar op teren :)