Vegatopia Forum

'Moeders onderschatten belang variatie in voeding'

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Gepost op: 23 maart 2007, 13:20:50 »

Uitgegeven: 23 maart 2007 11:22

AMSTERDAM - Veel Nederlandse moeders weten niet dat variatie in voeding tijdens de eerste levensjaren van hun kind bepalend is voor de gezondheid van hun nageslacht op latere leeftijd. Dat concludeert een voedingsmiddelenproducent op basis van een onderzoek.

In vergelijking met andere Europese landen zouden Nederlandse moeders weinig kennis hebben over de relatie tussen voeding en de latere gezondheid.

In Nederland zouden bijna twee op de drie moeders (64 procent) het belang van een goed dieet niet inzien, terwijl het in bijvoorbeeld Ierland en Turkije gaat om twee op de tien moeders (21 procent).

Onwetend
In Engeland en Polen zouden drie op de tien moeders (dertig procent) onwetend zijn. Nederlandse moeders maken zich er volgens de onderzoekers drukker over of hun kind wel genoeg te eten krijgt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate, een bedrijf dat marktonderzoek doet. In zestien landen hebben 23 duizend moeders en zwangere vrouwen meegewerkt. In Nederland ging het om 1062 vrouwen. Het onderzoek is in februari afgerond.

http://www.nu.nl/news/1018474/83/%27Moeders_onderschatten_belang_variatie_in_voeding%27.html

Offline Piek

• 2.510
Re:'Moeders onderschatten belang variatie in voeding'
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2007, 14:55:15 »
en de vaders dan? wat een vreselijk traditionele rolverdeling ligt aan dit onderzoek ten grondslag. Bah.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2007, 14:55:56 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2007, 15:03:38 »

De vaders weten het wel. Dat hoeft niet onderzocht te worden. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lona

• 812
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2007, 16:24:24 »
bovendien, staat onwetendheid wel gelijk aan 'niet doen'?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2007, 17:26:34 »
en de vaders dan? wat een vreselijk traditionele rolverdeling ligt aan dit onderzoek ten grondslag. Bah.

Misschien, maar ik gok dat uiteindelijk het nog altijd de moeders zijn die bepalen wat een klein kind eet. Als pa al boodschappen doet, zal het lijstje door ma zijn geschreven.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2007, 01:51:19 »
Als er nou één ding is waar mijn moeder zich nooit mee bezig heeft gehouden dan zijn het wel de boodschappen. Ook het menu wordt gewoon door mijn vader bepaald, want hij is degene die 's ochtends die uit de vriezer haalt en in de koelkast zet, en als mijn moeder kookt, moet ze daar maar wat mee verzinnen (mijn moeder is het aardappel-groente-vleesvervanger type, dus dat gaat nogal makkelijk).

Maar van mijn vader moeten we iedere dag minstens twee soorten groenten eten, vers, en we mogen niet week na week hetzelfde.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2007, 15:03:34 »
Ik weet dat er heel veel moeders zijn die al blij zijn als de kinderen überhaupt iets van groenten of fruit binnenkrijgen (en ik lieg niet als ik zeg dat het dan om 1 stukje fruit of 3 doperwten gaat). Dus in zoverre. Twee soorten groenten redt ik overigens ook niet (behalve bij salades).

Onze kinderen eten bijna alles wat ze wordt voorgezet. Incidenteel een voedselarme maaltijd als patat met vissticks zonder groenten (gemiddeld 1x per jaar  ;D) moet dus kunnen. Maar door alle varia verhalen over voedsel weet ik het af en toe ook niet meer hoor. Bijna elke dag groenten en meerdere stuks fruit, één beker melk en volkoren producten. Ik denk dat ik wel goed zit!
Hoor wie klopt daar kinders???

Sybine

Nutricia
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2007, 22:48:11 »
Als je even verder zoekt dan blijkt dat het onderzoek is uitgevoerd in opdracht door Nutricia. Wat bij mij de vraag doet rijzen wat voor commercieel doel het onderzoek heeft gehad. Moet ik nu meerdere soorten potjes voor mijn kleintje kopen zodat zij meerdere smaken leert kennen?
En maar zo vroeg mogelijk beginnen met hun potjes, hoe eerder hoe beter?

Sorry, maar ik ben een beetje erg kritisch als het aankomt op Nutricia  :-\