Maar je doet alsof het onbegrijpelijk is dat men dat anderen dat wel doen, dat terwijl het rationeel gezien niet onlogischer is om een paard uiteindelijk te slachten voor vlees dan op dat te doen met een koe die daar speciaal voor gekweekt is.
Maar een koe heb je om te laten slachten (de meeste boeren dan, een enkeling heeft het als 'huisdier'.) en een paard heb je als rijpartner, vriend, etc. Daar bouw je een veel hechtere band mee op. Daarom snap ik het nooit dat mensen dat hun dier aandoen.
Ik heb er mijn twijfels bij dat de dieren de geur van bloed dan ook herkennen als de geur van bloed en daar specifiek op reageren.
Ik twijfel er niet over: waar mijn pony eerder stond, hadden ze ook schuren vol met 'scharrel'kippen. Eens in de zoveel maanden werden die in kratten geladen om ze doodskistjes te laten aanmeten, maar enkele werden door de vangers ter plekke onthoofd. Ze deden dat achter de paardenstal en de paarden stonden buiten. Geloof maar niet dat ze 's avonds naar binnen wilden; bij de stal aangekomen roken ze het bloed en werden helemaal bang en opgefokt.