Vegatopia Forum

Liever dood dan opgesloten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Liever dood dan opgesloten?
« Gepost op: 20 maart 2007, 11:41:06 »
In The Sun vandaag een artikel over een ijsbeertje dat met de fles wordt grootgebracht en waarvan dierenrechten activist Frank Albrecht nu zegt dat het beter voor hem is als hij gedood wordt, omdat hij toch geen echt berenleven kan leiden.

Wat vinden jullie? Is het voor een dier beter gedood te worden of opgesloten? De tussenweg van "in de vrije natuur zetten" is hier niet beschikbaar.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2007, 11:45:34 »
De tussenweg van "in de vrije natuur zetten" is hier niet beschikbaar.

Jawel hoor. Gewoon aan het DBF overlaten.

Maar wat ik niet begrijp: waarom is het nu 'te laat' om het dier te doden, en is het dat niet als het pas geboren is? Waarom zeggen we ze dat niet van kalfjes die naar de slacht gaan?
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2007, 12:03:10 door M@ñiak »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2007, 18:36:38 »
Dierentuin?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2007, 19:39:47 »
Het lastige is - denk ik - vooral dat ijsberen in principe alle solitair leven. Het mannetje zoekt alleen het vrouwtje op in de paartijd. Het kleintje blijft bij berin zolang berin dat nodig acht en wordt dan verstoten.
Dus beertje kan het niet leren van andere beer dan zijn moeder. Beertje leert nu van mensen. Beertje denkt een soort mens te zijn. Dat kan grote problemen gaan geven. Ook gevaarlijk worden, vermoed ik.
Kijk, je kunt discussieren over apen weer terug brengen in de natuur enz. Dat schijnt al vaak te mislukken. Zeer intensieve begeleiding in trajecten is noodzakelijk. Dan heb je het over een sociaal dier, dat bovendien als het meest intelligent zo ongeveer wordt beschouwd. Wezen worden vaak liefdevol verzorgd door tante of een pleegmoeder.

Ach ja, dat meten met maten, wat @n aanhaalt. Men gaat zwaar gestoorde ex-proefdieren opvangen. Kost vermogens. Ik denk nuchter: koop een stuk tropisch regenwoud aan met goede beveililging. Heb je meer aan. Men schrobt olieslachtoffers schoon. Het lijkt mij zeer wreed. Zo ziet het er althans uit. Een klein percentage slechts, redt het bovendien. Afmaken lijkt mij verstandiger, is althans mijn indruk. En dan reservaat kopen en toezicht verbeteren op olietankers e.d.

Voor een gewonde duif wordt de dierenambulance besteld, elders doet men van alles aan bestrijding. In een gemeente, beide...is "gewoon".
Om een gemiddelde kip, maalt vrijwel geen mens.

Ik vraag mij trouwens af: hoe denken autisten over dit soort zaken? Serieuze vraag. Men vindt autisme een afwijking, bovengenoemde inconsequenties vind ik ook aardig getikt. Ik ken van autisme verdachten die ik normaler vind denken dan Lenie 't Hart en ook wel mensen hier. Vanuit mijn brein gezien en gedacht dan, voor wat dat dan weer waard is. Het is allemaal wel lievig  en zo, maar de weg naar de hel, we weten waar die mee geplaveid is. Wij mensen kunnen helaas op de stoel van God gaan zitten en dat voelt ongemakkelijk. Dat pleit tegen het bestaan van een Schepper overigens, antropomorf(of hoe het heet) gedacht, want je geeft als chauffeur toch ook niet het stuur aan een kind.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 20:04:50 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2007, 19:51:47 »
want je geeft als chauffeur toch ook niet het stuur aan een kind.

En al helemaal niet aan Lovelocker. ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2007, 20:18:14 »
Maar hoe zat het met het indertijd breed uitgemeten verhaal van onze eigen Huggies? Die was gevonden op een ijsschots als klein ijsbeertje zijnde en leeft nu ook in een dierentuin (Emmen of Rhenen? Ik heb d'r afgelopen jaar iig nog gezien). Heeft gewoon een paar jongen grootgebracht.

Ik zie het verschil tussen dit beertje, vogels die in dierentuinen worden grootgebracht met van die handpoppen en chimpansees in luiers dan niet zo. Een dierentuin is en blijft iets tegennatuurlijks en dan kun je daar binnen niet spreken over 'de natuur zijn gang laten gaan'.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2007, 20:35:48 »
Ik heb maar een kort berichtje erover gelezen, maar ijsberen behoren tot de voor mens meest gevaarlijke dieren. Een schizofrene ijsbeer lijkt mij wellicht nog gevaarlijker.
Van "eenzaamheid" zal een ijsbeer iig geen last hebben, dus alleen in een ruimte zal geen wezenlijk probleem zijn in vergelijking met andere opgesloten ijsberen.
Overigens denk ik - aangezien ijsberen gewend zijn grote afstanden af te leggen - dat ijsberen geen dieren zijn voor een dierentuin. Dan loopt de ijsbeer groot gevaar uit te sterven. Als het broeikaseffect doorzet zal dat ecologisch gezien misschien niet zo'n ramp zijn aangezien andere beren naar het noorden oprukken. Ik weet niet of dat zo is, i.v.m. dieet en zo.
Een optie ijsberen uit te zetten op de Zuidpool, wordt vrij algemeen afgewezen. Dat zou een ramp kunnen worden. O.a. voor de pinguins.

Huggies heeft misschien toch voldoende moederliefde gekend? Ik ken het verhaal niet. Dit ijsbeertje is ogenblikkelijk verstoten, begreep ik.

Over het oprukken van beren noordwaarts overigens: er is laatst voor het eerst een kennelijk kruising gezien tussen een ijsbeer en een Kodiakbeer. Deze beren hebben - voor zover men weet - eerder nooit bastaarden opgeleverd. Omdat de leefgebieden niet overlapten. Het zou een aanwijzing kunnen zijn dat dat nu wel gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 20:39:48 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

MieX

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2007, 20:44:45 »
Volgens mij moeten we 'genieten' van Ijsberen zolang ze er nog zijn. Als de klimaatsverandering zoals die nu aan de gang is doorgaat  cq verergert, dan is het afgelopen met ijsberen in het wild! En echt lekker voortplanten in de dierentuin doen ze ook niet ...  :-\

proud-veggie

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2007, 20:56:30 »
Ik vind niet dat ze het ijbeertje moeten doden. Hij is nu gelukkig zo. Het is niet natuurlijk, maar dat is een dierentuin zowiezo niet.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2007, 17:50:17 door proud-veggie »

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2007, 13:56:35 »
Ik begrijp niet zo goed waarom dit dier dood zou moeten. Misschien heb ik te weinig verstand van ijsberen. Als een ijsberenjong verstoten wordt door zijn moeder en vervolgens door verzorgers opgevoed wordt, is het dier dan gedoemd te mislukken als volwaardige ijsbeer? Ik begrijp dat zo'n beestje bepaalde dingen niet van een mens kan leren, maar alleen van andere beren. Maar nu die andere beren (zijn moeder dus) hem hebben verstoten, moet hij dan gelijk maar dood? Wordt hij gevaarlijk, lastig, onhandelbaar? Alle ijsberen zijn toch gevaarlijk? En een dier in gevangenschap houden is toch nooit natuurlijk? Dit dier is anders, oké, maar moet hij daarom dood?
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Gwennepen

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2007, 14:01:30 »

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2007, 14:04:10 »
De directeur van Artis zei er vanmorgen op de radio ook iets over. Hij ziet niet in waarom Knut niet gewoon in de dierentuin te houden zou zijn.
Zegt dat er wel vaker ijsbeertjes met de fles worden grootgebracht, en dat die zich zelfs hebben weten voort te planten in gevangenschap.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Harry


Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2007, 14:33:56 »
Gelukkig. Maar kan iemand mij dan misschien uitleggen waarom 'dierenbeschermers' denken dat het beter is om het beestje af te laten maken? Ik snap het nog steeds niet. 'De ijsbeer zou gestoord gedrag gaan vertonen'...... dat doen toch wel meer dierentuindieren? Heen en weer lopen, tralies knagen.... Is het leven van dit dier per definitie waardeloos, alleen maar omdat hij waarschijnlijk/misschien 'gestoord gedrag gaat vertonen' in de toekomst? Zijn er vergelijkbare situaties van door mensen opgevoede beren, die nu 'gestoord gedrag vertonen'? Als we op die manier gaan redeneren, kan de halve wereldbevolking wel een prikje krijgen. En dat noemt zich dierenbeschermers...
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

proud-veggie

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2007, 17:52:45 »
Ik ben echt harstikke blij dat Knut mag blijven leven. Hij is zo lief ;D
Ik vind het zowiezo niet nodig en gemeen om hem te doden. Hij is gelukkig zo en hij weet niet meer beter.

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2007, 17:54:32 »

Het kost natuurlijk wel wat meer lieve visjes en zo het leven nu. Gemeen hoor.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2007, 17:56:58 »
Gelukkig. Maar kan iemand mij dan misschien uitleggen waarom 'dierenbeschermers' denken dat het beter is om het beestje af te laten maken? Ik snap het nog steeds niet. 'De ijsbeer zou gestoord gedrag gaan vertonen'...... dat doen toch wel meer dierentuindieren?
En dat maakt het goed? ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2007, 18:00:58 »

Ik denk dat die dierenbeschermers nogal verwarring stichten (of de media veroorzaken die verwarring), door te ageren tegen een specifieke situatie, terwijl het in feite een heel algemeen voorkomend verschijnsel is.
Als die dierenbeschermers opzettelijk op deze manier de (algemene) discussie hebben weten aan te zwengelen, verdienen ze wel een pluimpje.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2007, 19:48:20 »
Ik moet er nu aan denken dat ze in Ouwehands Dierenpark zwaar gestoorde ex-"dansberen" hebben. Ik weet niet of ze gelukkig zijn. Dat lijkt mij het belangrijkste. Ik weet wel van aapjes die dat beslist niet zijn, maar dan gaat men die opvangen tot hun dood. Dat is wreedheid.
Dat bedoel ik met op de stoel van God gaan zitten. Dat geeft altijd heel heftige discussies.
Het is sowieso een gevaarlijk dier. Niet snoezig, eenmaal groot. Dat mag een dier ook zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2007, 19:50:34 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Liever dood dan opgesloten?
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2007, 21:37:36 »
Bedoel je stichting Aap?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call