Carmen, je hebt mij niet begrepen. Ik betaal die bijdrage maar maak er geen gebruik van omdat ik alles weggeef, niet weggooi.
LOL, je maakt er wel degelijk gebruik van. Zo'n 'reclyclagepremie' betaal je zodat de spullen die je gekocht hebt op het einde van hun levensduur milieuvriendelijke kunnen verwerkt worden. Of tussen die aankoop en het 'levenseinde' van het product nog verschillende andere mensen zitten is daarbij totaal irrelevant. Het is immers de aankoop van het product de verantwoordelijk is voor de productie van het product, dus ook voor het afval dat op het levenseinde ontstaat.
Nee, want dat wat ik weggeef hoeft door de ontvanger niet aangeschaft te worden: ik geef aan de mensen waarvan ik weet dat ze iets goed kunnen gebruiken.
Hadden die mensen dat artikel ook gekocht als jij het ze niet had gegeven? Want alleen dan maakt het verschil. Mijn vriend heeft ook pas een telefoon gekregen van iemand, van de meest vervuilende fabrikant die er is helaas. Als hij hem niet had gekregen, had hij gewoon z'n oude telefoon blijven gebruiken, want die deed het nog prima. In de praktijk gaat het meestal zo dat mensen iets krijgen wat ze niet nodig hebben, en dus iets weggooien wat nog niet weggegooid hoefde te worden.
Weggeven is beter dan weggooien ja, maar niet kopen wat je niet nodig hebt is en blijft beter.
Verder ga je totaal niet in op de rest van mijn antwoorden en vragen. Ik krijg het gevoel dat je helemaal niet open staat voor wat er gezegd wordt. Jij hebt in je hoofd dat je goed bezig bent alleen omdat je geld weggeeft wat je toch niet zou missen, zo komt het op mij over.