Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #180 Gepost op: 08 april 2009, 12:47:19 »
Is dat spul wel veilig??

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #181 Gepost op: 08 april 2009, 13:31:58 »
Lastig allemaal, milieubewust zijn. Ik scoor natuurlijk enorm goed tov de gemiddelde Nederlander (geen rijbewijs, veganist, afval scheiden etc.) maar heb nog wel een aantal grote zonden. Vooral de door Lovelocker al aangehaalde vliegreisjes doen het bij mij goed. Hoewel ik me er heel af en toe wel schuldig over voel ga ik er toch niks aan veranderen. Ik snap best dat sommige mensen dat een blinde vlek vinden hoor, maar goed: iedereen heeft wel een dergelijke blinde vlek voor t een of ander (zo vind ik op mijn beurt weer dat veel mensen een blinde vlek tov zuivel hebben als het om het milieu gaat, om maar even een voorbeeldje te noemen....). Iedereen moet voor zich bepalen waar de grens ligt, en de mijne stopt bij het maken van vliegreisjes.

Ik zit de laatste tijd wel veel te piekeren over de herkomst van mijn groenten en fruit. Ik let er pas sinds kort op maar wordt er niet echt vrolijk van. Zo heb ik sinds een tijdje een groentetasje maar daar stoppen ze ook doodleuk spullen uit Zuid Amerika in. En inderdaad, bij mij ook de vraag wat beter is: bio van ver, of niet bio uit Holland?

Schanulleke

« Reactie #182 Gepost op: 08 april 2009, 14:33:38 »
Ik zit de laatste tijd wel veel te piekeren over de herkomst van mijn groenten en fruit. Ik let er pas sinds kort op maar wordt er niet echt vrolijk van. Zo heb ik sinds een tijdje een groentetasje maar daar stoppen ze ook doodleuk spullen uit Zuid Amerika in. En inderdaad, bij mij ook de vraag wat beter is: bio van ver, of niet bio uit Holland?

Ik heb net een berichtje in de groente- en fruitpakkettendraad geplaatst over de inhoud van mijn fruitpakketje. Dat er zoveel geimporteerd spul in zit... Dan begin ik me idd ook af te vragen: geimporteerde bio-produkten of regionaal verbouwde niet-bio-produkten? Wat zou beter zijn? Door het kopen van bio-produkten steun je natuurlijk wel een bepaald principe. Maar als het milieu er in de praktijk nog steeds evenveel (of misschien wel meer) onder lijdt, dan kun je je afvragen hoeveel zin het heeft om zo'n principe nog te blijven volgen. Ik ben er nog steeds niet uit...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #183 Gepost op: 08 april 2009, 14:40:13 »
Wat ik er ook lastig aan vind is dat het voor de boeren in die streken nogal lullig is als we massaal het geïmporteerde fruit gaan weren.
Ik vind het jammer dat de transport methode niet vermeld staat bij producten. Een boot met bananen uit Honduras is minder slecht voor het milieu dan een vliegtuig met sinaasappels uit Spanje, vermoed ik.

Schanulleke

« Reactie #184 Gepost op: 08 april 2009, 14:56:01 »
Op die bio-bananen van mij zit een fair trade-sticker. Dat is ook een voordeel van bio: men kijkt (vaak) niet alleen naar het belang van het milieu, maar ook naar een eerlijke prijs, goede arbeidsomstandigheden etc. Het is net zoals je zegt, Marla: met een boycot tref je ook de mens achter het product.

Lastig hoor...

Kiwi

« Reactie #185 Gepost op: 08 april 2009, 16:56:06 »
Ik ben bij mijn groenteabonnement nog geen geïmporteerde producten tegen gekomen. Al heb ik geen fruit erbij, dat scheelt waarschijnlijk wel (volgens mij zitten er in het fruitpakket ook wel eens sinaasappels). Ik heb echter geen landelijke (Vita of Odin) tas, maar een abonnement bij een biologische boer uit de buurt. Alles wat ik krijg zijn dus echt Nederlandse seizoensproducten.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #186 Gepost op: 08 april 2009, 19:41:42 »
Is dat spul wel veilig??

ja dat wel, het is bewerkt zand.. en daar valt het na een maand ook weer in uiteen.. maar toch..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #187 Gepost op: 09 april 2009, 10:41:16 »
Ik kom het dilemma bio maar import of nederlands maar niet bio ook regelmatig tegen en ben er ook nog altijd niet uit wat nou wijsheid is.
Ik volg voor mezelf nu de regel, als het in Nederland (of DL, BE) geproduceerd kan worden, dan koop ik niet ergens anders vandaan. Kan het niet hier geproduceerd worden (bijvoorbeeld sinaasappel, banaan of grapefruit) dan probeer ik de bio variant te kopen.
Maar goed, ik let wel heel erg seizoensproducten, ik koop nu dus geen tomaten, aubergine of courgette, die moeten nog maar even wachten.

Lijntje, hmm, veel wijzer wordt je er dus niet van he
Bevalt dat hout spul echt goed? Misschien dat we dat hier ook maar eens moeten proberen (ware het niet dat ik net 4 zakken korrels gekocht hebt, dus dat we nog de komende 4 maanden hier mee bezig zijn)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #188 Gepost op: 09 april 2009, 11:15:59 »
ja, maar ik heb er natuurlijk maar 1tje he.. denk dat dat erg scheelt.. de korrels vallen uiteen in zaagsel als ze nat worden (maar het wordt geen natte zaagsle bende) dus plasjes uitscheppen is lastiger... maar ik vind debbak niet stinken en heb weinig uitloop..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #189 Gepost op: 09 april 2009, 12:41:33 »
Ik kom het dilemma bio maar import of nederlands maar niet bio ook regelmatig tegen en ben er ook nog altijd niet uit wat nou wijsheid is.
Ik volg voor mezelf nu de regel, als het in Nederland (of DL, BE) geproduceerd kan worden, dan koop ik niet ergens anders vandaan. Kan het niet hier geproduceerd worden (bijvoorbeeld sinaasappel, banaan of grapefruit) dan probeer ik de bio variant te kopen.
Maar goed, ik let wel heel erg seizoensproducten, ik koop nu dus geen tomaten, aubergine of courgette, die moeten nog maar even wachten.

Groente die in NL geproduceerd wordt, is niet altijd beter voor het milieu. Ik kan de lijst nu niet terugvinden, maar alle groenten en fruit krijgen dan een A, B, C, D, E, F, naar hoeveel CO2 uitstoot ermee gemoeid is, ofzoiets. Zo blijkt groente/fruit hier uit de kas milieuonvriendelijker te zijn dan wanneer het uit het mediterrane gebied moet komen.

Edit: ik zie net dat er hierboven ook al wat over gezegd is, hihi
« Laatst bewerkt op: 09 april 2009, 12:43:16 door Hizikigrrrl »

Offline Eefje1976

• 225
« Reactie #190 Gepost op: 09 april 2009, 13:30:16 »
De groenteman zei vandaag nog tegen me over de tomaten: " ze komen uit Nederland, dus zijn ze milieuvriendelijk geteeld."
Toen ik  al weer buiten was bedacht ik me pas dat dat eigenlijk nergens op slaat... Qua vervoer scheelt het natuurlijk wel, maar qua teelt??

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #191 Gepost op: 09 april 2009, 13:33:42 »
Deze lijst bedoelde ik: http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Groente%20en%20fruit%20kopen en klik op KLIK HIER VOOR DE VOLLEDIGE etc. etc.

Schanulleke

« Reactie #192 Gepost op: 08 mei 2009, 23:19:20 »
Ik baal een beetje van mijn douchezandloper - zie eerder in deze draad -(en ook wel een beetje van mezelf). Op een of andere manier loopt hij niet goed meer door. Het begon me op te vallen dat die 5 minuten wel erg lang begonnen te duren, dus ik heb er eens goed op gelet: en ja hoor, het zand gaat niet meer lekker door het gaatje. Misschien is er wel vocht bij in gekomen. >:( Ik baal, want ik merk dat ik meteen weer een stuk langer onder de douche sta met als excuus "het ding deugt toch niet" en het lukt me niet om eronder vandaan te komen, want het is zo heeeeerlijk... :zakoverhoofd:

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #193 Gepost op: 09 mei 2009, 09:32:22 »
Wij willen een nieuwe ketel en een zonneboiler. Iemand daar ervaring mee?
(Ik ben een weekje offline, dus reageer niet meteen)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #194 Gepost op: 08 september 2009, 11:25:10 »
Ik probeer wel te letten op het scheiden van afval, glas, papier etc. Wij wonen in de binnenstad, zonder eigen containers, dus soms wel lastig.

Ik rijdt nooit auto, doe alles met de bus of trein en eet uiteraard geen beesten. Wassen alleen met volle trommel en op 35 graden (kouder kan niet bij ons), ik koop zovele mogelijk biologisch katoen kleding, nouja dat soort dingen.

Vliegen doe ik zelden, 1x in de paar jaar en onder dwang (eng  :-\ ) en de laatste keer hadden we van die Co2 stoelen, of hoe het ook heten mag.

De laatste tijd zie ik steeds meer co2 neutrale voedingsmiddelen (bv. de wijn die we halen) dus dat koop ik dan weer.

Ik let er wel op, maar doe er niet te panisch in, vergeleken met veel mensen vind ik dat ik er best goed op let.

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #195 Gepost op: 29 september 2009, 11:44:29 »
Mijn vriendin en ik hebben besloten dat we - nu we ergens wonen waar we het GFT-afval afzonderlijk kunnen aanbieden - het afval gaan scheiden. Papier en glas bracht ik al naar de desbetreffende dumpplaatsen, maar nu moet er dus een GFT-bak komen. Nu vind ik het een beetje een onhandig idee om steeds met de afvalbak naar de vuilcontainer verderop in de straat (waar je je zakken in kunt gooien) te lopen. Wij wonen in het centrum van Leiden en hier worden geen containers opgehaald, dus ook geen GFT-containers. Dus ik vroeg me af: bestaan er ook composteerbare plastic zakken voor in mijn GFT-bakje? En waar koop ik die?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #196 Gepost op: 29 september 2009, 11:58:18 »
Volgens mij kun je die gewoon in de supermarkt kopen? Volgens mij heb ik ze daar wel eens gekocht. Anders heeft de biowinkel ze vast wel.

http://www.moonennatural.com/composteerbare-groente-en-fruit-zakken-vuilniszakken.html
Hier kun je een proefzak aanvragen!

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #197 Gepost op: 30 september 2009, 17:02:07 »
Thanks! Ze hebben bij Albert Heijn inderdaad ook zoiets.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #198 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:49:39 »
Dit is wel een onderwerp wat me heel erg bezighoudt. Door het boek 'Confessions of an eco sinner' van Fred Pearce ben ik veel meer gaan nadenken over alles wat een mens allemaal kan kopen en wat dat voor gevolgen heeft. Het is geen prekerig boek, het geeft een heel genuanceerd beeld van de gevolgen van wat we kopen of doen. Soms blijkt het anders te zijn dan we denken - bijvoorbeeld heel schone stranden zorgen juist voor minder voedingsstoffen in het water en vliegreizen zijn niet per definitie slechter dan treinreizen. Aan de andere kant, een van de dingen die ik schokkend vond en waardoor ik ook niet veel trek meer had in vlees was dat vrije uitloop kippen maar een paar weken langer leven dan 'gewone' bio-industriekippen die met zes weken slachtrijp zijn. Als dat nou 'het verschil' moet maken, laat dan maar zitten.

Een tijdje geleden had ik al een lijstje gemaakt van dingen die ik goed of minder goed doe, dus bij deze.

De dingen die ik goed doe:
- groene stroom
- ik ben lid van Groen Links (en probeer een beetje actief te zijn daar)
- ik doneer aan Greenpeace, WNF, Stichting Noordzee en de Vogelbescherming
- ik ben online campaigner voor Greenpeace en WNF en moderator voor In Actie
- kleine, zuinige auto
- papier en glas recyclen
- ik heb een abonnement op Diergaarde Blijdorp - is dat goed of niet? Ik denk dat het positief is omdat mensen meer leren over dieren (bewustzijn en respect voor dier en natuur) en vanwege de fokprogramma's. Alhoewel er natuurlijk overduidelijk ook nadelen zijn, zoals het houden van dieren in onnatuurlijke situaties en het creeren van stromen van toeristen en het stimuleren van consumptie...
- het gebruiken van diervriendelijke en milieuvriendelijke cosmetica, met name Lush (fairtrade, dierproefvrij, veel vegan, minimal packaging)
- bankieren bij ASN (duurzame bank, pvc-vrije passen)
- korter douchen (mijn zandloper is inmiddels ook overleden, moet maar weer een nieuwe bestellen want het helpt wel)
- apparaten zo min mogelijk op standby laten staan (waar trek je de grens? haal je de telefoon uit het stopcontact als je naar je werk gaat? ik niet. maar de tv, de wii en de oplader van m'n mobiel gaan wel uit)
- ik probeer wel m'n eigen boodschappentas mee te nemen; eerlijkgezegd vergeet ik het weleens omdat ik namelijk boven een supermarkt werk en dan soms na m'n werk nog ongepland iets ga halen)
- ik vlieg niet; ik wil wel een keer naar Zuid-Afrika, maar misschien is dat ook wel de enige vliegreis die ik ooit wil maken.
- ik ga weinig op vakantie (dit jaar toevallig drie keer - twee weekendjes dan en een weekje, en ook niet te ver van huis - maar dat kun je echt gerust zien als compensatie voor een erg vakantie-arm leven na een hectische periode).
- ik zet netjes mijn motor uit voor de brug of in de file
- ik zet de verwarming laag - vorig jaar ben ik al van 20 graden naar 19 gegaan en momenteel is dat echt mijn maximum. De verwarming staat ergens tussen de 17,5 en 19 graden, afhankelijk van wat ik aan het doen ben, hoe lang ik thuis ben, etc.
- ik was op 40 graden, maar vaatdoekjes toch echt op 60 of soms 90 (aan de andere kant koop ik dus niet steeds nieuwe vaatdoekjes en katoen is echt een dramaproduct voor het milieu - en over de milieueffecten van een voedselvergiftiging door het schoonmaken van het aanrecht met een vies doekje moeten we het maar niet hebben =P)
- ik probeer zuinige apparaten te kopen
- probeer spaarlampen of nu led-lampen te kopen
- ik heb een eco-button (die ik soms vergeet te gebruiken)
- zuivel kan ik niet goed tegen, dus gebruik ik nauwelijks (in hagelslag of kaas alleen, met mate) en eieren alleen biologische vrije uitloop.

Dingen die ik heb verbeterd sinds mijn vorige evaluatie:
- ik ben vegetarisch gaan eten
- ik koop meer tweedehands (boeken - overigens wel per post, of dat nu beter of slechter is dan zelf naar de stad gaan om er een te kopen weet ik niet)
- ik eet geen producten met palmolie of foute soja; als op een product 'plantaardige olie' staat koop ik het voor de zekerheid niet
- ik koop liever geen blikjes en halveliterflesjes, al is het soms wel erg praktisch. Voor noodgevallen heb ik wel kleine flesjes water achterin de auto bijvoorbeeld, denk aan een lange file in de felle zon. Als het moet, koop ik tegenwoordig liever pakjes als ik kleine hoeveelheden wil voor een dagje uit, dat schijnt het milieuvriendelijkste alternatief te zijn.
- ik koop meer biologisch en fair trade
- in de zomer fiets ik vaker naar de stad (7,4 km) en in de winter probeer ik de metro te nemen, al rijd ik dan stiekem soms naar de metro met de auto (wat op zich heel triest is, maar aan de andere kant mankeer ik dan weer wat dingen waardoor ik m'n spullen maar moeilijk van de metro naar huis kan dragen en in de winter fietsen lukt ook niet zo goed).
- ik probeer minder eten weg te gooien - soms lukt het, soms minder. Het gaat nogal eens fout als je opeens wordt uitgenodigd om te blijven eten, terwijl je eten thuis al klaar staat in de koelkast of zo. Heel vervelend, en mijn vriesvak is niet echt toereikend. Maar het gaat wel veel beter - vroeger had ik een fobie voor vruchtensap uit bijna-lege pakken, daar ben ik wel overheen. En ik gooi ook niet alles meer klakkeloos weg omdat de tht-datum verstreken is, maar ruik/proef eerst even of het nog goed is.
- ook ben ik veel actiever geworden in het aanspreken van bedrijven, door ze te e-mailen wanneer ik iets 'slechts' op de ingrediëntenlijst tegenkom
- ik koop planten in plaats van snijbloemen, ter decoratie - gaan veel langer mee

Wat ik nog beter kan doen:
- toch minder met de auto gaan; naar m'n werk is eigenlijk niet te doen met OV, maar ik kan wel met het OV naar m'n cursus gaan ipv met de auto (aan de andere kant, nauwelijks brandstofkosten en 9 minuten reistijd, of minimaal 38 minuten met het ov en 1,46 euro.... de auto is wel heel verleidelijk...).
- bij electronica opletten op de milieuvriendelijkheid; dat nintendo zo slecht uit de test kwam deed me toch wel schuldig voelen over de wii.
- milieuvriendelijkere schoonmaakmiddelen gebruiken, dus niet meer vallen voor de reclamespotjes waarin je de badkamer in 30 seconde schoon kan maken met het vernieuwde wonderschuim oid; water met wat azijn werkt ook prima
- in het algemeen minder kopen

Volgens verschillende voetafdrukmeters is mijn voetafdruk niet eens zo veel minder als van de 'gemiddelde' mens - ik kan me dat nauwelijks voorstellen eigenlijk. De gemiddelde Nederlander koopt iedere twee jaar een nieuw mobieltje, de gemiddelde auto is veel minder zuinig dan de mijne, de gemiddelde Nederlander gaat vaker en verder op vakantie, koopt veel minder biologisch, eet vlees, eet zuivel, woont groter,  heeftkinderen, verdient meer (dus consumeert waarschijnlijk meer) en koopt kleding ook als de oude kleding nog niet versleten is. Mijn tv is tweedehands (en geen plasma of lcd), mijn meubelen zijn tweedehands en 18 jaar oud (en nog mooi, dus ze gaan voorlopig niet weg), mijn computer is vijf jaar oud, mijn andere tv (slaapkamerformaat) is ook al een jaar of zeven schat ik, kleding doe ik pas weg als de gaten erin vallen, de printer is tweedehands, zelfs de meeste van m'n gordijnen, vitrage, de fotoprint op de muur komt van marktplaats, pas ordners en een ladekastje bij het grof vuil vandaan gehaald, etc. Dus ik snap echt niet hoe ik zo slecht uit de test kan komen. Behalve die ca. 12000 kilometer per jaar met de auto, waarvan het meeste voor m'n werk, doe ik niet echt iets fout vind ik.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #199 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:42:02 »
Dus ik snap echt niet hoe ik zo slecht uit de test kan komen.

Woon je alleen? Want dan heb je dus wel een auto en twee tv's in je eentje. Andere mensen mogen mooi aanvinken dat ze die zelfde hoeveelheid electronica (en huisverwarming, en, en, en...) met zijn vieren ofzo gebruiken. Ik denk dat het daarmee te maken kan hebben. Want ik kwam zelf ook niet echt ver onder het gemiddelde toen ik eens zo'n test deed, en ik heb geen auto, en maar één tv, en ik vlieg ook niet, en ik eet ook geen vlees en nauwelijks zuivel etc. Heb toen geconcludeerd dat het wsl daaraan lag.
Ik wil vega bananenschuimpjes.