Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #120 Gepost op: 15 februari 2009, 22:26:08 »
Dat groters is iets op het gebied van energie, industrie of weet-ik-het. Iets met de impact van een stoommachine. Iets dat zo veel uitmaakt dan die 1 op 7 miljard die je zelf bent.
(Gelukkig neem jij trouwens verder niemand de maat ;))
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #121 Gepost op: 15 februari 2009, 22:32:17 »
Tja, een gazelle Bahia, niet de allerlichtste, maar wel een goede fiets.
Ik weet het ook niet, het komt ook wel door de astma (geen ernstige hoor, maar toch) en allergie denk ik, ik ben niet sterk helaas.

Dus 12 kilometer, een uur, is voor mij wel de grens eigenlijk. Het ziekenhuis is ruim 11 heen en 11 terug, en daar heb ik dus best een beetje een hekel aan!

Fietsen de andere dames sneller?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #122 Gepost op: 15 februari 2009, 22:35:26 »
Dat groters is iets op het gebied van energie, industrie of weet-ik-het. Iets met de impact van een stoommachine. Iets dat zo veel uitmaakt dan die 1 op 7 miljard die je zelf bent.

Ik heb nooit beweert dat ik niemand de maat neem maar ik heb er ook geen probleem mee dat mensen dat met mij ook doen, zolang de gegeven opmerkingen maar terecht zijn.  Als mensen anderen de maat denken te moeten nemen moeten ze daar echter ook maar tegen kunnen.

Maar het is aan je reactie duidelijk dat jij uiteindelijk voor de makkelijke weg kiest die zoveel anderen met jouw kiezen, namelijk alle verantwoordelijkheid bij de andere leggen.  En wat dat groters is, dan weet jij inderdaad ook niet.  Dat doet er waarschijnlijk zelf niet toe zolang het jouw probleem maar niet is.  Het is zulke houding die maakt dat regeringen eigenlijk zeer strenge beperkingen zouden moeten opleggen, ook aan individuele consumenten.  Maar de vraag is of jij wel voor zulke regering zou stemmen? (Ik vermoed van niet.)

Zou jij voorstander zijn van een soort 'individuele uitstootrechten of zou dat je vrijheid teveel beperken?
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 22:45:19 door Ligfietsertje »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #123 Gepost op: 15 februari 2009, 22:37:37 »
Ja, ik fiets sneller. De 13,5 kilometer naar mijn werk doe ik op mijn redelijk zware stadsfiets in 50 minuten, dus dat is 18 km per uur. (En dat is dan de gemiddelde snelheid, in de stad betekent dat 20 fietsen tussen de kruispunten.) Maar ik heb wel een goede conditie en ben best sterk
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 22:50:55 door Maartje! »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #124 Gepost op: 15 februari 2009, 22:44:06 »
Ik weet het ook niet, het komt ook wel door de astma (geen ernstige hoor, maar toch) en allergie denk ik, ik ben niet sterk helaas.

Dus 12 kilometer, een uur, is voor mij wel de grens eigenlijk. Het ziekenhuis is ruim 11 heen en 11 terug, en daar heb ik dus best een beetje een hekel aan!

De dames die ik ken wel ;-)  Ik kan me voorstellen dat die astma en allergie een behoorlijk rol speelt.

Ik vind meer dan 18 kg toch echt wel te veel als fiets voor iemand die niet zo sterk is.  (Ik hoop dat je je de bandendruk goed ik het oog houdt, want anders is er echt niet op zo'n fiets vooruit te geraken.)

Als eens gedacht over een fiets met trapondersteuning.  't Is niet zo goedkoop maar het zal je fietsactieradius en snelheid behoorlijk doen toenemen en is redelijk milieuvriendelijk. Het biedt trouwens voor veel mensen die niet zo snel of ver kunnen fietsen een goede oplossing.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #125 Gepost op: 15 februari 2009, 22:49:58 »

Ik heb nooit beweert dat ik niemand de maat neem maar ik heb daar zelf ook geen probleem mee als mensen dat met mijn doen.  Als mensen anderen de maat denken te moeten nemen moeten ze daar echter maar tegen kunnen.
Tsja, wie zonder zonde is...

Citaat
Maar het is aan je reactie duidelijk dat jij uiteindelijk voor de makkelijke weg kiest die zoveel anderen met jouw kiezen, namelijk alle verantwoordelijkheid bij de andere leggen.  En wat dat groters is, dan weet jij inderdaad ook niet.  Dat doet er waarschijnlijk zelf niet toe zolang het jouw probleem maar niet is.  Het is zulke houding die maakt dat regeringen eigenlijk zeer strenge beperkingen zouden moeten opleggen, ook aan individuele consumenten.  Maar de vraag is of jij wel voor zulke regering zou stemmen? (Ik vermoed van niet.)

Zou jij voorstander zijn van een soort 'individuele uitstootrechten of zou dat je vrijheid teveel beperken?

Nee, daar zou ik ernstig vóór zijn. Want dan zou het namelijk zin hebben, omdat je op die manier afdwingt dat iedereen iets doet. Zeker als er dan inderdaad ook aan industrie meer eisen gesteld zouden worden, wat wel zou moeten, want anders zou er zeker nooit iemand mee akkoord gaan. En ja, dan worden dingen duurder. Maar dat betekent niet meer dan dat mensen moeten prioriteren.
Maar juist doordat iedereen mee moet doen, gaat het zin hebben.

« Reactie #126 Gepost op: 15 februari 2009, 22:55:38 »
Wie ben ik immers, om Indiërs of Afrikanen een leuk leven met televisie en airco te misgunnen?

De sarcast in mij vraagt zich af of dat niet juist precies is wat je doet, iedere keer dat je op vliegvakantie gaat.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #127 Gepost op: 15 februari 2009, 22:57:25 »
Hoezo, ik breng er op z'n minst geld naartoe, toch? Het wordt er misschien niet veel beter door, maar veel slechter?

« Reactie #128 Gepost op: 15 februari 2009, 23:47:24 »

Ik dacht meer aan de uitgeput rakende voorraad fossiele brandstoffen en de verdeling daarvan. Ik heb niet de illusie dat de vliegtuigen, televisies en airco's op deze wereld op korte termijn zonder kunnen.
(Ik zeg er wel bij dat ik niet zonder zonden ben, ik vermoed dat ik van alle forummers hier ongeveer het grootste aantal autokilometers verstookt heb de afgelopen jaren. Weliswaar geen vakantieverkeer dan.)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 23:55:15 door H@ñnu H@ñhi »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #129 Gepost op: 15 februari 2009, 23:53:01 »
En ik heb niet de illusie dat de middelen op korte termijn zo eerlijk verdeeld worden dat iedereen een airco kan krijgen.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #130 Gepost op: 16 februari 2009, 07:17:30 »

De dames die ik ken wel ;-)  Ik kan me voorstellen dat die astma en allergie een behoorlijk rol speelt.

Ik vind meer dan 18 kg toch echt wel te veel als fiets voor iemand die niet zo sterk is.  (Ik hoop dat je je de bandendruk goed ik het oog houdt, want anders is er echt niet op zo'n fiets vooruit te geraken.)

Als eens gedacht over een fiets met trapondersteuning.  't Is niet zo goedkoop maar het zal je fietsactieradius en snelheid behoorlijk doen toenemen en is redelijk milieuvriendelijk. Het biedt trouwens voor veel mensen die niet zo snel of ver kunnen fietsen een goede oplossing.

Ik ken ze, maar ik vind het iets voor 50+. ;)
Volgende keer kan ik op het gewicht letten, maar dat leek me op een horizontaal stuk minder belangrijk? En de banden inderdaad. Maar het ligt verder niet aan de fiets, ik ben gewoon heel erg niet-sterk gebouwd.
De longarts zei na de fietstest in het ziekenhuis, dat mijn conditie goed was, en spierherstel etc, maar dat ik naar de sportschool moest voor krachttraining.
(En er komt iets te weinig lucht mijn longen in, maar daar is niks aan te doen.)

Tja, de sportschool ... daarvoor ondervind ik in het dagelijks leven toch te weinig last van mijn klachten.  :P

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #131 Gepost op: 16 februari 2009, 07:34:47 »

Mijn middelbare school zat 21 kilometer verderop. Dat kon in dik een uur, maar we gingen anderhalf uur van te voren weg. Maar dan pikten we nog anderen op en kwam er altijd wel iemand te laat.

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #132 Gepost op: 16 februari 2009, 07:51:51 »
Ik fiets wel iets sneller, maar niet erg veel geloof ik.
Ik doe 5,1 km in een kwartier/20 minuten, dus ik fiets tussen de 15 en 20 km per uur (ligt aan zo veel dingen hoe hard ik die dag echt fiets)
Op de middelbare fietste ik idd ook harder, daar deed ik op een gegeven moment de 5 km in 10 minuten (maar of dat nou altijd even fris rook? ;))
Ik ben overigens absoluut regelmatig lui, waaronder vanmorgen. Ondanks dat ik hele goede regenkleding heb, ben ik vanmorgen met vriendlief mee gereden. Gelukkig ligt het ziekenhuis zo goed als op zijn route, ik geloof dat het per keer mee rijden 500 meter om is. Maar toch is het lui.

Drogredenaties, zonder zonde of niet, hoe zit het dan met alle kleine beetjes helpen? Als iedereen roept "dat kleine beetje wat ik doe maakt toch niks uit", zal er zéker nooit iets veranderen.

Ligfietsertje, je zei nog ergens (weer lui, nu quote ik niet ;)) dat we de auto zouden kunnen vervangen. Achteraf gezien hadden we beter gelijk een iets duurdere maar zuinigere auto kunnen kopen. Maar met stom gedoe (1 snel definitief kapot, 1 afgefikt op dag 3 dag we hem hadden) zijn we inmiddels toe aan auto 3 en moet het geld ergens anders even in. En lenen voor een auto gaat ons eigenlijk weer te ver zolang deze het nog wel doet.
Over auto's las ik nog wel eens ergens de redenatie dat het ook heel belastend is om "oude" auto's te snel weg te doen. De vervuiling die de productie heeft opgeleverd weegt dan nog niet op tegen de vervuiling die de auto in gebruik nog maakt. Maar wanneer dat omslagpunt is weet ik dan weer niet (zou ik eens op moeten gaan zoeken eigenlijk)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #133 Gepost op: 16 februari 2009, 21:12:36 »
Je geeft misschien zelf een voorbeeld van "een pad inslaan". Ik ken geen mensen in verre landen, want ik kom daar immers nooit. Als er een vriend naar ver zou emigreren dan zal ik daar zeker wel eens op bezoek gaan.
En dat is inderdaad precies wat ik bedoel: als je reden had om het te willen, zou je het hopelijk wél doen

Maar dat begrijp ik helemaal niet. Ik heb natuurlijk reden om te willen. Ik ben een plantenfanaat, he. Mijn uitgangspunt is gewoon anders dan het jouwe.
En wat ik probeer te zeggen: mensen vinden altijd een reden voor het gedrag wat ze vertonen en de ene keuze lokt de andere uit. Net als vogels willen mensen altijd op het grootste ei zitten. We weten dat er een koekoek uitkomt,it.t. die nietsvermoedende vogels, maar doen het even goed.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #134 Gepost op: 17 februari 2009, 07:35:55 »
Overigens merk in discussies dat je vaak niet goed begrepen wordt en misschien is dit geen geschikte plek.
Als ik nog eens wijs word dan ga ik discussie alleen aan met persoon/personen tegenover mij en dan alleen als het enige zin kan hebben. Als mensen je na staan bijvoorbeeld.
Wat mij wel eens teleurstelt - en dan gaat het niet om deze discussie, maar in het algemeen - je stelt iets en gelijk mensen op het vinkentouw die vinden dat je algemeniseert of zich kennelijk aangesproken voelen dat het bij hen toch echt anders ligt. De kettingrokende opa die 99 is geworden en variaties daarop. We zijn allemaal individuen en dat moet je continue melden kennelijk.

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #135 Gepost op: 18 februari 2009, 07:39:29 »
Wij hebben thuis de ANWB duurzaamheidskalender thuis liggen.
Staat vanalles in om de duurzaamheid (wat overigens een heel ruim begrip is) te vergroten.
Een van de tips is de volgende ;

Een heel klein tipje om water te besparen!
Ik heb een douche met 2 standen: een normale stand en een zogenaamde masagestand. Zet de douche op de massagestand (minder gaatjes, dus hogere druk) en draai de kraan nu terug naar een comfortabele straal. Prima douchen en minder waterverbruik. Als iedereen nu bij elke douchebeurt denkt: "even de straal ietsje terugdraaien", dan scheelt dat niet alleen voor je eigen protemonnee, maar ook voor het watergebruik van Nederland.

Nu hebben wij eindelijk na jaren weer een douche met waterdruk en daar geniet ik elke ochtend van. Ik geloof dat mij dit in elk geval op dit moment, een stap te ver gaat.
Zijn er mensen die dit wel zouden doen?
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #136 Gepost op: 18 februari 2009, 08:04:43 »
Ik zou het niet doen, maar ik douche niet om schoon te worden, maar om mijn spieren na de nacht weer los en pijnloos te maken.
Wél zijn we aan het nadenken over een zonneboiler.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #137 Gepost op: 18 februari 2009, 09:33:06 »
Ik heb een douche met 2 standen: een normale stand en een zogenaamde masagestand. Zet de douche op de massagestand (minder gaatjes, dus hogere druk) en draai de kraan nu terug naar een comfortabele straal. Prima douchen en minder waterverbruik. Als iedereen nu bij elke douchebeurt denkt: "even de straal ietsje terugdraaien", dan scheelt dat niet alleen voor je eigen protemonnee, maar ook voor het watergebruik van Nederland.

Nu hebben wij eindelijk na jaren weer een douche met waterdruk en daar geniet ik elke ochtend van. Ik geloof dat mij dit in elk geval op dit moment, een stap te ver gaat.
Zijn er mensen die dit wel zouden doen?

hahaha zou het wel wilen doen, maar dan krijg ik de shampoo niet meer uit mijn haar.. keukengeisertje he  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #138 Gepost op: 18 februari 2009, 20:13:01 »
Ik kom weer eens met mijn trots: de eerste waterbesparende douchekop, voor zover ik weet, destijds gemaakt door De Twaalf Ambachten. Het ding doet het nog steeds prima, oerdegelijk en simpel en ik heb niet het gevoel dat ik onder een waterbesparende douchekop sta.

Schanulleke

« Reactie #139 Gepost op: 19 februari 2009, 09:55:47 »
Wij hebben thuis de ANWB duurzaamheidskalender thuis liggen.

Ik ook!

Mijn tip om water te besparen tijdens het douchen: een zandloper in de badkamer! Ik heb er eentje van vijf minuten. Zodra de kraan open gaat, draai ik de zandloper om. Is deze leeg, dan gaat de kraan onherroepelijk uit. Ik had nooit gedacht dat ik binnen vijf minuten klaar kon zijn met al mijn doucherituelen, maar ik gebruik mijn zandloper nu een paar weken en het lukt altijd. :D