@Maartje. Het komt dan niet over, wat ik bedoel: kijk, mijn nieuwsgierigheid naar al wat bloeit en groeit is grenzenloos. Dus wat dat betreft had ik al zeker naar Zuid-Afrika of de Galapagos moeten gaan. Ik bedoelde: je slaat een bepaald pad in en dat leidt dan tot verder gaan op dat pad, evt. linksaf of rechtsaf slaan. De meeste behoeftes die bevredigen, vragen om meer.... Ik weet ook niet echt wat ik mis.
Tja, het tuintje. Afgezien dat ik in een kabouterhuisje woon (2-kamer, 2-verdiepingen) met een tuintje van 3.60 bij iets van 8m, belast ik het milieu niet super. I.t.t. draag ik door mijn manier van tuinieren ook zeker bij. Zoals ik al zei, ik heb mijn kleine milieuzondes. Ik ben ook dol op de sauna o.a.
Maar dan hebben we het over peanuts vergeleken bij een vliegreis, he.
En enkele keren vliegen in je leven, zal niet zo'n punt zijn. Maar er zijn heel veel mensen met paspoorten boordevol stempels. Als je getallen ziet over het energieverbruik e.a. dan schrik je toch iedere keer weer.
Daarbij heb ik nog oud zeer. Die vijfde baan, waar ik zelf nog actie tegen heb gevoerd, daar heb ik een aantal jaren flink last van gehad. Ik moet eerlijk zeggen: dat is nog nauwelijks aan de hand. Door stillere vliegtuigen, andere landingsbewegingen en weet ik wat. Maar dat mocht ook wel, na die hele leugenmachine. Het zou ook zomaar eens kunnen dat er nog eens een steviger verband tussen gezondheidsklachten en kerosinedampen gevonden wordt. En Schiphol wil altijd maar uitbreiden. De roep om de vliegtax af te schaffen klinkt luid. Maar het is een keer op in het dichtstbevolkte gedeelte van een van de dichtstbevolkte landen ter wereld.
Sterker nog: het ecosysteem is een keer uitgekleed. Nu geloof ik tegelijkertijd in de enorme kracht ervan en dat de ellende vooral de mensen(vooral: de arme) zal treffen. Ik was ongeveer 15 toen ik over de Gaia-hypothese las van Prof. James Lovelock. Zonder dat ik kan of wil beweren: "het klopt feitelijk", weet ik niet. De strekking klopt voor mij zonder meer! Hij krijgt m.i. elke dag meer gelijk. Een beetje zelfbeheersing t.a.v. de grootste ecologische aanslagen zou wenselijk zijn.
Wat minder kinderen in grote delen van de wereld en hier wat bescheidener in materieel opzicht, alleen daar waar het te belastend is. Zo simpel is het en tevens zo onhaalbaar lijkt het.