Ik vind het soms wel heel lastig eigenlijk, wat nu meer of minder goed is voor het milieu,
kan ik nu beter bio aardappelen uit Israël kopen, of Nederlandse niet bio aardappelen?
(gelukkig heeft de AH nu al een hele tijd de bio aardappelen gewoon uit Nederland!)
Maar ook dingen als, bio katoen kleding, hier niet in de regio te verkrijgen, dus zal moeten reizen naar de randstad, wat is dan beter?
etc etc, dat vind ik allemaal best ingewikkeld eigenlijk.
Verder probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Vega zijn scheelt natuurlijk al een hoop. Afval zo veel mogelijk scheiden, we hebben een papierbak die eens per maand wordt opgehaald (en nee nee sticker bij de brievenbus), groene bak en grijze bak. Blik en glas kan je los inleveren, dus dat doen we. Spullen die ik niet meer gebruik gaan naar iemand die er wel wat aan heeft, of naar de kringloop.
De tuin maken we zo groen mogelijk, dus geen tegeltuin hier.
In huis doen we een dikke trui aan zodat de verwarming lager kan en 's avonds met een fleecedeken op de bank.
Zo veel mogelijk seizoengroenten eten en als het even kan bio. Weinige vlees wat hier voor A in huis is, is altijd bio! (hij wil zelf niet anders meer).
Ik heb zelf geen auto, A wel, om naar zijn werk te gaan.
Auto vind ik trouwens ook zo'n lastig iets, wij wonen in Leeuwarden, familie in Groningen en Overijssel (verschillende plekken). Familiebezoekjes betekend dus eigenlijk ook altijd auto gebruik, OV vind ik echt niet fijn meer na jaren reizen en handige aansluitingen zijn het absoluut niet (3 uur trein, of 1,5 auto) en bijna allemaal buitengebied, dus moeten we nog opgehaald worden wat weer afhankelijkheid geeft waar ik niet van hou. Mooie dilemma's dus.
We hebben wel een oude auto, dat helpt natuurlijk ook niet
Onze huwelijksreis in september hebben we heel bewust voor gekozen om dat met de auto te doen en niet te vliegen en niet super ver te gaan.
uberhaubt dat hele trouwgedoe proberen we te kijken hoe we dat budgetair een beetje leuk kunnen houden en of je daar ook nog enig sinds milieuvriendelijk in kan zijn (maar doordat familie dus hier heen moet reizen, schiet dat al niet echt op he, kaarten mailen ipv printen gaan we ook zeker niet doen)