Wij zijn zogenaamde 'yuppies' en dus voorzien wij onszelf nogal eens van kwalitatieve technische snufjes... PDA, notebook, televisie, Blu Ray, we hebben het graag. En zo stinken we er bij de productie met onze zogenaamde klimaatverantwoordelijkheid al flink in.
Zijn er mensen die héél bewust ervoor kiezen om nog steeds de mobiele telefoon van tien jaar geleden te gebruiken en nog ouderwets doch verantwoord de beeldbuis bekijkt?
Mijn telefoon is een jaar of vijf denk ik, mijn computer ook zoiets (of ouder misschien nog wel), mijn slaapkamertv (zo'n minidingetje wat je op veel tienerkamers vindt - uit de tijd dat ik nog geen bril nodig had om de ondertitels te lezen *kuch*) ook zoiets, de andere weet ik niet maar heb ik tweedehands gekregen van iemand, geen laptop, geen iphone, geen ipod, geen blu-ray, geen hd, geen plasma, geen lcd, geen vaatwasser, geen droger, radio is bijna antiek (tweedehands gekregen; mijn ouders hadden hetzelfde model toen ik klein was, zo rond 1987, zou me niet verbazen dus als deze even oud is). Alleen een Wii - maar tweedehands en omdat m'n vriend 'm wilde, ik zou 'm zelf nooit gekocht hebben. En toen m'n vriend op zichzelf ging wonen heeft ie de Wii laten staan.
Ik twijfel wel om een nieuwe telefoon te kopen waar ik meer mee kan. Soms is het toch wel handig om een foto te kunnen maken van bijv. een verkeerssituatie als je onterecht een boete krijgt (meegemaakt, stond ik dan zonder fototoestel - zaak uiteindelijk verloren want geen bewijs he...), afspraken makkelijk te kunnen plannen (zit je dan op een vergadering met je roze hema-agenda die natuurlijk nét niet ver genoeg doorloopt) en eventueel iets op te kunnen zoeken op internet, zoals hoe laat die laatste metro ook alweer gaat. En iets compacter zou ook fijn zijn. En een iets leesbaarder scherm. Aan de andere kant moet ik ook niet klagen: op mijn eerste telefoon zaten alleen hoofdletters, dus wat dat betreft is dit al een enorm modern ding natuurlijk. En hij werkt nog. Dus dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik niet toegeef aan mijn kooplust. Maar goed, dat overweeg ik dan weleens.
En een e-reader lijkt me ergens ook handig en in het tempo waarin ik boeken koop is dat waarschijnlijk milieuvriendelijker ook. Ik was me er tot voor kort helemaal niet van bewust hoe vervuilend boeken zijn. Ik dacht, alleen papier, maar stond even niet stil bij het vervoer, de promotietour van de auteur, etc.