Ik raad aan je ijzer even te laten checken bij de huisarts. Kan de assistente doen, zo gepiept. Test ook je ferritine, hoewel ik niet weet of dat ook bij de huisarts kan.
Mocht je namelijk flinke tekorten hebben, dan heb je tijdelijk speciale pillen nodig die extreem hooggedoseerd zijn. Omdat je nog maar kort vegetarisch eet, is de kans op een ijzertekort groter dan de kans op een B12-tekort.
Hoeveel B12 zit er in je multi? B12 kun je in hoge dosisen nemen zonder ernstige bijwerkingen. Ik raad de methylcobalamin in een zuigtabletvorm aan. Je zou het eerst enkele weken 5x per week kunnen gebruiken en dan 3x in de week.
Deze gebruik ikzelf:
http://www.pasioingredients.com/NL/index.cfm/product/50/methyl-b128482-1-mg-cardiovascular--brain-support.cfmDe B12 die je in de winkel krijgt en die in multi's zit, is vaak minder goed opneembaar + je slikt ze door. Methyl zuigtabletten worden beter opgenomen.
In de supermarkt kun je Roosvicee Ferro kopen, waarin een boel ijzer zit. 1 eetlepel dagelijk levert al de ADH! Neem het in met iets waarin veel vit. C zit, zoals sinaasappels. Teveel ijzer is niet helemaal ongevaarlijk, dus als je geen tekorten hebt houdt het dan bij 1 el per dag. Zit er in je multi al ijzer, neem dan nog minder. Nogmaals, je weet pas hoe je ijzergehalte is als je je laat testen.
B12 wordt juist minder goed opgenomen in combinatie met vit. C, dus neem dat bij een andere maaltijd in, liefst eentje waarin veel proteine zit, bv. een kop yoghurt of een eitje.
Succes!