Lang, lang geleden (15 jaar?) in Turkije geweest (Antalya, Cappadocie e.o., Toros, Kust bij Antalya). In veel gerechten ging toen een (beetje) vlees of vleesbouillon. Maar het verschilde per kok/restaurant.
Buiten de touristtraps zijn we regelmatig in de keuken gevraagd en mochten we aanwijzen wat we wilden eten. Dat is wel zo handig als de enige gemeenschappelijke taal "handen en voeten" is. Het is dan ook vrij gemakkelijk om je daar te te laten uitnodigen in de keuken. Natuurlijk is het begrip vega ook wat lastig uit te leggen in "handen en voeten". Ik heb toen maar besloten even niet principieel te zijn.
Zomaar wat herinneringen:
Probeer de kleine "tentjes". Als het vol zit met locals is het goed. (Ik herinner me een shabby wegrestaurantje, type "voorzichtig ademhalen anders stort het in", een rij stinkende vrachtwagens voor de deur. We hebben er op een terrasje aan de achterkant werkelijk verschrikkelijk zitten smullen).
In de kleine dorpjes hebben theehuizen, winkels enzo geen uithangborden. Vragen! Leer 10 woordjes Turks en je bent familie
.
Toeristenresorts? Wegblijven! Ver weg. Ook als er nog een authentiek" dorpje aan vastgeplakt zit. De enige plek waar we vies eten hebben gehad.
Oh ja: veel Duitsers/Engelsen = veel vlees.
::mijmert gelukzalig verder::