Vegatopia Forum

Veganisme en vermoeidheid

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #60 Gepost op: 26 maart 2007, 19:31:38 »

Ook noemen veel mensen zich ME/CVS patient, terwijl dat eigenlijk niet op de juiste manier door een competente arts is gediagnostiseerd. Huisartsen komen zo bijvoorbeeld makkelijk van vervelende patienten af (plak er maar een labeltje op en klaar). Je gaat toch ook niet meteen een paranormaal genezer geloven als deze je na 5 minuten praten vertelt dat je MS hebt?!

Ja dat gevoel heb ik dus dat dat bij mijn 'diagnose' ook zo was. Ik ben je dan ook erg dankbaar voor die link van dat centrum in Amsterdam, zit er zeer sterk aan te denken daar na de cgt maar heen te gaan voor een second opinion.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #61 Gepost op: 26 maart 2007, 19:33:52 »
Die hele scheiding tussen lichaam en geest of fysiek en psychisch is natuurlijk ook een kunstmatige.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #62 Gepost op: 26 maart 2007, 19:38:46 »
Ik heb in de kranten inderdaad andere geluiden gehoord, hoe dat dan ook komt.

Omdat Het Radboud een enorme invloed heeft hier en veel journalisten niet zelf na kunnen denken.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #63 Gepost op: 26 maart 2007, 19:40:35 »

Ook noemen veel mensen zich ME/CVS patient, terwijl dat eigenlijk niet op de juiste manier door een competente arts is gediagnostiseerd. Huisartsen komen zo bijvoorbeeld makkelijk van vervelende patienten af (plak er maar een labeltje op en klaar). Je gaat toch ook niet meteen een paranormaal genezer geloven als deze je na 5 minuten praten vertelt dat je MS hebt?!

Ja dat gevoel heb ik dus dat dat bij mijn 'diagnose' ook zo was. Ik ben je dan ook erg dankbaar voor die link van dat centrum in Amsterdam, zit er zeer sterk aan te denken daar na de cgt maar heen te gaan voor een second opinion.

Waarom heb je het steeds over ná de cgt? Geloof je er niet in?

Die hele scheiding tussen lichaam en geest of fysiek en psychisch is natuurlijk ook een kunstmatige.

mij lijkt een zware geestelijke inspanning toch anders dan een lichamelijke ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #64 Gepost op: 26 maart 2007, 19:43:42 »
Je hersenen maken ook onderdeel uit van je lichaam. Het zijn gewoon biochemische processen, die zich daar afspelen. Niet wezenlijk anders dan de processen in de rest van je lichaam.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #65 Gepost op: 26 maart 2007, 19:43:46 »
Waarom heb je het steeds over ná de cgt? Geloof je er niet in?

Jawel, maar niet in dat het me beter gaat maken, ik hoop dan wat meer te kunnen. En ik ga het erna doen omdat elke week naar cgt én naar amsterdam te veel zou zijn voor me. Ook ga ik met die cgt volgens een schema alles doen en ik denk dat dat in amsterdam daar in het begin niet in zal passen.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #66 Gepost op: 26 maart 2007, 19:52:23 »
Die hele scheiding tussen lichaam en geest of fysiek en psychisch is natuurlijk ook een kunstmatige.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #67 Gepost op: 26 maart 2007, 20:00:06 »
Je hersenen maken ook onderdeel uit van je lichaam. Het zijn gewoon biochemische processen, die zich daar afspelen. Niet wezenlijk anders dan de processen in de rest van je lichaam.

Toch kan je vaak wel spreken van een onderscheid: na heel veel stress, kan je zeggen dat je niet kan slapen omdat je fysiek niet moe bent. Precies waarom ik net ben gaan hardlopen, om fysiek ook in te spannen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #68 Gepost op: 26 maart 2007, 20:02:12 »
ja maar dat jij je fysiek moe voelt komt ook alleen maar door processen in je hersenen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #69 Gepost op: 26 maart 2007, 21:34:45 »
Die hele scheiding tussen lichaam en geest of fysiek en psychisch is natuurlijk ook een kunstmatige.

Dat is geen enkele reden om het fysieke dan maar te vergeten.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #70 Gepost op: 26 maart 2007, 21:39:58 »
Die hele scheiding tussen lichaam en geest of fysiek en psychisch is natuurlijk ook een kunstmatige.

Dat is geen enkele reden om het fysieke dan maar te vergeten.

Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel juist dat alles in wezen fysiek is.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2007, 21:56:00 door Meneer de Uil »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #71 Gepost op: 26 maart 2007, 23:14:54 »
En dat de patienten er niet zo aanwilden: het is makkelijker te denken dat iets fysiek is; men wil niet 'gek' lijken.

Mijn moeder was zo'n patient. Ik geloof dat dat haar een uitkering kostte.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #72 Gepost op: 27 maart 2007, 10:36:07 »
vaak wordt cgt inderdaad verplicht gesteld als je een uitkering wil. En er zullen inderdaad mensen zijn die het niet willen doen omdat ze het onzin vinden om iets psychologisch te gaan doen terwijl ze lichamelijke klachten hebben maar er zijn ook veel mensen waarvoor cgt gewoon een veel te zware therapie is. Die kunnen niet elke week met de bus, met de trein naar therapie. Voor die groep mensen is het gewoon echt gemeen.  

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #73 Gepost op: 27 maart 2007, 12:44:04 »
Ze mogen het je niet verplicht stellen hoor! Dan zouden ook langdurig werkloze te dikke mensen verplicht moeten afvallen ofzoiets.


@Poek: is jouw moeder weer genezen? (je schrijft 'was').

Ik vraag me af of ze daardoor haar uitkering is verloren. Feit is dat bijna niemand meer een uitkering krijgt, tenzij je in een coma ligt. Ontzettend veel mensen komen hierdoor in de problemen, want een ww-uitkering is veel lager. Het kan zijn dat je je huur of je hypotheek niet meer kan betalen, etc.
Dat 50% vd herkeurden een baan vind, is ook niet waar. Dat getal ligt eerder rond de 5%. Werkgevers zien niet zoveel in iemand die op miraculeuze wijze genezen is in een uurtje UWV-keuring (Lourdes is er niets bij).
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2007, 12:46:57 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #74 Gepost op: 27 maart 2007, 12:51:23 »
Zij kreeg de ziekte ruim twintig jaar geleden... ze is ook nog actief geweest in de ME-patientenvereniging. Inmiddels is ze wel genezen, maar ze heeft heel lang aan huis gekluisterd gezeten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #75 Gepost op: 27 maart 2007, 12:56:22 »
 :D
Hoe is ze er vanaf gekomen? Of is het geleidelijk gegaan?
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2007, 12:56:47 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #76 Gepost op: 27 maart 2007, 13:07:28 »
Geleidelijk ja.

blackpurplegreen

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #77 Gepost op: 24 augustus 2007, 04:09:42 »
Vandaag krijg ik hopelijk de uitslag van mijn bloedonderzoek. Als ik jullie verhalen zo lees kan me dus nog een lang traject te wachten staan.
Ik ben al enkele jaren snel moe. Vroeger kon ik bergen verzetten. Maar ineens hield dat op. Vanaf dat moment was ik eigenlijk om het minste of geringste al moe. De laatste weken was het zo extreem dat ik naar de huisarts ben gegaan. Die wilde een bloedonderzoek. (Duh, ::) , waarom dacht 'ie dat ik naar hem toeging? Niet voor zijn briljante diagnose ;))

Annet van Dorsser

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #78 Gepost op: 05 september 2007, 21:13:23 »
Hoi,

Gebruik je ook rauwe groente en fruit? Een standaard veganistisch dieet kan te verzurend zijn. Probeer eens vers fruit- en groentesap elke dag en verder groente en fruit smoothies.
Verder kan een B12 tekort soms pas na tientallen jaren blijken. Dan ben je te laat.
Veganisten hebben altijd extra B12 nodig. De beste vorm is nano B12. T


Groetjes, Annet

« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 21:15:40 door Modub »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #79 Gepost op: 05 september 2007, 21:20:06 »
Hoi,

Gebruik je ook rauwe groente en fruit? Een standaard veganistisch dieet kan te verzurend zijn. Probeer eens vers fruit- en groentesap elke dag en verder groente en fruit smoothies.
Verder kan een B12 tekort soms pas na tientallen jaren blijken. Dan ben je te laat.
Veganisten hebben altijd extra B12 nodig. De beste vorm is nano B12. T


Groetjes, Annet



pompiedompiedom... verzuurde veganisten?  :P
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken