Vegatopia Forum

Veganisme en vermoeidheid

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #40 Gepost op: 26 maart 2007, 16:54:30 »
hmm nou dat herken ik helemaal niet eigenlijk, volgens mij reageert het lichaam bij langdurige stress met een burn-out, en dat is toch wel eventjes iets anders.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #41 Gepost op: 26 maart 2007, 16:59:00 »
en als het zou zijn dat stress de oorzaak is, waarom werkt oorzaakwegneming dan niet?

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #42 Gepost op: 26 maart 2007, 17:05:50 »
en als het zou zijn dat stress de oorzaak is, waarom werkt oorzaakwegneming dan niet?
Bij langdurige stress is het terugkoppelingssysteem ontregeld. Je lichaam geeft dan niet door aan je hersenen dat het lichaam weer tot rust kan komen. Ondanks de afwezigheid van een stressor blijf je dan toch in een alerte staat.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #43 Gepost op: 26 maart 2007, 17:07:38 »
hmm nou dat herken ik helemaal niet eigenlijk, volgens mij reageert het lichaam bij langdurige stress met een burn-out, en dat is toch wel eventjes iets anders.


Daar weet ik het fijne niet van. Van dat onderscheid, bedoel ik.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #44 Gepost op: 26 maart 2007, 17:08:56 »
ik blijf het raar vinden, heb er echt nog nooit wat over gehoord, juist dat het niet zo is. En ik heb de laatste tijd er toch echt heel veel over gelezen. Ik kan wel volgen wat je zegt maar snap niet waarom je dan van die constante alertheid cvs zou krijgen. Die relatie snap ik niet en bij mij was het ook zeker niet het geval.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #45 Gepost op: 26 maart 2007, 17:09:26 »
en als het zou zijn dat stress de oorzaak is, waarom werkt oorzaakwegneming dan niet?

omdat je te lang in die situtie leeft denk ik?

Vooral bij langdurige stress werkt het terugkoppelingssyteem om je terug te brengen van een een alerte staat (vlucht- of vechtreactie) naar een ontspannen staat op een gegeven moment niet meer adequaat.

ik begin dat nu een beetje te merken: op mijn werk is steeds veel stress, en op een gegeven moment ben ik alleen maar moe en ontspan ik nooit meer. 's Avonds en 's nachts blijven er ook stressvolle dingen van mijn werk zich opdringen. Tijd voor wat rust, denk ik zo :(

Oh ja: en wat vrouwen van mannen kunnen leren: ga sporten en bewegen bij stress: dan schijn je die stresshormonen te 'gebruiken'  en nemen ze af. Dus niet alleen maar op die bank kruipen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #46 Gepost op: 26 maart 2007, 17:13:47 »
bambi wat jij vertelt doet me denken aan oververmoeid/overspannen/richting burn-out en dan is het inderdaad slim om te gaan sporten maar ook goed om soms helemaal niks te doen en goed je rust te nemen (ook rust in je hoofd)
Maar ik wil ook vooral zeggen dat het volgens mij echt helemaal niks met CVS te maken heeft
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2007, 17:16:43 door brenda_lelie »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #47 Gepost op: 26 maart 2007, 17:18:39 »
bambi wat jij vertelt doet me denken aan oververmoeid/overspannen/richting burn-out en dan is het inderdaad slim om te gaan sporten maar ook goed om soms helemaal niks te doen en goed je rust te nemen (ook rust in je hoofd)
Maar ik wil ook vooral zeggen dat het volgens mij echt helemaal niks met CVS te maken heeft

nee klopt helemaal, ik reageerde puur alleen op de vraag ' hoe zou het werken, dat men niet meer in de ruststand terugkomt?'.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #48 Gepost op: 26 maart 2007, 17:20:57 »
Waar zit 'm het specifieke van CVS dan in?
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2007, 17:21:56 door Meneer de Uil »

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #49 Gepost op: 26 maart 2007, 17:22:14 »
qua klachten bedoel je?

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #50 Gepost op: 26 maart 2007, 17:24:44 »
Nee, qua oorzaak. Langdurige stress kan naast burn-out ook depressie veroorzaken, bijvoorbeeld.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #51 Gepost op: 26 maart 2007, 17:30:50 »
Niemand weet precies waardoor CVS wordt veroorzaakt. Soms ontstaat het na een griep of na pfeiffer, dan blijven de klachten aanhouden. Een traumatische gebeurtenis kan ook een oorzaal/trigger zijn. Maar er is maar voor een paar ziektes bekend dat ze de kans op CVS vergroten namelijk lymfeklierontsteking, depressie, hersenontsteking en verlies van lichamelijke conditie. Maar dat hóef je dus niet gehad te hebben om het te krijgen. Ik heb zelf ook geen infectie gehad en vermoed dus dat het bij mij door die vreselijk stressweek komt (traumatische gebeurtenis) of dat dat in ieder geval een aanleiding is geweest, niet perse de oorzaak.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #52 Gepost op: 26 maart 2007, 17:39:17 »
En is dat dan weer iets anders dan een post-traumatische stress-stoornis? Wat ik in ieder geval wel weet is dat het hormonale stress-systeem een rol speelt in al deze aandoeningen.

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #53 Gepost op: 26 maart 2007, 17:41:11 »
nee dat is het zeker niet

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #54 Gepost op: 26 maart 2007, 17:43:43 »
heb er even snel iets over opgezocht en dat is toch écht heel anders, dan gaat het ook om een trauma in de zin van gevaar, bedreiging, ongeluk enzo en de symptonen zijn heel anders.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #55 Gepost op: 26 maart 2007, 17:49:50 »
Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden, moet je maar denken. ;)

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #56 Gepost op: 26 maart 2007, 17:51:19 »
Jij bent hier dan de gek neem ik aan?  :P Nee maar ik dacht dat jij er wel wat over wist want jouw vriendin had toch therapie gehad voor vermoeidheids en pijnklachten? Toen ik dat las moest ik meteen aan ME denken eigenlijk.

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #57 Gepost op: 26 maart 2007, 17:56:20 »
Certified fool, zeker. :P Ja, ik weet er wel wat van, maar niet het fijne. Zoals  met alles eigenlijk. Moet je jezelf gewoon generalist noemen, dan kun je nog ver komen. ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #58 Gepost op: 26 maart 2007, 19:25:14 »
Wat Brenda al zegt, men weet nog niet precies waardoor ME/CVS veroorzaakt wordt. Bepaalde virussen lijken een rol te spelen, zoals Epstein-Barr en Herpes-virussen, en chronische ontstekingen en slaapstoornissen ook. Chronische stress, zowel psychisch als fysiek (topsport, slechte voeding) zijn ook niet uit te sluiten als veroorzaker.
Hoogstwaarschijnlijk zal er ook nooit een bepaalde oorzaak aan te wijzen zijn; ME/CVS lijkt meer een verzameling te zijn van aandoeningen die veelal dezelfde klachten geven, maar door verschillende dingen veroorzaakt kunnen worden. Zie ook: http://www.cfscentrumamsterdam.nl/CFS%20artseninfo.htm

Er is trouwens een verschil tussen chronisch vermoeid zijn en ME/CVS. Om het 'etiket' ME/CVS te krijgen moet je aan een boel dingen voldoen. Er zijn 2 speciale diagnostische vragenlijsten voor (Holmes; Fukuda, wordt meestal gebruikt) en andere ziekten moeten uitgesloten worden. Helaas worden zelfs voor wetenschappelijke onderzoeken niet altijd deze diagnostische tools gebruikt, waardoor veel onderzoeken eigenlijk waardeloos worden (niet dat het ze tegenhoudt om hun 'vindingen' groots in de media te melden ::)).
Ook noemen veel mensen zich ME/CVS patient, terwijl dat eigenlijk niet op de juiste manier door een competente arts is gediagnostiseerd. Huisartsen komen zo bijvoorbeeld makkelijk van vervelende patienten af (plak er maar een labeltje op en klaar). Je gaat toch ook niet meteen een paranormaal genezer geloven als deze je na 5 minuten praten vertelt dat je MS hebt?!

Belangrijker, hoe kom je er weer van af? Dat lijkt heel moeilijk, uiteindelijk geneest maar 10%. De behandeling richt zich meestal dan ook op het verlichten van de symptomen, zoals chronische ontstekingen behandelen (langdurig antibiotica wil nog wel eens effect hebben) en leren omgaan met de ziekte (het is een vorm van rouwen).

Helaas heeft de orenmaffia uit het Radboud vanaf eind jaren '90 al het onderzoeksgeld opgeeist voor hun cognitieve gedragstherapie (waarvan de resultaten behoorlijk achterblijven). Bovendien geeft deze therapie ook nog eens het stigma dat men niet beter wil worden en dan men door hun eigen gedachtes en gedragingen ziek blijft. Je zou eens alle reumapatienten verplicht CGT moeten laten volgen; de patientenverenigingen zouden op hun kop staan.
CGT kan overigens wel helpen om bepaalde klachten te verminderen en helpen om de ziekte te aanvaarden. Genezen kan het je niet.

Gelukkig lijkt het tij te keren en zie je dat vooral vanuit de VS artsen zich tegen CGT als dé behandelmethode keren en veel meer biochemisch onderzoek willen (hiermee zijn door de jaren heen al aardig wat afwijkingen in het bloed van ME/CVS-patienten opgespoord). Zo wordt in Reno, Nevada een nieuw onderzoekscentrum gebouwd waar men ook onderzoek gaat doen naar ME/CVS.


Meer interessants:
https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?A2=ind0701D&L=ME-PLATFORM&P=R1359&D=1&H=0&I=-3&O=D&T=1
http://www.steungroep.nl/populair.htm
http://www.ahmf.org/medpolstein.htm

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #59 Gepost op: 26 maart 2007, 19:31:17 »
Ik heb in de kranten inderdaad andere geluiden gehoord, hoe dat dan ook komt. En dat de patienten er niet zo aanwilden: het is makkelijker te denken dat iets fysiek is; men wil niet 'gek' lijken.
maar ja, ik weet meer van werkwoorden he...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken