Vegatopia Forum

Veganisme en vermoeidheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sickster

Veganisme en vermoeidheid
« Gepost op: 13 maart 2007, 17:55:32 »
Hallo! Ik ben nieuw hier en ga jullie gelijk lastigvallen met mijn probleem
:p

Vier jaar geleden ben ik vegetarier geworden en nu sinds ongeveer 7,5 maand veganist. Tis nu alleen sinds 1,5 maand dat ik zo moe ben.
Zijn er meer mensen die herkennen??? Wat hebben jullie er tegen gedaan??

Ik denk dat ik kan zeggen dat ik erg gezond eet, elke dag genoeg fruit en groente, donkerbruin brood, geregeld tofu/tempeh/sojabrokken/chamignons. En sinds 2 maanden ook elke maand 6 bio eieren (echt veganist ben ik dus al niet meer).

Ik slaap genoeg, drink de afgelopen weken weinig alcohol. Mijn studie is wel erg zwaar. Vaak tijdens het laatste college moet ik moeite doen om niet in slaap te vallen en als ik na een dag college thuiskom heb ik eigenlijk geen energie meer om nog verder te studeren.

Ik heb een bloedtest laten doen die uitwees dat mijn B12 en Ijzer gehalte goed zijn en dit dus geen oorzaak kunnen zijn van de vermoeidheid. Er zijn nog wat andere stoffen getest (hemoglobine/foliumzuur??) , die uitslagen hoop ik snel binnen te hebben.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2007, 18:20:53 »
Het kan natuurlijk ook aan het seizoen liggen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2007, 18:45:36 »
Ik zou je gewoon wat verder laten onderzoeken, vooral als het aanhoudt en erger word. Ik denk dat als die vitamine-dingen allemaal goed waren het niet met vegetarisme/veganisme te maken zal hebben.
Ik ben zelf ook heel erg moe, nu al een half jaar, en bij mij hebben ze chronisch vermoeidheid syndroom vastgesteld.
Misschien heb je door je zware studie een burn-out zou ook kunnen.
 

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2007, 19:13:45 »
Slaap je ook regelmatig? Sport/beweeg je?

Is donkerbruin brood ook volkoren of alleen maar donkerbruin gekleurd?

En ik gok ook dat het aan het seizoen ligt. Ik ben eigenlijk geloof ik minder moe sinds ik veganist ben (vroeger kon ik me soms echt niet van de bank afslepen en lag ik 's middag al te slapen) maar dat kan ook aan een heleboel andere dingen liggen dan mijn eetgewoontes.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Sickster

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2007, 09:05:59 »
Bedankt voor jullie reacties! Maar de andere dag kreeg ik uitslag van n 2e bloedtest en het bleek pfeiffer te zijn ....

Soms denk ik: was de oorzaak maar het vega eten, dan was het simpel weer wat melkproducten eten en wordt je vanzelf weer fit..
Nu is het maar afwachten hoe lang het gaat duren, maar kan wel vega blijven (volgens de dokter maakte dat niet veel uit :))


Gwennepen

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2007, 09:14:56 »
 :pet: Beterschap.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2007, 10:22:39 »
 :'( dat is vervelend zeg! Nou een tandje lager dan maar allemaal he, en goed aan jezelf denken! beterschap!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Sickster

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2007, 09:04:02 »
dankjewel :)

Zijn er hier meer mensen die pfeiffer hebben?

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2007, 18:52:51 »
Jee dat is inderdaad wel erg vervelend, je doet er zo weinig aan. De ene heeft 3 maanden pfeiffer en de ander wel een jaar! Lijkt me echt heel naar, dus wil je het beste toewensen! Hoop dat je er snel weer bovenop bent! Alles inderdaad op een lager pitje zetten en ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf ertoe zet om toch 1 a 2 keer in de week een uurtje te sporten en verder lijkt me dat je gewoon moet toegeven aan je lichaam en lekker veel moet slapen? (Waar mogelijk natuurlijk).

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2007, 20:31:55 »
dankjewel :)

Zijn er hier meer mensen die pfeiffer hebben?

Ik heb geen pfeiffer, maar wel chronische vermoeidheid. Lichamelijk voelt het wel anders maar het weinig kunnen is wel een overeenkomst denk ik.

Aiko

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2007, 20:45:46 »
dankjewel :)

Zijn er hier meer mensen die pfeiffer hebben?

Ik heb geen pfeiffer, maar wel chronische vermoeidheid. Lichamelijk voelt het wel anders maar het weinig kunnen is wel een overeenkomst denk ik.

Heb je M.E.?

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2007, 21:53:24 »
dankjewel :)

Zijn er hier meer mensen die pfeiffer hebben?

Ik heb geen pfeiffer, maar wel chronische vermoeidheid. Lichamelijk voelt het wel anders maar het weinig kunnen is wel een overeenkomst denk ik.

Heb je M.E.?

M.E. CVS je mag het noemen hoe je het wil, ik vind geen van alle namen echt de lading dekken. CVS (chronisch vermoeidheid syndroom) impliceert dat het alleen vermoeidheid is maar het is ook pijn (spieren en gewrichten). M.E. vind ik zo eng klinken, moet altijd aan MS denken. Na jah.

duitse_veganiste

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2007, 01:34:14 »
Het maakt mij iets treurig als ik gesprekken zie zoals deze, want het is een duidelijk teken hoe weinig vertrouwen de meeste mensen in een vegane voeding hebben, en dat vegane voeding dan ook altijd als eerste oorzaak van verschillende ziektes vermoed wordt. Het anitvegane propaganda is dus erg succesvol en zit diep in de psychologie van mensen.

En nee, met het eten van eieren (een menstruatie-product) ben je niet alleen geen echte veganist, je bent helemaal geen veganist. Streng genomen bent je met het consumeren van eieren ook geen vegetariėr, want voor iedere eier-leggende ras hen is er een haan gedood - ook bij zo genoemde "bio" eieren. De mannelijke kippen worden er namelijk uitgesorteerd en vergast, verstikt of in een houthakker geschredderd. Soms worden ze ook eenvoudig in een plastik zak gestopt en die word dicht gemaakt en het rest gebeurt van alleen...

Maar ik hoop dat je gauw genest van pfeiffer. Overigens is B12 altijd van bacterieel fermentatie en dat B12 wordt toegevoegd aan het voeding voor kippen. Om bloedige B12-omwegen te vermijden is het best om de pure vorm van B12 direct te integereren. Dat wordt ook middels bacterieel fermentatie hergesteld. 2000µg per week is het makkelijkste en ook het goedkoopste integratie. Van Solgar zijn er vegane nuggets  į 1000µg, 250 stuks in een glasje. Dat is genoeg voor meer dan twee jaar.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2007, 01:38:05 door duitse_veganiste »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2007, 09:15:11 »
Streng genomen bent je met het consumeren van eieren ook geen vegetariėr, want voor iedere eier-leggende ras hen is er een haan gedood - ook bij zo genoemde "bio" eieren.

Dat zou dus betekenen dat vegetarisme streng genomen eigenlijk niet bestaat? Want voor de meeste groentes zullen ook dieren gedood zijn. Bij de productie, maar ook bij het vervoer (autoritten kosten vaak dierenlevens).

brenda_lelie

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2007, 12:32:07 »
@ duitse veganiste: ik vind je reactie een beetje raar, discussies over wanneer je je nou wel veganist/vegetarier mag noemen en wanneer niet worden ergens ander gevoerd! Ik vind het heel logisch dat als je je moe voelt dat je dan denkt dat het misschien aan een gebrek aan voedingsstoffen kan liggen. Je kan toch twijfelen aan of je alles wel binnenkrijgt? Ook al weet je dat je met een veganistische voeding gezond kan zijn.
Ik dacht eerst ook dat ik een ijzergebrek ofzo had, maar dat was gelukkig niet zo.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2007, 12:33:03 door brenda_lelie »

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2007, 15:21:47 »
Het maakt mij iets treurig als ik gesprekken zie zoals deze, want het is een duidelijk teken hoe weinig vertrouwen de meeste mensen in een vegane voeding hebben, en dat vegane voeding dan ook altijd als eerste oorzaak van verschillende ziektes vermoed wordt. Het anitvegane propaganda is dus erg succesvol en zit diep in de psychologie van mensen.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar je reacties in andere topics, waarin je het belang van supplementen (B12, D2) in een veganistische voeding onderstreept, laten zien dat de propaganda ook bij jezelf effect hebben gehad  ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Harry

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2007, 18:09:37 »
Propaganda is wel een beetje een groot woord in dit verband, niet?

duitse_veganiste

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2007, 22:05:49 »
Streng genomen bent je met het consumeren van eieren ook geen vegetariėr, want voor iedere eier-leggende ras hen is er een haan gedood - ook bij zo genoemde "bio" eieren.

Dat zou dus betekenen dat vegetarisme streng genomen eigenlijk niet bestaat? Want voor de meeste groentes zullen ook dieren gedood zijn. Bij de productie, maar ook bij het vervoer (autoritten kosten vaak dierenlevens).

> Dat zou dus betekenen dat vegetarisme streng genomen eigenlijk niet
> bestaat?

Bedoel je hier veganisme?

Nou vegetarisme bestaat wel, dat zijn dus mensen die een vegane voedingspatroon hebben maar nietvoedings-producten consumeren die van het dode dier zijn. Maar je hebt wel gelijk, ik persoonlijk zie consumenten van eieren en zuivel niet echt als vegetariėrs. Ze noemen zich wel ovo-lacto vegetariėrs, maar deze conflict is dus zeer oud en was ook het reden voor het vormen van de Vegan Society in England. Watson was er oneens mee, dat "vegetarisme" meer en meer betekende, dat de mensen ook eieren en zuivel consumeren, een heeft zich daarom afgekeerd van dit soort vegetarisme, en de Vegan Society gegrond. Daarmee is ook het moderne veganisme begonnen. Eerste beginsel van veganisme waren al in het oude Griekenland bekend, in het tijd van het filosofische ontwaken.

> Want voor de meeste groentes zullen ook dieren gedood zijn. Bij de
> productie, maar ook bij het vervoer (autoritten kosten vaak dierenlevens).

Dan heb je veganisme niet begrepen. Het gaat om het vermeiden van het vermeidbare. (avoiding the avoidable / Vermeidung des Vermeidbaren - Nederlandse vertaling van deze basisprincipe van het veganisme is mij niet bekend.) Ongevallen zijn niet vermeidbaar. Daroom zijn het ja ongevallen. Dus een oogst- of transport ongeval is een ethisch dilemma. Maar het bestaan van ethisch dilemma is natuurlijk geen rechtvaardiging voorzettelijk schade te doen die wel vermeidbaar is. Dus een muis die in een oogst machine gedood werd is een ongeval (en ongeval die je ook niet veganers kan aanlasten btw), maar de miljoenen mannelijke kippen die kort na het uit het ei kruipen vergast of geschreddert worden, zoals de megatonnen kalf die een nevenproduct van zuivel zijn, die zijn wel vermeidbaar door vegan te worden.

duitse_veganiste

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2007, 22:08:47 »
Het maakt mij iets treurig als ik gesprekken zie zoals deze, want het is een duidelijk teken hoe weinig vertrouwen de meeste mensen in een vegane voeding hebben, en dat vegane voeding dan ook altijd als eerste oorzaak van verschillende ziektes vermoed wordt. Het anitvegane propaganda is dus erg succesvol en zit diep in de psychologie van mensen.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar je reacties in andere topics, waarin je het belang van supplementen (B12, D2) in een veganistische voeding onderstreept, laten zien dat de propaganda ook bij jezelf effect hebben gehad  ;)

Ik snap niet echt wat je daarmee bedoelt. Mijn informaties betreffend B12 en D2 baseren allemaal of wetenschappelijke feiten, dus het precies tegendeel van propaganda.

duitse_veganiste

Re:Veganisme en vermoeidheid
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2007, 22:14:03 »
Propaganda is wel een beetje een groot woord in dit verband, niet?

Hm. Ik denk niet werkelijk. Als je bekijkt hoe geweldproducten van kind aan in ons hersenen getimmerd worden, en wat er achterstaat, dan is propaganda zelf in verbinding met het historisch context die je daar met verbind eigenlijk doch precies het juiste woord, toch?