Kom op!
sorry, Ik bekijk de dingen graag vanuit een holistisch standpunt
Als je ziek bent is er iets mis. Dat is ongeveer de definitie van ziek zijn. Als je merkt dat er wat mis is moet je wat veranderen wil je het rechtzetten.
Dit is een letterlijke vertaling van wat jij zegt, maar dan zonder de bijna nietszeggende termen "bewuste" en "onderbewuste" (wat trouwens een foute vertaling is van Freuds "onbewuste"). Merk trouwens op dat ik in die vertaling helemaal niets zeg wat iedereen eigenlijk niet gewoon al weet.
Maar waar een aantal mensen hier vanuit gaan, is dat de oorzaak van ziek zijn bij jezelf ligt, terwijl de oorzaak ook kan liggen aan de omgeving. Het onderbewuste
(Ik noem nergens Freud) geeft in dat geval een signaal af dat er iets fout is met de omgeving, waardoor je ziek wordt. Bijv. kwik in vissen, of chemisch afval in water dat mutaties, kanker, ed. veroorzaakt, (mee)roken, etc. Men geniet in het algemeen wel van de voordelen, maar is vervolgens te belazerd om mee te betalen als een ander er wel ziek van wordt. Zo is er misschien ook die leraar die zijn best doet om andermans kinderen iets bij te brengen maar daar vervolgens zo gestressed van raakt dat die nog maar even een peukie opsteekt bij zijn bakkie. Wie zijn wij om te oordelen dat die leraar fout bezig is. Daarom ben ik het helemaal met je eens dat de verantwoordelijkheid bij ons allemaal ligt.