Vegatopia Forum

Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #80 Gepost op: 29 maart 2007, 12:53:25 »
Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?

Gaan we een inzamelingsactie voor elektrische kookplaten houden?

Hihi, dat is een mogelijkheid, met Vegatopia, de logs van alle bezoekers, msn moeten we toch wat mensen kunnen bereiken.

Maar als we geld gaan geven aan de WHO gaat dan niet het grootste deel naar andere projecten?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 12:54:24 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #81 Gepost op: 29 maart 2007, 13:25:12 »
Je zal net als bij WNF wel kunnen aangeven bij de organisatie dat je wilt dat jouw geld specifiek aan dat project besteed wordt.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #82 Gepost op: 31 maart 2007, 00:10:26 »
Maarreh, als het nou zo'n groot probleem is, en niemand wil er aandacht aan besteden, zouden we dan niet een vegatopia-actie moeten beginnen?

We gaan er zeker nog wel iets mee doen. Maar we moeten eerst eens op zoek naar een concreet project op dit gebied.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #83 Gepost op: 31 maart 2007, 08:53:55 »
Nou, houd je vast, ik zal een bekentenis doen. Ik denk nooit: "dat scheelt weer heel veel dierenlevens". En ook niet: "dat ruimt lekker op". Maar zoals bij die tsunami: ik vind het heel, heel erg, maar ik kan niet helpen dat ik ook denk...aan het ecosysteem.
Ik steun bijvoorbeeld bewust vrouwenprojecten in ontwikkelingslanden...omdat ik ook denk dat dat een goede invloed heeft, qua geboortebeperking. Het is tevens zo dat ik ook denk, zoals de situatie in Rwanda, Ethiopie, maar ook Jordanie(watergebrek dreigend) en zo...ik gun de mensen beter.
Als mensen cijfers zijn, je ziet er geen gezichten bij, je weet niet van hun leven, het is abstract...dan is dat heel wat anders. Als ik in India in een krottenwijk zou leven, zou ik de kleding die ik aaheb nog achterlaten bij wijzen van spreken. Ook een reden waarom ik armoede niet opzoek.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 08:55:43 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #84 Gepost op: 03 april 2007, 21:05:12 »
De uitslag van de vorige 'Gaat dat over?'

De Wereldgezondheidsorganisatie meldt dat jaarlijks 1,6 miljoen mensen sterven als gevolg van rook in de keuken. Dan denk jij...

Heel naar, hoor. Maar kan ik er wat aan doen?    43.9%
Vreselijk. Waar is de collectebus?    19.7%
Ik wil iets dóen. Schoorstenen bouwen in Bangladesh?    13.6%
Dat ruimt lekker op. Scheelt weer heel veel dierenlevens.    6.1%
Ik geloof er niks van.    16.7%
Totaal uitgebrachte stemmen: 66

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #85 Gepost op: 03 april 2007, 21:15:29 »

proud-veggie

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #86 Gepost op: 04 april 2007, 12:49:14 »
Ik heb gestemd op 'ik loop altijd', want naar de supermarkt ga ik altijd te voet, maar naar school ga ik wel met de bus, want die school ligt 10 kilometer van mij vandaan.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #87 Gepost op: 10 april 2007, 22:10:55 »
in verband met de AutoRAI vroegen we: heb jij al een leuk boodschappenwagentje? En het antwoord is dus hoofdzakelijk 'nee'. Vegatopiërs fietsen en lopen naar de supermarkt.


Ik haal de wekelijkse boodschappen met ons tweede autootje        1.2%
Ik rij in een glimmende bolide naar de super    7.2%
Mijn ouwe bak is prima voor de boodschappen    13.3%
Ik laat de bezorgservice voorrijden    3.6%
Ik ga met de fiets    57.8%
Ik loop altijd    16.9%
De brommer, snorfiets, scooter of motor is mijn boodschappenvervoermiddel    0.0%
Het openbaar vervoer brengt me van en naar de supermarkt    0.0%
Totaal uitgebrachte stemmen: 83

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #88 Gepost op: 10 april 2007, 22:12:51 »
Deze week: in Amerika gaan stemmen op om restaurants en fastfoodketens te verplichten om op de menu's niet alleen de prijs van gerechten te vermelden, maar ook het aantal calorieën. Goed idee om dat ook bij ons in te voeren? (onderaan de pagina)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2007, 23:05:42 door J@n »

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #89 Gepost op: 10 april 2007, 22:22:32 »
uhm....de link gaat naar Wikipedia.. ???

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #90 Gepost op: 10 april 2007, 22:34:15 »
http:// staat dubbel gewoon even naar www.vegatopia.com gaan en naar beneden scrollen!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #91 Gepost op: 10 april 2007, 22:54:09 »
Overigens lijkt het me geen verkeerd plan om dit in te voeren. Zij die het niet willen lezen, lezen het niet. Diegenen die wel prijs stellen op deze informatie kunnen het bekijken. Ik denk niet dat er minder burgers door verkocht gaan worden, maar daar lijkt het mij ook niet om te gaan.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #92 Gepost op: 10 april 2007, 23:06:01 »
uhm....de link gaat naar Wikipedia.. ???

Nu niet meer.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #93 Gepost op: 11 april 2007, 10:38:39 »
Ik vind het een goed idee. Niet omdat ik aan de lijn ben, maar omdat het weer een stapje is richting bewustwording, dat mensen meer inzicht krijgen in wat ze nou werkelijk eten.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #94 Gepost op: 11 april 2007, 11:27:12 »
Dat heeft pas zin als je er een referentiekader bijgeeft. Want wat is veel? (Nog los van dat dat referentiekader ook afhangt van wie je bent en wat je doet.)
Dus dan zou ik erop zetten
- hoeveel calorieën erin zitten.
- hoeveel een gemiddelde man/vrouw als lunch zou moeten eten
- hoelang je moet wandelen/fietsen om het er weer af te verbranden

En dat zou ik dan weer heel veel informatie vinden.
This is between me and the vegetable!

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #95 Gepost op: 11 april 2007, 11:56:06 »
Toch denk ik dat als ze op elk product het aantal calorieën zetten, dat mensen na een tijdje wel doorkrijgen dat een komkommer beter is dan een pizza. En dat vroeg of laat mensen ook wel gaan nadenken of ze dan niet beter zo nu en dan eens voor die komkommer zouden kiezen in plaats van die pizza. Natuurlijk heb je altijd (volgens mij best veel) mensen die het geen flikker kan schelen hoe ongezond hun eten is, maar voor mensen die het wél kan schelen, denk ik dat dit weer een stap in de goede richting is.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #96 Gepost op: 11 april 2007, 12:39:58 »
Toch denk ik dat als ze op elk product het aantal calorieën zetten, dat mensen na een tijdje wel doorkrijgen dat een komkommer beter is dan een pizza.

minder calorieën betekent niet automatisch beter. Je hebt gewoon je brandstof nodig. Zet er dan ook bij welk aandeel van de ADH aan vitamines en mineralen de producten bevatten, ten opzichte van het gemiddelde aandeel aan benodigde calorieeën, zodat je tenminste ziet dat je vooral lege brandstof naar binnen werkt. En het aandeel aan slechte dingen als transvetten en zo. Dan is de informatie zinvol, anders niet.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #97 Gepost op: 11 april 2007, 12:47:28 »
Natuurlijk heb je altijd (volgens mij best veel) mensen die het geen flikker kan schelen hoe ongezond hun eten is, maar voor mensen die het wél kan schelen, denk ik dat dit weer een stap in de goede richting is.

Nu let ik best wel op wat ik eet, maar ik let echt nooit op calorien.

Wat ik niet snap is dat er regelmatig een x aantal calorien staat achter een stukje fietsen. Dan gaat het er toch ook om hoe hard en ver je fietst in dat half uurtje lijkt me?
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #98 Gepost op: 11 april 2007, 12:55:01 »

Niet om het een of ander, maar als ik bij zo'n zaak kom en trek heb in een frietje of een groenteburger, dan bestel ik dat. Ik ga dan niet eerst uitgebreid calorie-informatie bestuderen om uiteindelijk te besluiten toch maar wat anders te bestellen. En dan ga ik nog redelijk bewust met eten om (vind ik).

En mensen die meer bewust op die zaken letten, hebben die informatie helemaal niet nodig.

Ik voorzie dat zulke informatie in de praktijk niet meer effect zal hebben dan die waarschuwingen op een pakje sigaretten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar gáát dat over? (Kwestie van de week)
« Reactie #99 Gepost op: 11 april 2007, 16:18:49 »

Niet om het een of ander, maar als ik bij zo'n zaak kom en trek heb in een frietje of een groenteburger, dan bestel ik dat. Ik ga dan niet eerst uitgebreid calorie-informatie bestuderen om uiteindelijk te besluiten toch maar wat anders te bestellen.

Idem. Ik kijk wel vaker naar allerlei informatie op verpakkingen, "zo, daar zitten een hoop calorien in zeg" en dan eet ik het vervolgens op. Zo lang ik niet op dieet hoef omdat ik te dik word vind ik het wel best. En als je wel op dieet bent, weet je vast wel hoeveel calorien er in de hamburger zitten.