Ik geloof niet dat mensen echt door de kookrook doodgaan. Ik denk eerder dat het gewoon door een samenloop van omstandigheden is. Roken, zware luchverontreiniging in India en veel mensen werken in slecht geventileerde vervuilende fabrieken en daar hoor je niemand over, omdat dat anders de economie schaad.
Ik weet niet hoe het onderzoek is gebeurd. Maar dat weet jij ook niet.
Als er hier sprake is van gedegen onderzoek dan onderzoekt men net in welke mate de factor 'koken op open vuur in slecht geventileerde ruimte' invloed heeft op de levensverwachting en bepaalde ziektes en houdt men dus rekening met andere factoren dan het kookgedrag.
Het onderzoek beweert suggereert niet dat er geen mensen doodgaan aan roken, zware luchtverontreining, werken in vervuilende fabrieken, ... Het suggereert evenmin dat deze problemen minder ernstig zijn dan het koken op open vuur in slecht geventileerden ruimten, het zegt enkel dat het koken op een open vuur in slecht geventileerde ruimten een belangrijke negatieve gezondheidsinvloed hebben.
De vraag is dus niet of er andere ongezonde factoren zijn.
Geloof jij dat het koken op een open vuur in slecht geventileerde ruimten geen ernstige negatieve invloed op de gezondheid kan hebben? (En dat is een eenvoudige vraag, ik stel voor dat je deze keer eens de vraag niet negeert.)