Hoe zit het trouwens met het kruizen van soorten eenden? Bij het IVN zei een leraar destijds consequent "soepeenden". Daarmee bedoelde hij dacht ik dat er weinig nog zuiver wilde eenden zijn. Ik meen dat ze gekruisd zijn met de pekingeend. Maar als twee eenden kunnen kruizen, kunnen dat er meer, denk ik?
Ik heb wel eens in het wild vogels gezien, ik kon er niets anders van maken: kruizing tussen eend en gans.
Van een kruising tussen eend en gans heb ik nog nooit gehoord, al sluit ik niet uit dat het mogelijk is. Vergeet echter niet dat er soorten eenden zijn die in formaat en uiterlijk erg 'gansachtig' zijn en ook ganzen die qua formaat en uiterlijk heel dicht bij de eenden aansluiten. En gezien er heel veel soorten eenden en ganzen door hobbyisten worden gekweekt en er regelmatig wel wat van die dieren ontsnappen kan men dus zowat elk denkbare eend of gans in het wild tegen komen.
Het is inderdaad zo dat veel eenden met elkaar kunnen kruisen. Het is echter niet omdat het mogelijk is dat ze dat in natuurlijke omstandigheden vaak ook doen. Bij kruisingen tussen verschillende soorten is er vaak sprake van 'gebrek aan beter' wat partnerkeuze betreft, bij de meeste kruisingen is dan ook menselijk ingrijpen in het spel.
De meeste in het wild voorkomende eenden en ganzensoorten zijn voor zover ik weet toch raszuiver en hybriden redelijk zeldzaam. De 'wilde eend' zal soms wel kruisen met zijn/haar gedomesticeerde soortgenoten en die soortgenoten zijn er dan weer in veel gekweekte (o.a.. een witte) variëteiten, als die variëteiten dan nog onderling kweken dan krijg je de zogenaamde 'soepeenden'. Parken zitten vol met die mengsels.
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de grauwe gans en zijn gedomesticeerde vorm (o.a. een witte variëteit), de zogenaamde 'boerengans'. Zonder echt veel kennis van zaken te hebben heb ik zelf de indruk dat ganzen vaker met niet-soortgenoten kweken dan eenden en ik ben dan ook vaker hybride ganzen (van diverse soorten) tegengekomen dan hybriden eenden.
Bovendien zijn hybriden van veel diersoorten zelf niet vruchtbaar. Ik vermoed dat dat ook voor ganzen en eenden opgaat en dat zou in ieder geval verklaren waarom de meeste eenden en ganzen toch nog raszuiver zijn.
De term soepeend wordt voor zover ik weet vooral gebruikt om al die 'tamme wilde-eend' variëteiten die je in een park kan vinden te beschrijven maar zijn eerder kruisingen van de verschillende variëteiten van de gedomesticeerde wilde-eend dan dat het kruisingen zijn met andere eendensoorten.
(Ik heb me hier nooit in verdiept en heb er tot nu toe weinig over gelezen of vernomen, wat ik hier schrijf is dus slechts gefundeerd vermoeden maar mag niet zondermeer als correct worden beschouwd.)