Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline braam

• 460
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #320 Gepost op: 10 januari 2009, 07:20:29 »
Vroege vogels is niet obscuur maar ook niet perfect. Een tijdje geleden verbaasden ze zich in dat programma over zeer vroege bloei van sneeuwklokjes. Tijdens een wandeling sprak ik een boer en die zei dat dat heel normaal was. Er zijn rassen die heel vroeg bloeien, niets bijzonders.

« Reactie #321 Gepost op: 10 januari 2009, 19:21:29 »
En dan ga ik nu weer de eendjes voeren. Kocht nog snel een brood op de markt in Wageningen bij bakkerij het Stoepje. Ik zee tis veur de inddjes. Toen zee da meske dak twee broje kreeg voor de prijs van een mits ik t nie zelf zou opete. Ick zee neje da doek nie.
Eating an apple or two is good against the flu.

Eva

« Reactie #322 Gepost op: 10 januari 2009, 19:55:10 »
Toen zee da meske dak twee broje kreeg voor de prijs van een mits ik t nie zelf zou opete. Ick zee neje da doek nie.

Zonde. Ben je bang dat je de eendjes teveel verwend op die manier? Maar je kunt zo'n brood ook invriezen en pas volgende week voeren...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #323 Gepost op: 10 januari 2009, 21:24:28 »
Vroege vogels is niet obscuur maar ook niet perfect. Een tijdje geleden verbaasden ze zich in dat programma over zeer vroege bloei van sneeuwklokjes. Tijdens een wandeling sprak ik een boer en die zei dat dat heel normaal was. Er zijn rassen die heel vroeg bloeien, niets bijzonders.
Vroege Vogels werkt nauw samen met de Vogelbescherming, dus het lijkt je dat dit wel klopt. Je hebt inderdaad sneeuwklokjes en sneeuwklokjes en ook lenteklokjes en zomerklokjes, trouwens. Maar "een boer" dat is ook niet zo'n geweldig referentiekader  ;) Vraag tien mensen op tuincentra wanneer je het beste een Taxus kunt planten en wanneer je die het beste kunt snoeien en waarmee je het beste kunt mesten en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Daarvan zullen er 8 kloppen, hoor. Maar ik bedoel maar.
Het is zelfs nog veel erger: sommige dingen gaan van tuinboek, naar tuinboek, naar tuinboek en kloppen al honderd jaar niet. Wijnruit tegen katten...zulke dingen. Waarschijnlijk als je googelt krijg je duizend bevestigingen daarvan. Het is jammer dat katten niet kunnen lezen, zodat ze zich daar aan houden...
Kijk, wat nieuws is: voor het eerst sinds de aanplant, zal toverhazelaar Diane niet present zijn op mijn verjaardag  :(  maar dat is normaal, volgens Esveld Je zou het vergeten.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2009, 21:29:32 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline braam

• 460
« Reactie #324 Gepost op: 11 januari 2009, 07:36:23 »
Klopt, een boer is geen geweldige informatiebron, maar deze had wel heel veel seizoenen meegemaakt dacht ik, hem aankijkende.  ;)

« Reactie #325 Gepost op: 11 januari 2009, 12:21:46 »

Zonde. Ben je bang dat je de eendjes teveel verwend op die manier? Maar je kunt zo'n brood ook invriezen en pas volgende week voeren...

Ze lijken wel uitgehongerd. Er zit een zwaan bij, das unne slimme vogel. Als ie me aan ziet kome lope, zwemt ie al naar zijn plekkie onder de brug. Als de zak brood leeg is, zwemt
tie weg; dus niet als ik wegga, nee, wanneer hij opmerkt dat de broodvoorraad is opgebruikt.

Ook weer tafeleenden (telde nu al drie mannetjes) en kuifeenden. Aalscholvers (die geen brood hoeven) en zilvermeeuwen (die het bbrood ssoms vangen voordat het het wateroppervlak raakt).

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #326 Gepost op: 11 januari 2009, 17:51:56 »
Klopt, een boer is geen geweldige informatiebron, maar deze had wel heel veel seizoenen meegemaakt dacht ik, hem aankijkende.  ;)
Dan pleit eerder tegen hem, want de kwekers zitten niet stil. Aan de lopende band verschijnen nieuwe rassen en selecties. Tenzij hij sneeuwklokjes kweekt, natuurlijk. Las laatst nog ergens een artikel over een mevrouw die meer dan 60 verschillende had. Ik heb er nog geen een zien bloeien in elk geval, wel winteraconiet trouwens, terwijl ik vorig jaar in december al honderden bloeiende narcissen heb gezien. Je krijgt weer een heel andere volgorde. Waarschijnlijk zullen crocus, sneeuwklokje en narcis vrijwel gelijktijdig bloeien dit jaar.

Offline braam

• 460
« Reactie #327 Gepost op: 12 januari 2009, 06:47:52 »
Had ik me niet gerealiseerd, ik heb/had het stinseplant idee nog in het hoofd. Had beter kunnen weten gezien de zakjes in de bollencaroussel in de supermarkt.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #328 Gepost op: 12 januari 2009, 10:26:05 »
Gisteren zag ik een zilverreiger zitten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #329 Gepost op: 14 januari 2009, 13:33:02 »
Afgelopen zondag: koperwiek, wilde zwaan, seisjes, boomkruiper, kramsvogel, zanglijster, vinken, staartmeesjes, appelvink, koolmees, merel, nijlgans, Canadese gans, krakeend, wilde eend, kuifeend, krooneend, tafeleend, pijlstaart, slobeend, smient, grote mantelmeeuw, stormmeeuw, tortelduif, houtduif, meerkoet, waterhoen, dodaarsjes, aalscholver, buizerd, kievit, nonnetje, fuut, winterkoning, roodborst, zwarte roodstaart, zwarte kraai, spreeuw.

(De beesten in het vet zijn voor mij 'leuke waarnemingen', de rest is niet zo bijzonder.)

Eva

« Reactie #330 Gepost op: 14 januari 2009, 16:17:25 »
Indrukwekkende lijst, ligfietsertje! Ik zag gisteren bij mijn ouders in de tuin ook een appelvink en dat vond ik toch wel heel bijzonder. Wat een joekel van een vink! Maar bescheiden in zijn gedrag; beetje verwrongen zelfbeeld, lijkt het wel... Heel anders dan een groenling, die gewoon bovenop een koolmees ging zitten om voor de opening van de voedersilo te komen. Dat vond die koolmees niet leuk.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #331 Gepost op: 15 januari 2009, 10:12:47 »
De koperwiek strijkt hier jaarlijks neer in grote aantallen dichtbij mijn huisje en de staartmeesjes heb ik in de winter bijna dagelijks in de tuin :P A.s. weekeinde nationale vogeltelling en dan zul je zien: 3 koolmezen en 2 merels, zoiets was het vorig jaar. Het lijkt op obstructie. ::)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #332 Gepost op: 15 januari 2009, 19:20:32 »
Wij hebben ook vaak een familie staartmeesjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #333 Gepost op: 15 januari 2009, 23:08:44 »
De koperwiek strijkt hier jaarlijks neer in grote aantallen dichtbij mijn huisje en de staartmeesjes heb ik in de winter bijna dagelijks in de tuin :P

Ja hoor, maak mij maar jaloers met het feit dat jij wel een tuin hebt en ik niet :hammer: (Heel frustrerend, vooral het feit dat ik geen tuin heb, niet zozeer het feit dat jij er wel een hebt.) 

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #334 Gepost op: 18 januari 2009, 10:31:52 »
Matkoppen in de grote meidoorn, linksachter mijn tuintje.

Volgende week 24,25 januari: nationale tuinvogeltelling (wintertelling): http://tuinvogeltelling.nl/uitleg.php

Collega liet mij gisteren een dode vogel zien en vroeg wat het was. Een houtsnip, wat een mooi beestje en wat zonde :( Je weet wel, stond vroeger op het briefje van honderd gulden. Ook nog steeds trouwens doodzonde dat men die mooie Nldse ontwerpen niet gekozen heeft voor de Euro. Beeldschoon waren ze  :( De Euro was waarschijnlijk wel een zeer goede zaak, maar het geld oogt nietserig. Niks aan.
Afgezien van het treurigstemmende ontwerp van de Eurobiljetten, heb ik altijd een praktisch probleem met de munten van 10, 20 en 50 cent. Het is altijd een heel gezoek. Lijkt m.i. veel te veel op elkaar. Die van 20 gewoon innemen, lijkt mij al een verbetering.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2009, 10:51:44 door Lovelocker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #335 Gepost op: 18 januari 2009, 11:51:56 »

Volgende week 24,25 januari: nationale tuinvogeltelling (wintertelling): http://tuinvogeltelling.nl/uitleg.php

Maar zij smokkelen door het voer net voor het grote serre-raam te hangen. Dat is wel heel makkelijk tellen, al die dode en verdwaasde vogels :P.

« Reactie #336 Gepost op: 18 januari 2009, 13:25:11 »
Op de Linge zaten tijdens de vorstperiode behalve de gewoonlijke wilde eenden ook kuif- en tafeleenden, maar ook: een paar erg kleine eendjes die ik eerst voor late jonkies van wilde eenden hield totdat gister de benzinepomptankhouder hier op het dorp zei dat dat onwaarschijnlijk was omdat ze maar kopje onder bleven gaan en dat is waar, dat heb ik ook gezien: ze bleven maar onderduiken. Iemand een idee wat voor watervogel dat is geweest. Ziet er uit als een jonge wilde eend. Geen meerkoet, geen waterhoen. Soortenbank en vogelvisie brengen geen soelaas.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #337 Gepost op: 18 januari 2009, 20:20:50 »
Op de Linge zaten tijdens de vorstperiode behalve de gewoonlijke wilde eenden ook kuif- en tafeleenden, maar ook: een paar erg kleine eendjes die ik eerst voor late jonkies van wilde eenden hield totdat gister de benzinepomptankhouder hier op het dorp zei dat dat onwaarschijnlijk was omdat ze maar kopje onder bleven gaan en dat is waar, dat heb ik ook gezien: ze bleven maar onderduiken. Iemand een idee wat voor watervogel dat is geweest. Ziet er uit als een jonge wilde eend. Geen meerkoet, geen waterhoen. Soortenbank en vogelvisie brengen geen soelaas.

Bleven ze met hun poep boven het water steken of doken ze volledig?

In het eerste geval denk ik aan vrouwtje krakeend.  In het tweede geval sluit ik dodaars niet uit (maar dat zijn geen eenden).

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #338 Gepost op: 18 januari 2009, 20:55:33 »

In het eerste geval denk ik aan vrouwtje krakeend.  In het tweede geval sluit ik dodaars niet uit (maar dat zijn geen eenden).

Zijn dodaars niet juist groter?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #339 Gepost op: 18 januari 2009, 21:36:32 »

Zijn dodaars niet juist groter?

Nee hoor, de dodaars is de kleinste in BelgiĆ« en Nederland voorkomende futensoort met (volgens mijn bronnen) een grote van 25-29 cm.  Een volwassen wilde eend is 50-65 cm, een krakeend 46-56 cm.