Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #300 Gepost op: 27 december 2008, 21:14:12 »
Je hebt het goudhaantje en het vuurgoudhaantje. Het vuurgoudhaantje heeft een witte streep boven zijn oog. Ik moest het even opzoeken, welke een witte streep ook alweer had en zie meteen dat het goudhaantje als de kleinste geldt. Tevens het kleinste vogeltje van Europa.
Ik zie hem hier ook wel eens incidenteel, maar wel elk jaar zo'n beetje, in de winter.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #301 Gepost op: 28 december 2008, 09:30:09 »
Momenteel heb ik een ook( ;)) voor vogelaars jaloersmakend tuintje. De kou en het voer en omdat er altijd wat te scharrelen is in mijn niet-nette tuintje, plus de locatie niet ver van het duinreservaat brengt de een na de andere fladderaar. De mezen overheersen. Ik heb 5 soorten geteld  :) Nog niets.....zeldzaams. Kan nog komen...

« Reactie #302 Gepost op: 29 december 2008, 17:33:11 »
Misschien dat ik vanochtend weerom een goudhaantje gezien heb tijdens wandeling van anderhalf uur om het dorp heen. Een klein vogeltje schoot een heg in. Of een winterkoninkje of een goudhaantje.  Zo heel zeldzaam zijn ze inderdaad niet, wel schuw. In deze periode wordt de populatie aangevuld met wintergasten uit Scandinavië. Maar voor mij was het toch een van de hoogtepunten van dit jaar  hoor oog in oog met een vrolijk fladderend goudhaantje dat druk in de weer was met eten verzamelen op soms minder dan een meter afstand van mij.

Vorig jaar zag ik  voor het eerst een zilverreiger in Nederland met kerst.  Gister zag ik verdomd een hele kolonie zilverreigers vanuit de trein, ergens in een put tussen Leerdam en Arkel.  Kolonie…  maar toch minstens een stuk of vijftien.

Vanochtend ook weer twee grote bonte spechten gezien. De groene specht,  die toch op de rode lijst staat, zie ik ook regelmatig. In Vogels van de Vogelbescherming stond ook dat de groene specht steeds meer gespot wordt in het Rivierengebied.

Gisteravond toen ik met de auto van station terugreed naar huis zag ik een meerkoet op de weg zitten. Bij Rotonde gedraaid en auto in de berm geparkeerd. Vogel bleef stilletjes zitten. Maar toen ik uitstapte herkreeg ie zijn levensdrift en spurte de weg over naar de bevroren plas. 
Eating an apple or two is good against the flu.

Eva

« Reactie #303 Gepost op: 31 december 2008, 10:53:23 »
Met de kou komen er opeens 'nieuwe' vogels in tuin. Vanochtend moesten de mussen het opnemen tegen een hongerige, en dus behoorlijk agressieve vink. De mussen wonnen, maar dat kwam ook omdat de vink wegvluchtte voor het vuurwerkspervuur.
Het schijnt dat je in deze vrieskou de vogels naast voer ook van water moet voorzien, afgedekt met gaas omdat ze er anders in gaan badderen. Dus ik zoeken naar gaas oid, maar ik kan niks vinden. Nou ja, dan maar zonder. Moeten ze maar niet zo stom zijn...

Gisteren hoorde ik de roep van boomkruipers. Afgelopen lente hoorde ik ze vaak zingen in de bomen in mijn straat, maar ik dacht dat ze al maanden weg waren. Opeens zag ik er twee om een beuk krioelen, op zoek naar een paar overgebleven verkleumde insecten.

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #304 Gepost op: 31 december 2008, 17:39:18 »
Vanmiddag lekker gewandeld in een rustig lauwersmeergebied. Het was een mooie route, en veel vogels gezien, ondanks dat we een hond bij ons hadden. Hoogtepunten:goudhaantje en ijsvogel. Deze laatste heeft het ondanks zijn naam erg moeilijk met dit soort kou, het ging juist weer wat beter omdat we niet meer zulke strenge vorstperiodes hadden  :-\

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #305 Gepost op: 01 januari 2009, 11:54:26 »
Als er wat sneeuw ligt, Eva, zijn de vogels wel zo kien om dat te eten. Ligt het er niet dan kun je ijs fijnstampen. Het gaat hier vandaag dooien en dan gooi ik het vogeldrinkbadje wel leeg. Tja, wil een vogel met alle geweld gaan badderen, dan vindt ie wel ergens water....maar ja, daar kan ik niets aan doen. Aan het -drinkbadje wel.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2009, 11:55:57 door Lovelocker »

Eva

« Reactie #306 Gepost op: 03 januari 2009, 11:56:47 »
Tja, wil een vogel met alle geweld gaan badderen, dan vindt ie wel ergens water....maar ja, daar kan ik niets aan doen. Aan het -drinkbadje wel.

Ja, we doen wat we kunnen! Vanochtend voor het eerst sinds een aantal dagen de vogels weer gevoerd. Snapten ze best hoor, dat dat niet lukt als je griep hebt. En ik zag toevallig een merel van de rijp snoepen, dus met het water komt het ook wel goed.

Er vliegen opvallend veel meeuwen boven de wijk, op zoek naar eten. Het lijkt hier wel Enschede aan zee.

« Reactie #307 Gepost op: 03 januari 2009, 12:32:05 »
Ik zag gister een tafeleend op de Linge. Mooie vogel, die vogel.

« Reactie #308 Gepost op: 06 januari 2009, 20:02:22 »
En die tafeleend zat er weer toen ik daarnet het brood dat overbleef van kantoriaans nieuwjaarsontbijt ging voeren aan de eendjes, zwanen en meerkoeten die rondzwemmen in de steeds kleiner wordende kring van vloeibaar water onder de brug van de Linge. (Toen ik die tafeleend ertussen zwemmen zag, wat riep ik toen, nou, juist, je raadt het al, aan tafel, eend.)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2009, 20:06:05 door Call 'em Boer »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #309 Gepost op: 09 januari 2009, 15:08:17 »
Aaaaargh! Kijk ik net uit het raam, zitten er 2 pimpelmezen met hun dikke reet in het piepkleine bakje water dat ik elke dag voor de vogels neer zet. Dit is voor het eerst dat ik die mutsen werkelijk zie badderen er in. Nou heb ik ze waarschijnlijk vermoord  :'(...

Meteen een wat groter bakje gepakt en dit omspannen met kippengaas. Kunnen ze wel drinken maar niet badderen. Een beetje eerst 10 doden dan een stoplicht geval...  :(

Online Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #310 Gepost op: 09 januari 2009, 15:32:34 »
Klinkt tragisch, maar hoe zijn ze dan doodgegaan? Kwamen ze klem te zitten of zo?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #311 Gepost op: 09 januari 2009, 15:39:37 »
Ik denk eerder dat ze bevroren zijn. Dit is niet echt handig weer om een buiten een bad te nemen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #312 Gepost op: 09 januari 2009, 15:47:28 »
Maar zijn ze ook daadwerkelijk al dood? Misschien krijgen ze zichzelf nog droog?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #313 Gepost op: 09 januari 2009, 15:58:02 »
Ehm oh dus nee ze leven nog hoor... hoop ik. Maar ja het vriest en ik hoop maar dat ze nog een beetje opdrogen voordat ze de nacht in gaan.
(sorry iets te veel drama in het vorige bericht, maar ik schrok me het leplazarus)

Eva

« Reactie #314 Gepost op: 09 januari 2009, 16:01:06 »
Dus ze doen het toch, de stommelingen! Vandaag is het wel een beetje minder koud, het dooit volgens mij zelfs, dus misschien houden ze er alleen een lichte verkoudheid aan over...

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #315 Gepost op: 09 januari 2009, 19:03:29 »
Ik lees hier paniekverhalen en verwittigingen betreffende het aanbieden van water en vogels die in de winter een badje nemen.  Volgens mij gaat dit nergens over en zijn vogels echt wel niet zo achterlijk dat ze in de winter een bad gaan nemen indien dat levensgevaarlijk zou zijn.  En tot nu toe hoor ik van de naar mijn gevoel over dit onderwerp betrouwbare bronnen vooral het advies om wel water aan te bieden omdat het vinden van drinkwater bij zulke lage temperaturen wel eens een probleem kan vormen voor vogels (maar normaal gezien niet als er sneeuw ligt).  Ik heb echter nog geen adviezen gezien om open water te voorkomen.

Ik hoor graag wat de bronnen zijn waarop bepaalde mensen zich op baseren om er van uit te gaan dat open water bij deze koude een reëel probleem is voor vogels.  Zo die bronnen er niet zijn raad ik iedereen aan er vanuit te gaan dat er zich geen probleem stelt.

Eva

« Reactie #316 Gepost op: 09 januari 2009, 19:09:47 »
Er werd voor gewaarschuwd bij Vroege Vogels; niks obscuurs dus. Overigens heb ik de vogels best hoog zitten hoor, maar elk schepsel heeft zo zijn gebreken. :)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #317 Gepost op: 09 januari 2009, 19:29:42 »
Het gebeurt gewoon. Ik heb als kind iig vastgevroren eenden gevonden. Net als dat de ene merel zijn nest tussen twee voordeuren gaat maken en er dan achter komt dat het niet zo'n rustige locatie is en een andere merel een vuurdoorn kiest. Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2009, 20:52:18 door Lovelocker »

« Reactie #318 Gepost op: 09 januari 2009, 19:43:30 »
Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.

Of bevroren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #319 Gepost op: 09 januari 2009, 22:14:13 »
Het gebeurt gewoon. Ik heb als kind iig vastgevroren eenden gevonden.

Dat is niet zomaar te vergelijken. Deze dieren brengen immers veel tijd in het ijs door en slapen daar ook.

Net als dat de ene merel zijn nest tussen twee voordeuren gaat maken en er dan achter komt dat het niet zo'n rustige locatie is en een andere merel een vuurdoorn kiest.

Het concept 'voordeur' zal inderdaad niet zo bekend zijn bij veel dieren.  Maar water ... ?!

Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.

Misschien zijn er dan hier en daar wel vogels die zich 'vergissen', maar of die beesten tegen zichzelf beschermd moeten worden?

Er werd voor gewaarschuwd bij Vroege Vogels; niks obscuurs dus. Overigens heb ik de vogels best hoog zitten hoor, maar elk schepsel heeft zo zijn gebreken. :)

Vroege Vogels is inderdaad niet obscuur (of toch niet gemeten met mijn normen  ;) ) maar toch verbaasd het me dat ik dat tot nu toe nog nooit elders heb gehoord terwijl ik naar mijn gevoel toch wel behoorlijk goed ingelicht ben over zulke zaken.