En, mijn beste Watson, wat heeft u gespot met een slechte verrekijker en 1 arm?
Gelukkig waren er naast mijn slecht kijkertje ook diverse zeer goede telescopen mee.
Het was zeker de moeite waard. Perfecte helder en zonnig weer en hoewel het koud was viel ook dat (vanwege het zonnetje en de beperkte wind en de 26 lagen die ik aan had) wel mee.
Het resultaat (met weinig aandacht voor kleine vogels, anders waren het nog meer soorten geweest). Vet = mijn eerste bewuste waarneming van die soort:
Dodaars, grote mantelmeeuw,
stormmeeuw, kokmeeuw, kokmeeuw in zomerkleed (de gekkerd), zilvermeeuw, aalscholver, kleine ziverreiger,
grote zilverreiger, blauwe reiger, kleine zwaan,
toendrarietgans, grauwe gans (honderden), kolgans, bergeend, smient (tientallen), wilde eend, pijlstaart, wintertaling, kuifeend, waterhoen, meerkoet, scholekster, kluut, kievit, wulp (tientallen), houtduif, turkse tortel,
piepers (waarschijnlijk oeverpieper), zanglijster, merel, kramsvogel, spreeuw, ekster, kraai, kauw, huismus,
groenlingOok gezien door anderen, maar niet door mij: Waterral (gehoord), goudplevier, strandlopertjes, zwarte ruiter, ijsvogel, groene specht
Maar het ging natuurlijk om de roofvogels:
Buizerd (+- 8, zeer goed gezien)
Torenvalk (+- 6, zeer goed gezien)
Bruine kiekendief (+- 5, zeer goed gezien)
Blauwe kiekendief (2, maar even door mij gezien)
Sperwer (1, maar even door mij gezien)
Slechtvalk (3-4, zeer goed gezien)
(En dan ben ik nog enkele soorten vergeten, want de teller van de gids stond op 56 soorten.)