Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2007, 00:37:21 »
Behalve hippe vogels met strakke T-shirts aan waarop mijn edele voornaam prijkte – Gerard blijkt in Firenze een voornaam modehuis te zijn – hebben Lynnova en ik in de stad en met name aan de Arno veel zilverreigers gespot, troepen van kleine beige vogeltjes met gele staartbasis waarvan wij ondanks geraadpleegde jongeman met vogelboek op het vliegveld de naam nog niet achterhaald hebben en, o wonderschone schepping Gods, de ijsvogel met in zijn gezelschap nog een ijsvogel, zodat we gerust van twee ijsvogels kunnen spreken. Het leuke was dat we die ijsvogels bijna elke ochtend waarnamen; leunend over de reling van de brug keken we dan naar de twee houten paaltjes die uit het ondiepe water omhoogstaken, in afwachting van de ijsvogels to come. We hebben ze zien vliegen, laag scherend over het wateroppervlak, zien peinzen op hun paaltjes, en - en dat was werkelijk subliem - zien jagen. Zo’n prachtig metalliek blauw vogeltje dat, zoals we dat van de kolibrie kennen, fluks klapperend met zijn metalliek blauwe vleugels een halve meter boven het wateroppervlak hangt en dan, floep, achter de grote snavel aan het water induikt om met een visje in de bek weer boven te komen, het is een grandioos schouwspel dat zo voor een godsbewijs zou kunnen doorgaan, ware het niet dat de nabestaanden van het visje daarover een heel andere mening toegedaan zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2007, 00:38:21 door Lynnova-Geerhartje »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:34:55 »
Gisteren ergens ten Oosten van Apeldoorn gaan wandellen ('k weet al niet meer waar juist, 'k ben gewoon in en uit de wegen gestapt  :-[ ).

Niet echt veel bijzonders gezien, maar 't was toch wel leuk:
buizerds
blauwe reigers
witgatje
kluut
scholeksters
futen
aalscholvers (tientallen)
veel kieviten
krakeenden
tafeleenden
kuifeendjes (vele tientallen (honderden))
smientjes (vele tientallen (honderden))
wilde eenden
bergeend (één eenzaam exemplaar)
pijlstaarten
brandganzen
nijlganzen
kolganzen
grauwe ganzen
kleine zwaan
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 20:52:16 door Ligfietsertje »

Aiko

« Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:45:54 »
Ik zag gisteren weer ooievaars. Je struikelt over die beesten hier. Hoezo schaars / zeldzaam...?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:50:35 »
Ik zag gisteren weer ooievaars. Je struikelt over die beesten hier. Hoezo schaars / zeldzaam...?

Hoewel 'de natuur' er over het algemeen nog op achteruit gaat (zeker op wereldschaal, maar mijn inziens ook in Nederland en België) gaat het met bepaalden soorten gelukkig weer de goede richting uit.  Dat gaat o.a. op voor vele van 'onze' grotere vogelsoorten.  (Vele roofvogelsoorten, ooievaars, ...)

« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2007, 21:46:42 »
Vandaag vier buizerds en natuurlijk een vermetele kraai die als een kamikazepiloot op ze afduikt. Leuk hoor :)

En een Groene Specht, de eerste dit jaar. (Voor de collega die mij tijdens de middagpauze vergezelde zijn eerste ooit.)

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #45 Gepost op: 23 oktober 2007, 19:52:42 »
Ik ben druk aan het sparen voor een verrekijker. Ik kan vogels globaal wel indelen, ik zie bijv. dat het een  eend is, maar de tekening is door mijn kijker niet te herkennen. Iemand nog een tip voor een goede verrekijker?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2007, 20:25:13 »
Ik ben druk aan het sparen voor een verrekijker. Ik kan vogels globaal wel indelen, ik zie bijv. dat het een  eend is, maar de tekening is door mijn kijker niet te herkennen. Iemand nog een tip voor een goede verrekijker?

Welk budget heb je, hoe vaak en in welke omstandigheden wil je de kijker gebruiken, hoe veel belang hecht je aan gewicht, waterdichtheid, garantie, lichtgevoeligheid, vergrotingsfactor, ...?

Zonder een antwoord op die vragen is het erg moeilijk een kijker aan te raden.  Er zijn immers 'redelijke' kijkers voor 100 euro die uitstekend voldoen voor iemand die in redelijk weer- en lichtomstandigheden af en toe eens wat vogels beter willen bekijken.  Een 'degelijke' kijker voor iemand die vaker wil vogels kijken heb je echte niet voor minder dan 250-300 euro.
Vanaf 600 euro heb je een kijker die de topkijkers benaderd, maar voor een echte topkijker betaal je meer dan 1000 euro.  (Maar dat zijn dan ook wel kijkers met zeker 20 jaar garantie, perfect waterdicht, gasgevuld, schokbestendig, heel lichtgevoelig, met nauwelijks vervorming in de beeldrand, kleurecht, ...

Ik kan je aanraden o.a. het volgende eens te lezen:
http://natuur-forum.be/ - boeken, veldmateriaal  en fotografie (onderaan) - pagina 4- de budget biker
en pagina 1 - bynolyt term
en pagina 1 - verrekijker (gaat vooral over de duurdere kijkers)

Verder is er op diverse pagina's op het www een massa informatie te vinden over waar je op moet letten bij de aankoop van een verrekijker.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #47 Gepost op: 23 oktober 2007, 20:30:39 »
Dank voor de tips. Ik heb 'm nodig voor een 2-jarige natuurgidsencursus die ik ben gestart. Ik heb een natuurgebied geadopteerd, wat ik voor een jaar lang wekelijks moet observeren en m'n waarnemingen moet noteren. Ik dacht ergens tussen de 200 en 500 euro uit te geven. In de winkel ben ik op zich al wel uitgebreid voorgelicht, maar ben ook wel benieuwd naar mensen hun persoonlijke ervaringen, en hoe ze de kijker gebruiken, hoe vaak, in welke omstandigheden en wat heeft ie gekost. Wat vind je persoonlijk minder, en wat juist prettig?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #48 Gepost op: 23 oktober 2007, 20:46:17 »
Ik heb zelf op dit ogenblik een kijker van een euro of 80 die absoluut niet voldoet.

Ik denk er over om een bynolyt term te kopen maar ik houd ook mijn ogen open voor de zeldzame tweedehandskoopjes.  Het wordt in ieder geval een 10x40 of nog liever 10x42.  (Minder dan 40 is niet lichtgevoelig genoeg.  Meer dan 50 zijn meestal te zware (of onbetaalbare) kijkers.)

Het is in ieder geval erg belangrijk om naar een handelaar te gaan waar ze ook toelaten dat je de kijkers mag testen.  En dan bedoel ik niet enkel binnen, maar ook 'in het veld'.  Niet alle handelaars laten dat toe, maar het is zo belangrijk dat je beter wat verder kan rijden (en meer betalen) om dat wel te mogen.  Een kijker moet immers 'goed zitten', wat voor de ene een topkijker is kan voor de ander toch niet 'werken'.

'k Heb wel de indruk dat de opleiding voor natuurgids in Nederland zwaarder is dan in België.

Welk natuurgebied heb je geadopteerd?

Naast een kijker is een goed vogelboek ook extreem belangrijk.  Zelf ben ik erg tevreden over het boek van Lars Jonsson - Vogels van Europa (Tirion) maar er zijn nog wel wat andere uitstekende vogelboeken. (O.a. op de website die ik daarnet staat er nog wel wat informatie.)

Aanvulling:
En nog een eis voor mijn nieuwe kijker is dat hij op minder dan 3 meter (liefst 2 meter) scherp te stellen is.  Ik wil hem immers ook kunnen gebruiken voor het kijken naar vlinders en andere insecten.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2007, 21:05:14 door Ligfietsertje »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #49 Gepost op: 23 oktober 2007, 21:34:33 »
Ik denk er over om een bynolyt term te kopen maar ik houd ook mijn ogen open voor de zeldzame tweedehandskoopjes.  Het wordt in ieder geval een 10x40 of nog liever 10x42.  (Minder dan 40 is niet lichtgevoelig genoeg.  Meer dan 50 zijn meestal te zware (of onbetaalbare) kijkers.)
Mij was geadviseerd voor 7 of 8 x 40, omdat het bij 10x wel eens onrustig beeld kon worden.

Citaat
Het is in ieder geval erg belangrijk om naar een handelaar te gaan waar ze ook toelaten dat je de kijkers mag testen.  En dan bedoel ik niet enkel binnen, maar ook 'in het veld'.
Ja ik ben nu alleen voor info gegaan, maar hij zei al dat als ik werkelijk wil gaan kopen, we met een aantal kijkers naar buiten gaan en die allemaal uitgebreid gaan proberen. De meneer was zelf ook een vogeltjesman  :)

Citaat
'k Heb wel de indruk dat de opleiding voor natuurgids in Nederland zwaarder is dan in België.
Welk natuurgebied heb je geadopteerd?
Ik weet niet of de opleiding heel zwaar is. Het blijft allemaal op amateur/vrijwilligersgebeid zweven, en dan denk ik (misschien onterecht) dat het allemaal niet zo 'echt' is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn natuurgebied(je) is niet bekend of groot, het moest iets in de buurt van je huis zijn, wat makkelijk te bereiken was zodat de drempel niet zo groot is om er heen te gaan. Begin vorig jaar is er achter mijn huis een nieuw natuurgebied 'gemaakt', wat dus volop in ontwikkeling is. Het zijn de Twijzeler Mieden, en volg dus met name een stuk langs een grote plas. Ik ben van plan mijn bevindingen op mijn website vast te leggen.

Citaat
Naast een kijker is een goed vogelboek ook extreem belangrijk.  Zelf ben ik erg tevreden over het boek van Lars Jonsson - Vogels van Europa (Tirion) maar er zijn nog wel wat andere uitstekende vogelboeken. (O.a. op de website die ik daarnet staat er nog wel wat informatie.)
Ja de ANWB vogelgids is geloof ik van hem, oh nee van Petterson ofzo geloof ik. In ieder geval werd die als een van de besten getipt op de cursus. Die wil ik ook wel aan gaan schaffen, want het vogelboekje wat ik nu heb is wel wat beperkt.

Citaat
Aanvulling:
En nog een eis voor mijn nieuwe kijker is dat hij op minder dan 3 meter (liefst 2 meter) scherp te stellen is.  Ik wil hem immers ook kunnen gebruiken voor het kijken naar vlinders en andere insecten.
Dat is een goede tip. Ken je trouwens ook www.soortenbank.nl? Vind ik een hele mooie site.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #50 Gepost op: 24 oktober 2007, 16:30:23 »
Ken je trouwens ook www.soortenbank.nl? Vind ik een hele mooie site.

't Was weer lang geleden dat ik er naar had gekeken, maar het is er blijkbaar nog op verbeterd.  'k Denk dat ik voortaan regelmatig eens een quizje ga doen.  :)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #51 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:18:02 »
Mijn weekendje schiermonnikoog achter de rug met mede-aspirantnatuurgidsen. Veel verschillende kijkers mee, van iedereen mogen proberen en ik ben er uit: ik wil een bynolyt buzzard 8x42. Nu nog even de goedkoopste winkel vinden  ::)

Het was overigens een zeer zeer zeeer leuk en leerzaam weekend. Veel geleerd over paddestoelen, schelpen en vogels. Op het eiland komen zo'n 250 soorten vogels voor, waarvan we er 55 hebben gezien. Niet slecht voor een dag met zware wind! Leukste was voor mij het (mannelijke) baardmannetje, slechtval, kleine strandloper en ach, ook wel alle andere 52 soorten  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 21:50:38 door Modub »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #52 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:36:45 »
Je hebt me met het geven van de link naar de soortenbank wel verslaafd gemaakt aan die quizjes.  Ga je schamen! ;)

Veel verschillende kijkers mee, van iedereen mogen proberen en ik ben er uit: ik wil een bynolyt buzzard 8x42. Nu nog even de goedkoopste winkel vinden  ::)

'k Heb geen ervaring met bynolyt, maar ze staan bekend als kijkers met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Het was overigens een zeer zeer zeeer leuk en leerzaam weekend. Veel geleerd over paddestoelen, schelpen en vogels. Op het eiland komen zo'n 250 soorten voor, waarvan we er 55 hebben gezien. Niet slecht voor een dag met zware wind! Leukste was voor mij het (mannelijke) baardmannetje, slechtval, kleine strandloper en ach, ook wel alle andere 52 soorten  ;D

Ik wil een volledig lijstje!!  ;)

Prima dat het leuk en leerzaam was.  Maar je bevestigd daarmee toch mijn vermoeden over de zwaarte van een cursus natuurgids in Nederland.  Bij ons duurt de opleiding maar één jaar.  En de uitstappen duren maximum één dag, van weekends is geen sprake.

Mijn vogelrecord op één dag is tot nu toe ook 55 soorten.  Maar ook dat was slechts dankzij enkele kenners die zelf op verre en vage stipjes een naam konden plakken.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #53 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:39:15 »
Ik zag tamelijk grote, heeel erg witte vogels in het estuarium van de Seine, mooi maar geen idee wat het was.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #54 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:47:00 »
Ik zag tamelijk grote, heeel erg witte vogels in het estuarium van de Seine, mooi maar geen idee wat het was.

'k Weet nu niet wat er in de Seine zit.  Maar ik denk bij grote en heel erg witte vogels aan zilverreigers of misschien lepelaars.

http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464941185&q=*zilverreiger*

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=vogels&id=38&menuentry=soorten

(Het geel is niet altijd goed zichtbaar.)

Aiko

« Reactie #55 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:00:53 »

Ooievaars? Of bezat het niet wat zwart naast het wit?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #56 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:07:13 »
Het was ver weg, het zouden ook heeeel erg schone meeuwen kunnen zijn, maar ze waren duidelijk tamelijk groot en erg wit.

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #57 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:15:38 »
Oh. Ik vogelde vroeger heel vaak, toen ik nog in Brabant woonde. Maar hier, in de Randstad, komt het er niet meer van. Minder natuur, ik weet de plekjes niet, en ik heb geen vogelmaat meer. Maar oh oh oh wat vogel ik graag.

PS: Ik ben vooral erg dol op het spotten van (kleine) roofvogels.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 20:20:35 door Grote Grutjes »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #58 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:50:19 »
Oh. Ik vogelde vroeger heel vaak, toen ik nog in Brabant woonde. Maar hier, in de Randstad, komt het er niet meer van. Minder natuur, ik weet de plekjes niet, en ik heb geen vogelmaat meer. Maar oh oh oh wat vogel ik graag.

PS: Ik ben vooral erg dol op het spotten van (kleine) roofvogels.

Hier in de randstad zijn ook wel leuke vogels hoor! Maar bij mij geldt meestal: hoe groter hoe leuker, en in het bijzonder roofvogels inderdaad. Of schattige kleine dotjes.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #59 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:49:31 »

Prima dat het leuk en leerzaam was.  Maar je bevestigd daarmee toch mijn vermoeden over de zwaarte van een cursus natuurgids in Nederland.  

Ja het is ook wel een pittige cursus. Ik vind het woord cursus zo doen overkomen als een cursus hindelooper stippelen voor de plattelandsvrouwen. Niets is echter minder waar: uit de 2jarige cursus volgt een landelijk erkend diploma waar bij Staatsbosbeheer of andere boswachters of gidsenfuncties zelfs naar gevraagd kan worden. Nou ja mooi meegenomen, ik doe het grotendeels ook voor de hobby. Lovelocker heeft het diploma al enige tijd op zak, maar ik weet niet of hij er nog actief wat mee doet.

Als tegenprestatie voor de quizverslaving zal ik een poging doen om alle vogels te vermelden: merel, spreeuw, kruisbek, tureluur, baardmannetje, zilvermeeuw, kokmeeuw, wulp, bonte strandloper, kleine strandloper, steenloper, mantelmeeuw, grote zilverreiger, blauwe reiger, wilde eend, grauwe gans, kolgans, brandgans, rotgans, krakeend, slobeend, tafeleend, zaagbek, pijlstaart, kemphaan, kramsvogel, koperwiek, strandleeuwerik, smelleken, slechtvalk, torenvalk, kievit, goudplevieren, huismus, watersnip, winterkoninkje, smient, waterral, kauw, zwarte kraai, fazant, fuut, graspieper, aalscholver, scholekster, meerkoet, bergeend, tapuit,... nou dat waren de meesten wel.