Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2007, 23:05:54 »
Vanmiddag met Lynnova gewandeld van Opijnen naar Neerijnen naar Waardenburg. Heen over de Waalbandijk, terug door het "bos".

Gespot, meteen in het begin, in Opijnen, vlak voordat we via het Zandpad de Waalbandijk opklommen, vinkjes, pimpelmezen, koolmezen en - een groenling! Mijn eerste dit jaar, en voor Lynnova al helemaal een novum. Was heel cool want hij zat op een tak in een boom met roze bloesem heel pontificaal groenling te zijn. Een kleine groene epifanie. (Das dr over maar goed.)

In het bos hoorde ik het geluid van de boomklever; niet lang daarna wist Lynnova hem te spotten. We zagen hem zelfs in een holletje kruipen. (Misschien woonruimte gehuurd van een specht.)

Even verderop zeer welluidend gekweel. Wij speurden de boomtoppen af naar de veroorzaker ervan, totdat Lynnova tot de ontdekking kwam dat het vogeltje, een roodborstje, zoon beetje vlak voor onze snoet op een lage tak zat. Dat die roodborstjes zo mooi zingen kunnen! Maar ja, een lijsterachtige hè. En lijsters kunnen behalve goed schijten ook mooi zingen.

Geerhartje (come on Lovelocker, please stop saying Gerhartje - I am not a German) woont overigens op een geheim landgoed, ergens in een geheime streek van een geheim land.

« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2007, 23:11:28 »
Zaterdagochtend voor ik naar mijn werk ging wijl lepelend mijn muesli naar binnen keek ik met de kat aan mijn voeten gezeten door het raam van de tuindeur naar buiten waar ik in de Esdoorn een winterkoninkje zag, dat met vleugeltjes gespreid en borstje parmantig vooruit een prachtige aria zat weg te geven. Hulde aan het winterkoninkje!

« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2007, 23:24:38 »
Tijdens lunchpauzewandeling met collega G. naar een grappig vogeltje gekeken dat steil tegen een blinde muur van een huis opklom. Net een ratje, echt cool. Toen ie wegvloog, zag ik zijn gekromde, ietwat lange snavel: mijn eerste boomkruiper kortom!

« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2007, 23:31:11 »
Ik wandelde via het landgoed terug naar kantoor. Bij de grote vijver aangekomen hoorde ik het kenmerkende geluid van een meerkoet. Maar vreemd genoeg klonk er nu bijna een melodietje in door, alsof de meerkoet op zijn manier een imitatie gaf van de vogeltjesdans. Nou, ik zat er niet ver naast, en de meerkoet ook niet, want die zat er bovenop (op een andere meerkoet). Die waren me daar potjandummele op klaarlichte dag zomaar open en bloot aan het seksen zeg! En snel dat dat ging! Erop duiken, even klapperen met de vleugeltjes en klaar is Kees. Misschien was het de meerkoetwoerd zijn eerste keer, dat kan natuurlijk ook.

Afijn, ik loop gniffelend verder, hoor ik ineens een prachtig heldere tingel. Ik kijk om en zie dan iets dat aan mijn mond een langgerekt ooh!! ontlokte, of hoe zeg je dat (ik bedoel de uitdrukking; hoe je ooh!! zegt dat weet ik best, nl zo: ooh!!). Anyway, wat ik zag was van een ontroerende schoonheid, een vliegend godsbewijs. Een korte helblauwe, felblauwe vogel die over het water scheerde in een rechte lijn, een ijsvogel! Zijn vleugels vingen het zonlicht en kaatsten het terug.

Ik was hem even kwijt en zag hem toen in de waterkant. Vermoedelijk (hopelijk) bouwt ie er een nest en ga ik hem veel vaker zien.

« Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2007, 22:11:15 »
Alweer een primeur in mijn vogelaarsbestaan:

Een ruigpootbuizerd. Te herkennen aan zijn geheel bevederde poten. Gespot in een weiland langs de A15.

Harry

« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2007, 08:26:06 »

« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2007, 23:24:53 »
Onderweg naar mijn werk deze week al een paar maal een eenzame scholekster gezien. Zwartwit verenpakkie en een mooie lange oranje snavel.

Dinsdagavond toen ik naar huis reed als ik me niet vergis een goudvink. Roder dan een gewone vink en met veel dikkere snavel. Vloog heel acrobatisch weg toen ik remde om hem te bekijken.

Twee jaar geleden heb ik eens een gewoon vinkje van het asfalt geraapt dat waarschijnlijk door een auto was geraakt. Hij was dizzy, maar had geen toonbaar letsel. Meegenomen kantoor in en iedereen laten zien. Iedereen ontdaan. Eenmaal boven op mijn werkplek aangekomen werd het vinkje wat alerter. Ik opende het raam en zette het vogeltje in de dakgoot. Hij bleef nog even beduusd zitten kijken en vloog toen weg. Een jaartje later ontving ik nog een brief van hem waarin hij me bedankte voor mijn goede zorgen. Toch sympathiek.

« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2007, 23:28:23 »
En afgelopen donderdagmiddag mijn eerste zwartkop gezien.

Harry

« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2007, 06:18:30 »

« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2007, 21:59:31 »
Afgelopen zondagmiddag, toen Lynnova en ik een wandeling maakten door de uiterwaarden van de waal, nog gespot, een tapuit. Of een oeverpieper. Maar ik denk een tapuit.

Gistermiddag nog puttertjes gezien; ik herken ze ook aan een lichte gekwetter.

Verlanglijstje van nog te ziene vogels: de gele kwikstaart, de hop en de wielewaal.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2007, 22:05:53 »
Verlanglijstje van nog te ziene vogels:  de hop  

Succes

Verlanglijstje van nog te ziene vogels:  de wielewaal.

Heeeeel veel succes  ;)  Ik ken genoeg mensen die vaak genoeg een wielewaal gehoord hebben maar hem nooit gezien hebben.  Deze vogels zijn dol op de dichte kruinen van gezonde dichte bossen met hoge bomen.  Dus niettegenstaande hun felle kleur (waar je met tegenlicht niets van ziet) zijn ze nauwelijks te vinden.

Toen ik daarnet nog even de kijkhut van een nabijgelegen natuurgebied indook (er was niets bijzonders te zien, enkel de traditionele eendensoorten) was er een pimpelmeesje dat mij luidruchtig weg wilde lokken.  Dit meesje had samen met zijn vrouwtje besloten zijn nest onder het dak van de kijkhut te maken en wilde mij dus niet in de buurt.

Mijn uitleg dat ik geen jonge vogeltjes eet en ik ook de eitjes niet ging stelen hielp niet.

Mijn verlanglijstje: blauwborst, purperreiger, bijeneter (dat zou dit jaar zeker moeten lukken), ...
« Laatst bewerkt op: 27 april 2007, 22:20:43 door Ligfietsertje »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #31 Gepost op: 30 april 2007, 21:36:38 »
Ik ga mijn bed maar eens opzoeken.  Als ik morgen om 5.30 mee vogels (en andere beesten) wil gaan kijken in de Kalmthoutse heide moet ik er immers om 3.45 al uit.

Al weet ik wel niet of ik het vannacht ook ga kunnen opbrengen om echt op te staan.  'k Ben niet echt een doorzetter op dat gebied, en 3.45 is wel heel erg vroeg.

« Reactie #32 Gepost op: 21 mei 2007, 23:24:34 »
Als je geluk had, kon je volgens Bougez, Respirez: Les jardins et promenades de Rouen een martin-pêcheur aantreffen als je een wandeling maakte langs L'Eau de Robec; en wij hadden geluk.

In het park waar we ons stokbrood verorberden, troffen we een grote gele kwikstaart aan: een primeur voor ons beiden. Ik vind de witte qui- pardon kwikstaart al een heel mooie vogel, maar de grote gele is nog mooier; ik denk dat het door de kleur komt. Ook veel groenlingen in het park, vaak in groepjes van drie of vier. Als ik in Nederland een groenling zie, is hij (of zij) meestal in zijn (of haar) uppie. De gewone vinken waren ook van de partij, getuige het veelvuldig verzoeken om softdrugs aan de partner van Wiske, capice? Maar geen puttertjes; ik herhaal geen puttertjes.

Wat ons misschien wel het meest bezighield qua vogelspotgebeuren was de grote gele vogel die van boom tot boom vloog op het Cimetière Monumental. Ik hou het voorlopig op de wielewaal. Of de geestverschijning van Flauberts perroquet.

Op het station in Amiens wees Lynnova me nog op een zwartwitte mees. Leek erg op een koolmees, even groot, stropdas voor, maar geen gele borst. In Elseviers Gids van Europese Vogels staan een paar mezen die op de mees die wij zagen lijken, meest waarschijnlijke, de matkop.  

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2007, 16:56:58 »
Ik zag een ekster met een broodzak in zijn snavel bovenop een vuilcontainer. Hij hopte er af, wachtte even tot ik achter de container uit zicht was en vloog toen met een kapje witbrood weg.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #34 Gepost op: 04 september 2007, 12:04:38 »
Tijdens ochtendwandeling twee pieuwende buizerds (Elseviers Vogelgids rept van buizerden) die gezellig samen aan het jagen waren op het open veld. Een beetje zweefvliegen, efkes bidden en dan weer opstijgen; zweefvliegen, bidden, en dan weer etc. Maar geen duikvlucht richting prooi.

Op het watertje langs het Vuadapad heel veel meerkoeten, de lievelingsvogel van Lynn. Ook twee zwanen, maar die vindt ze, Lynn, maar hautain. Upon the water, the brimming water, are nine and fifthy swans. Internet corrrigeert mijn geheugen en stelt daarvoor in de plaats:

Upon the brimming water among the stones
Are nine-and-fifty swans.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #35 Gepost op: 04 september 2007, 12:07:10 »
Ik wist niet dat een buizerd bad. Ik dacht dat alleen torenvalken dat deden. Leerzaam forum hoor, dat Vegatopia. En goed om te zien dat er meer godsvruchtige roofvogels zijn.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2007, 12:19:09 door Uil »
Forumkenner 2007 8)

« Reactie #36 Gepost op: 04 september 2007, 12:32:25 »
En goed om te zien dat er meer godsvruchtige roofvogels zijn.

Hmm, ik dacht dat je net vandaag voor blasfemisch was uitgemaakt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #37 Gepost op: 04 september 2007, 12:34:31 »
Dat dacht ik vroeger ook; maar nee, buizerds bidden eveneens. Als je erop let, zul je het vaak genoeg kunnen waarnemen.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #38 Gepost op: 04 september 2007, 15:17:41 »
Dat dacht ik vroeger ook; maar nee, buizerds bidden eveneens. Als je erop let, zul je het vaak genoeg kunnen waarnemen.
Het wordt hoog tijd dat ik de verrekijker weer eens ter hand neem en de paden op en de lanen in ga.
Forumkenner 2007 8)

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #39 Gepost op: 04 september 2007, 15:20:12 »
En goed om te zien dat er meer godsvruchtige roofvogels zijn.

Hmm, ik dacht dat je net vandaag voor blasfemisch was uitgemaakt.

:hypocrite:
Forumkenner 2007 8)