Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #180 Gepost op: 16 april 2008, 13:44:14 »
Het was even wild western in mijn tuin. De sperwer was ineens weer terug (al lang niet meer hier geweest) en zat in mijn tuin op de stenen te loeren naar al het lekkers in de heg.
De jacht op kleine koolmeesjes en aanverwanten ging vervolgens over en door de heg heen, onverstoorbaar terwijl ik verwoede pogingen deed de luxaflex op te trekken om een fatsoenlijke foto te maken. Helaas had ik per ongeluk de zelfontspannerknop ingedrukt, waardoor het telkens erg lang duurde voordat er een foto werd gemaakt. En helaas kwam ik daar pas achter na enkele pogingen.

1 Foto is gelukt en toen ben ik maar naar buiten gerend omdat ik de paniek bij de vogeltjes niet langer kon aanzien. Misschien had de sperwer erge honger, maar dan moet ie maar jagen buiten mijn gezichtsveld.

De vogeltjes hier zijn ook weinig gewend. Het enige gevaar komt van Manke Nelis, de 3-potige poes en haar vriendjes met een even aantal ledematen en die doen hoogstens een paar halfhartige pogingen, want eten krijgen zij toch wel van het baasje.

En nu ga ik op Marktplaats eens zoeken naar een fatsoenlijke zoomlens voor mijn camera...

Ohja, gisteren zat de reiger op de schoorsteen van de achterburen! Ik ga eens kijken of hij erin trapt als ik wat wortels in de vijver gooi :devil:.

« Reactie #181 Gepost op: 16 april 2008, 22:34:27 »
Vandaag misschien een bijzondere waarneming gedaan. Wij maakten ons pauzewandelingetje en spraken over voetbal toen ik in een grote tuin te midden van een paar andere vogels een aparte vogel ontwaarde, waar ik mijn collega’s iets te enthousiast op wees: want hij vloog bijgevolg op en ging tegen een boomstam zitten, woodpeckerlike zeg maar en verdween, eveneens woodpeckerlike, uit zicht door zich aan de achterkant van de boom op te houden. Hij zag er ook wel spechtachtig uit, maar was groen noch zwart, noch had ie een rode kop. Op kantoor aangekomen, drek vogelvisie geraadpleegd en toen kwam ik bij de draaihals uit. Een miereneter, dus veel op de grond waar te nemen. Maar wel een tamelijk schaarse vogel en Hollande, dus zekers te wete doekutnie.

Wel hip ook een foto van een sperwer in je tuin.
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #182 Gepost op: 16 april 2008, 22:39:53 »

Wel hip ook een foto van een sperwer in je tuin.

Ik had al eens eerder een foto van hem gemaakt, maar toen zat er dus wel luxaflex doorheen, hihi.
Maar ik wil echt een andere lens. Met deze van 18-55 zie ik het met het blote oog beter dan op de foto.

Die draaihals is echt bijzonder, daar zijn er maar weinig van!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #183 Gepost op: 16 april 2008, 23:25:41 »
Wel even doorgeven op www.telmee.nl he?  :)
Groetjes, Antje

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #184 Gepost op: 20 april 2008, 13:49:56 »
Ik zit in Spanje, en als ik op mijn bed sta en dan heel debiel uit het raam ga hangen zie ik 2 ooievaarsnesten en hun bewoners. Leuk:-)

« Reactie #185 Gepost op: 20 april 2008, 21:19:57 »
Meermalen de zang gehoord van een paar puttertjes die mij gezelschap hielden toen ik gisternamiddag in de tuin aan het werk was. Eerst trof ik er een in de boom bij de buurman in de tuin, later twee in de Esdoorn die bij ons in de tuin staat.

Putters zien en horen is leuk, nog leuker was de ontmoeting met een ander vogeltje dat nochtans veelvuldig waar te nemen is. Maar niet zoals gistermiddag… Ik schoffel en ik hoor de een ijl gefluit, een soort van aanhoudende piep. Noch in de coniferenhaag noch in de esdoorn een vogel te zien (behalve een dikke duif). Dan kijk ik in de vlinderplant en zie op ooghoogte een pimpelmeesje zitten dat met zijn vleugels klappert (misschien had ie een bad genomen en was ie ze aan het drogen?) en aanhoudend op hoge toon een deuntje fluit. Ik kijk m recht in zijn snaveltje – hij blijft fijn fluiten en klapperen. Een ogenblik later vliegt ie weg.

Was heel cool.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2008, 21:21:07 door Chez Raar »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #186 Gepost op: 20 april 2008, 21:58:14 »
Oeverzwaluwen dus, veeeeeeeeeeeeeeeel  :) Ik neem aan dat ze ook uit het zuiden komen?
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #187 Gepost op: 20 april 2008, 22:36:35 »
Vier buizerds tijdens een lange wandeling :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #188 Gepost op: 26 april 2008, 23:04:15 »
Vandaag gewone vinken, putters en groenlingen.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #189 Gepost op: 29 april 2008, 16:17:46 »
Er woont iets in onze brievenbus, ik weet niet wat maar het heeft een bodem gemaakt van mos.

Er staat een noodemmer met een briefje naast.

« Reactie #190 Gepost op: 29 april 2008, 23:08:48 »
Dat is leuk, een vogelnestje in je brievenbus.

Ik heb r 1 ontdekt op n meer voordehandliggende plek, namelijk in een boom. Maar dan wel een nestje van putters. Kleine puttertjes, lijktt me helemaal superdeluxe.

Gister nog iets bijzonders gezien: parende meerkoeten. Middenop de Linge, buik aan buik, klapperend  met de vleugels en blaffend; soms snavel aan snavel. Lynn heeft gelijk, de meerkoet is een heel speciale vogel.

« Reactie #191 Gepost op: 30 april 2008, 22:02:06 »
Tijdens fietstochtje vanmiddag waargenomen een ekster die slim en behendig gebruikmakend van de wind op een lantaarnpaal landde. Hij vloog ter hoogte van de beoogde landingsplaats, spreidde even zijn vleugels en liet zich er als het ware door de wind op kantelen. “Hé man dat is cool wat jij daar doet!” kon ik niet nalaten te zeggen. Een waar inlijstmomentje, en dat was het.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #192 Gepost op: 04 mei 2008, 20:21:58 »
En dat terwijl eksters in de meeste wijken op dit moment 'not done' zijn. Ik vind ze wel mooi. Waar ik meer hinder van ondervind op dit moment: kauwen die onze stal proberen te kraken. Ik neem het ze niet eens helemaal kwalijk: jarenlang een vrije in- en uitvliegroute gehad, nu een vers mooi rieten dak met enkele kruip-insluip-hoekjes die je keer op keer worden ontnomen. Verder wel leuk en zeer schattig: 2 koolmeespaartjes aan de nestel in resp. de mussenflat en de observatienestkast. En een meute nestelende mussen onder onze eigen en buurmans' dakpannen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #193 Gepost op: 04 mei 2008, 21:46:41 »
Ik heb mijn eerste mereljong van het jaar gezien! Wat zijn ze toch schattig :heart:.

Het murmeltje liet met zijn gepiep een mannetjesmerel, die hij van achteren benaderde, zich het leplazerus schrikken. Ik dacht even dat de grote merel de kleine ging aanvallen.
(Je zag hem denken: "Annie? Marietje? Nee, dat is allemaal al langer dan 4 weken geleden, phew! Jij bent niet van mij, toedeloe!)

Offline Flapke

• 177
« Reactie #194 Gepost op: 07 mei 2008, 14:12:57 »
dood baby vleermuisje op de zolder  :(

« Reactie #195 Gepost op: 08 mei 2008, 18:19:13 »
Een paar daagjes op Schiermonnikoog geweest, wat ik iedereen van harte kan aanbevelen, want heel fijn eiland, en veel vogels gezien die ik anders zelden tegenkom op straat. Zoals daar zijn de fitis, de rietzanger, de rietgors (van heel dichtbij dank zij mijn kleine verrekijkertje), de bruine kiekendief, heel veel graspiepers; ik denk ook grutto’s en tureluurs (dan wel tureluren) en ik ben na raadpleging van vogelvisie toch vrij zeker van de tafeleend. De scholeksters, kieviten, meeuwen, etc. laat ik maar buiten beschouwing, evenals de putters, vinkjes en groenlingen, welke laatste ik alleen gehoord en niet gezien heb. De coolste waarneming betrof een rood vogeltje, roodbruin toch, die ik tot 2 maal toe tegen het lijf liep. De tweede keer kon ik rustig naar hem kijken, gezeten op een takje als ie was, maar nu had ik juist hinder van mijn malle verrekijkerding, want nog voordat het me gelukt was om een beetje de goeie richting uit te kijken (dat is toch zo’n gekloot man), was de vogel alweer gevlogen.

Een mooi (gedeeltelijk) rood (bruinrood) vogeltje, iets groter dan een mus. Iemand een idee?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #196 Gepost op: 08 mei 2008, 18:22:35 »
Roodborstje Winterkoninkje?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #197 Gepost op: 08 mei 2008, 18:40:01 »
Nee, ik ben inmiddels wel zo ver dat ik een roodborstje en een winterkoninkje herkennen kan :)

Toen ik nog op het eiland was dacht ik dat ik een gekraagde roodstaart had gezien, maar de foto op vogelvisie kwam niet overeen met mijn mental picture. Maar misschien dat ik er nog niet zo heel ver naast zat want ik heb nog fkes op vogelvisie zitten koekeloeren en denk dakkum gevonden heb: de zwarte roodstaart. Trouwens wel een lijsterachtige.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #198 Gepost op: 08 mei 2008, 22:01:06 »
Een mooi (gedeeltelijk) rood (bruinrood) vogeltje, iets groter dan een mus. Iemand een idee?

De roodmus?  ;)
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_niet_vechtstreek/Roodmus_Carpodacus-erythrinus-th.jpg
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2008, 22:02:33 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

« Reactie #199 Gepost op: 09 mei 2008, 16:07:43 »
Nee, geen roodmus.

Ik denk dat ik het met de zwarte roodstaart bij het rechte eind heb, of er moet nog een vogeltje zijn met een roodbruine staart, dan moet ik mijn mening misschien nog herzien.