Filmpje van de ijsvogels is erg leuk. Je zou bijna denken dat je naar een animatiefilmpje kijkt, zo fluks en stripfiguurachtig als ze het beeld binnenvliegen. Ik geloof trouwens dat ik er vandaag een zag, althans dat bedacht ik achteraf; ik moest uitwijken voor een hardloper, zag toen nog net een gedrongen vogel met een geknotte staart wegvliegen, misschien dus een ijsvogeltje.
Wel zeker is dat ik vandaag de eerste kwikstaartjes van dit jaar heb gezien en dat doet me deugd want in zekere zin ben ik gezien mijn achternaam zelf ook een kwikstaartje of althans een gedeelte van mij en dan doe ik mezelf ook nog tekort om van een staartje te spreken, maar daar ga ik, kies en bescheiden als ik van nature ben, verder niet op in.
Ook nog een flinke buizerd vanochtend, die zichzelf al flink piewend had aangekondigd. Men spreekt bij een buizerd ook wel van miauwen, maar als miauwen een klanknabootsend woord is, en dat is het, denk ik toch vooral aan een om aandacht vragende kat.
O, en dat vergat ik vorige week nog te vertellen. Schrok me toen namelijk een hoedje vanwege een kieviet die schril schreeuwend naast mij opdook toen ik waarschijnlijk iets te dicht langs zijn of haar broedgebied passeerde. Ik ving de vogel die zijn vleugels net gespreid had in de lichtkolom van mijn zaklantaarn annex ploertendoder: een beeld om nog eens aan terug te denken.