Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #120 Gepost op: 02 januari 2008, 21:03:42 »
Je bent de 2e die de hop noemt, maar die zit hier toch niet?

Kijk voor Nederland hier: http://waarneming.nl/soort.php?id=38&soort=Hop&tab=wn maar eens naar.  98 waarnemingen in het afgelopen jaar (natuurlijk niet van allemaal verschillende Hoppen.)  (Met diverse foto's.)

En ook hier: http://www.dutchbirding.nl/recent/waarnemingen/recent.php?first=1&lang=1 een pak recente waarnemingen.  Met een foto van de Hop in Siddeburgen, Groningen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 21:08:37 door Ligfietsertje »

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #121 Gepost op: 02 januari 2008, 21:23:19 »
De Petersons geeft je weinig kans. Ik heb ze alleen in Griekenland gezien, daar wel vrij vaak. Ik vond ze echt hilarisch.
Ook een vogel die hier niet voorkomt: de bonte kraai. Bij de eerste exemplaren dacht ik echt met een zieke kauw te maken te hebben. Zeker omdat de eerste in de thermen in Rome een beetje sneu in een ruine zat. Toen ik er meer zag, begon ik wel te denken dat het iets was om op te gaan zoeken. Gelukkig staan er op het forum borden met wat voor vogels en andere beesten er zitten. :D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #122 Gepost op: 02 januari 2008, 21:34:59 »
De Petersons geeft je weinig kans. Ik heb ze alleen in Griekenland gezien, daar wel vrij vaak. Ik vond ze echt hilarisch.

De kans is inderdaad niet groot, maar dus ook niet uiterst zeldzaam.  Maar 'k vind het wel een prachtbeest.

Ook een vogel die hier niet voorkomt: de bonte kraai.

Ook daar vergis je je in.  Vele tientallen (zelf honderden) waarnemingen per jaar, en dan niet telkens één exemplaar maar vaak groepjes tot enkele tientallen.  Niet algemeen dus, maar meer dan een zeldzame dwaalgast.

Overigens zijn die beesten niet zo bijzonder voor mij gezien ik er honderden heb gezien toen ik 3 weken in Pakistan op reis was.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 21:45:48 door Ligfietsertje »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #123 Gepost op: 02 januari 2008, 21:44:55 »
Ja zeg, wordt hier even de betrouwbaarheid van de Petersons ondergraven? >:( ;)
Maar in het tekstje staat inderdaad dat ze hier wel voor komen. Ik geloof niet dat ik het ooit hier gezien heb, want een bonte kraai en een hop zou zelf ík hier zien.
Laatst trouwens wezen wandelen met iemand die echt weinig vogels in zijn jeugd zag: hij zag voor het eerst fazanten en een boomklever (dat is het toch, als het ook naar beneden loopt? Of worden al mijn zekerheden hier weggeslagen?)
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 21:47:57 door bambi »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #124 Gepost op: 02 januari 2008, 21:49:54 »
Ja zeg, wordt hier even de betrouwbaarheid van de Petersons ondergraven? >:( ;)

Les 1 van wijze Renaat ;D:
Stel alles in vraag.

Les 2 van wijze Renaat:
Stel ook dat in vraag.

Les 3 van wijze Renaat:
Geloof nooit mensen die zichzelf wijs noemen. (Ga dan terug naar Les 1.)

Maar in het tekstje staat inderdaad dat ze hier wel voor komen. Ik geloof niet dat ik het ooit hier gezien heb, want een bonte kraai en een hop zou zelf ík hier zien.

Je mag er wel van uit gaan dat de meeste van die waarnemingen (zowel van de Hop als van de Bonte kraai als al de andere 'zeldzame' waarnemingen) bijna altijd gebeuren door vogelaars die heel wat uren vogels kijken en door vogelaars die naar aanleiding van een eerder gemelde waarneming op dezelfde locatie op zoek gaan naar die beesten.
De kans dat je zo'n beest 'toevallig' tegen het lijf loopt acht ik ook gering.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 22:03:24 door Ligfietsertje »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #125 Gepost op: 02 januari 2008, 21:55:45 »
JLaatst trouwens wezen wandelen met iemand die echt weinig vogels in zijn jeugd zag: hij zag voor het eerst fazanten en een boomklever (dat is het toch, als het ook naar beneden loopt? Of worden al mijn zekerheden hier weggeslagen?)

De verleiding om dat te doen is groot  :P.  Maar je hebt gelijk, de boomklever loopt ook naar beneden.
Ik onthoud dat door te denken dat iets dat kleeft in alle richtingen ergens op kan gekleefd worden, dus ook omgekeerd.

En dat niet zien heeft vaak te maken met helemaal niet kijken.  De kans dat die persoon echt nog nooit een fazant heeft gezien acht ik erg klein.  (Of hij/zij moet werkelijk nooit in de natuur zijn gaan wandelen.)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #126 Gepost op: 02 januari 2008, 22:03:47 »
JLaatst trouwens wezen wandelen met iemand die echt weinig vogels in zijn jeugd zag: hij zag voor het eerst fazanten en een boomklever (dat is het toch, als het ook naar beneden loopt? Of worden al mijn zekerheden hier weggeslagen?)

De verleiding om dat te doen is groot  :P.  Maar je hebt gelijk, de boomklever loopt ook naar beneden.
Ik onthoud dat door te denken dat iets dat kleeft in alle richtingen ergens op kan gekleefd worden, dus ook omgekeerd.

En dat niet zien heeft vaak te maken met helemaal niet kijken.  De kans dat die persoon echt nog nooit een fazant heeft gezien acht ik erg klein.  (Of hij/zij moet werkelijk nooit in de natuur zijn gaan wandelen.)

Dat is ook mijn ezelsbruggetje.
Hij is opgegroeid in Almere, en deed in de weekenden aan zeilen: ik geloof hem eigenlijk wel. :) Hoewel je ze zelfs uit de trein kan zien natuurlijk.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #127 Gepost op: 04 januari 2008, 09:47:14 »
Ik zag net na lange tijd de boomkruiper weer eens langs één van de linden voor mijn huis scharrelen. Dus net gewapend met pot pindakaas de schors van de bomen links en rechts een beetje volgesmeerd met pindakaas. De buren vinden me nu waarschijnlijk écht raar...

Het ziet er ook wel een beetje vreemd uit die lichtbruinen derrie op de bomen.
Vanmiddag moet ik naar Oudega, zo'n 25 km hiervandaan, en ik heb besloten te gaan fietsen (ihkv 3 kilo er af en conditieverbetering. Bovendien is het OV echt om te huilen die kant op). Ik kom langs een paar interessante gebieden, dus verrekijkertje mee!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #128 Gepost op: 04 januari 2008, 11:34:09 »
OMG, zit ik net de vogelaarsdraad te lezen, gaan de vogeltjes hier in de tuin flink te keer. Ineens zie ik hier in een struik een sperwer zitten, op een paar meter van mijn raam af!

Ik heb meteen wat foto's gemaakt, maar helaas zaten de luxaflex er tussen. Vorige week vermoedde ik ook al dat er een zat, nadat de vogeltjes tekeer waren gegaan en er iets groots wegvloog.
Nu vind ik roofvogels mooi om te zien, maar ik hoef er niet perse 1 in mijn tuin te hebben die de vogeltjes wegjaagt. Zou ik er iets tegen kunnen doen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #129 Gepost op: 04 januari 2008, 14:27:32 »
Ik zag net na lange tijd de boomkruiper weer eens langs één van de linden voor mijn huis scharrelen. Dus net gewapend met pot pindakaas de schors van de bomen links en rechts een beetje volgesmeerd met pindakaas. De buren vinden me nu waarschijnlijk écht raar...
Het went...kan ik je wel vertellen. Ik heb dus op een trappetje maretakbessen in de meidoorn lopen smeren, ik splits sneeuwklokjespollen in het plantsoen, zoek daar soms zaailingen voor "gaten" enz. Gooi koffiezakjes tussen de laurierkers en kieper walnotenschaalfragmenten tussen de de planten, loop tig keer naar de sloot om water te halen bij droogte. "Raar" wordt je volgens mij vooral gevonden door mensen die niet kunnen bedenken dat je een reden zult hebben voor je gedrag.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 14:34:11 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #130 Gepost op: 04 januari 2008, 14:32:10 »
Zou ik er iets tegen kunnen doen?
Ik dacht eerst: "waarom zou je daar nu iets aan willen doen? Een sperwer in de tuin is toch geweldig?" Om dan te bedenken dat ik de reiger verjaag die de kikkers uit de vijver wil plukken. Nog niet gezien dit jaar...afkloppen.
Wat je zou kunnen doen is stekelige struiken zetten, zoiets. Vinden vogeltjes fijn. En als er dan nog bessen aan komen, ook nog yummy. Ze snappen vaak wel dat ze daar dan in moeten duiken. Als ze dat niet snappen zijn ze voor de sperwer. Vogeltjes worden zo geselecteerd o.a. op snuggerheid.
Er is een schattige parkroos waar flessebottels aan komen. Die kan ik niet zetten, ruimtegebrek. Dus dat moet jij dan maar doen  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 14:33:10 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #131 Gepost op: 04 januari 2008, 15:09:13 »
Ik heb net ook een gezellige kat net vuil aangekeken, omdat ik het winterkoninkje nog nét leuker vind.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #132 Gepost op: 04 januari 2008, 16:02:21 »
Dichte struiken genoeg hier, dus ik vrees dat de niet zo snuggere vogeltjes het dan moeten bekopen...

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #133 Gepost op: 04 januari 2008, 17:22:01 »
Dichte struiken genoeg hier, dus ik vrees dat de niet zo snuggere vogeltjes het dan moeten bekopen...

Ik zou ook absoluut niet weten waarom je dat beest weg wilt.  Ik zou het heerlijk vinden om een sperwer (of enige andere roofvogel) in mijn tuin te hebben.  (Maar gezien ik niet eens een tuin heb is die kans wel erg klein.)
Bovendien gaat die sperwer er echt niet voor zorgen dat er geen vogeltjes meer in je tuin komen.  Dat hij (of was het een zij?) af en toe de vogeltjes opschrikt lijkt mij ook een kwaad te kunnen.  En op het moment dat er geen vogeltje meer julle tuin in zou durven (wat dus niet gaat gebeuren) dan gaat de sperwer ook weer elders naar toe en komen de vogeltjes wel terug.

Ik dacht eerst: "waarom zou je daar nu iets aan willen doen? Een sperwer in de tuin is toch geweldig?" Om dan te bedenken dat ik de reiger verjaag die de kikkers uit de vijver wil plukken. Nog niet gezien dit jaar...afkloppen.

Ik heb net ook een gezellige kat net vuil aangekeken, omdat ik het winterkoninkje nog nét leuker vind.

De vergelijking met een blauwe reiger of met katten gaat vind ik niet op.
Als men de blauwe reiger - een heel algemeen voorkomende vogel - niet zou verjagen dan zou deze waarschijnlijk alle kikkers uit het vijvertje opeten.
En de meeste katten kunnen gewoon naar huis om hun etensbakje daar leeg te eten.
Een sperwer moet wel vogeltjes vangen maar zal nooit langdurig de vogeltjes uit een (vogelvriendelijke) tuin verjagen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #134 Gepost op: 04 januari 2008, 17:43:13 »
Ik zou het jammer vinden als de sperwer de vogeltjes wegjoeg, want ik vind een boel kwetterende vogels leuker dan 1 roofvogel. Maar je hebt gelijk, ze zullen wel weer terugkomen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #135 Gepost op: 10 januari 2008, 12:26:53 »
En daar ging weer een vogeltje, luid krijsend op zijn gedwongen, laatste reis... :-\.

« Reactie #136 Gepost op: 13 januari 2008, 21:50:18 »
 Zaterdagmiddag, net toen ik aan de broodtafel aanschuiven wilde, zag ik in de kortgewiekte hortensia’s in de voortuin een stuk of drie vier staartmezen foerageren. Staartmeesjes, op minder dan twee meter afstand, die niet opvlogen dank zij de vensterruit tussen hen en mij. Ik riep Lynn en gelukkig heeft ook zij ze van zo dichtbij kunnen meemaken, die kleine acrobaten. Ze zijn zo mooi en zo licht, een bolletje veren met een lange staart en een heel lief pietepeuterig klein snaveltje. En ze kwetteren ook zo fijn.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #137 Gepost op: 13 januari 2008, 22:17:34 »
Zaterdagmiddag, net toen ik aan de broodtafel aanschuiven wilde, zag ik in de kortgewiekte hortensia’s in de voortuin een stuk of drie vier staartmezen foerageren. Staartmeesjes, op minder dan twee meter afstand, die niet opvlogen dank zij de vensterruit tussen hen en mij. Ik riep Lynn en gelukkig heeft ook zij ze van zo dichtbij kunnen meemaken, die kleine acrobaten. Ze zijn zo mooi en zo licht, een bolletje veren met een lange staart en een heel lief pietepeuterig klein snaveltje. En ze kwetteren ook zo fijn.
Oh, maar die kan je hier regelmatig op een meter zien!

« Reactie #138 Gepost op: 14 januari 2008, 23:00:33 »
Schatjes zijn het, zo snoezig. Ik vind mezen sowieso leuke birdies, maar het staartmeesje spant de kroon. Las trouwens dat ze een eigen familie vormen. Ze zien er ook beduidend anders uit dan pak m beet (maar voorzichtig) de koolmees en de pimpelmees.

« Reactie #139 Gepost op: 20 januari 2008, 22:55:56 »
Woensdagavond, toen ik na een avondje overwerken naar huis reed, zag ik op ongeveer een kilometer van mijn woonstee plotseling een grote vogel met trage vleugelslag voor mijn auto langs vliegen: een uil! Ik zag zijn kop niet, maar niettemin, tien tegen 1 dat het een uil was. Vroeger, zeg tien jaar geleden, ging ik vrijwel elke doordeweekse avond nog een wandeling maken, in die periode heb ik ook een of twee keer een uil gezien.

Vandaag nog ietsje moeten remmen voor een troep putters die laag de snelweg overstaken en heel veel koolmezen gezien in de Koesteeg op Mariënwaerdt. En twee wegrennende reeën, een primeur voor Lynn.