Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #100 Gepost op: 31 december 2007, 13:13:35 »
De afgelopen dagen veel gewandeld en mooie vogels gezien waaronder groepen putters en sijsjes in de elzen die druk bezig waren de zaden uit de proppen te peuteren. Verder nog bij het Lauwersmeer zaterdag een grote groep kramsvogels in de duindoorn, een paar wulpen, waarschijnljk ook nog kiekedief. Gisteren in m'n natuurgebiedje was het vogeltechnisch gezien rustig, wel weer groepje van 5 reeën gespot. Vanmiddag nog weer een wandelingetje doen, het is mooi zonnig en rustig vriesweer.

« Reactie #101 Gepost op: 31 december 2007, 21:30:20 »
Kramsvogels nemen wij ook veel waar. Vanmiddag nog was een hele zwerm neergestreken op het plaatselijke voetbalveld. Verder nog een rietgors waargenomen. Waarschijnlijk hebben we die al veel vaker gezien, maar nu zijn we qua determinatie redelijk zeker. Met een beetje hulp ook van de foto's op onderstaande link. (Zie vooral ook mooie foto van blauwborst en sneeuwgorzen.)

http://www.vogelfotos.nl/rietvogelsgorzen.htm

Wij worden zo langzamerhand wel wat buizerdmoe. Je kunt je ogen niet opslaan of je ziet wel weer een buizerd opvliegen. Voorlopig willen wij alleen nog witte buizerds zien, maar liever nog een havik of een sperwer (met naamkaartje aan poot).
« Laatst bewerkt op: 31 december 2007, 21:30:59 door Lynnova-Geerhartje »

« Reactie #102 Gepost op: 31 december 2007, 21:33:26 »
O ja, die vogel in de Prinsentuin was waarschijnlijk toch een boomkruiper. In elk geval (en helaas vooral) geen gekraagde roodstaart (maar die loopt toch ook niet verticaal tegen een stam op, wel?)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #103 Gepost op: 01 januari 2008, 14:16:40 »
12,5 uur voor het afsluiten van 2007 heb ik voor het eerst bewust (en totaal onverwachts) een groene specht goed gezien.  Voortaan ga ik die plek (waar ik altijd langst fiets als ik naar het werk ga) niet meer voorbij raken zonder rond te kijken voor groene spechten.

« Reactie #104 Gepost op: 01 januari 2008, 14:45:03 »
Das toevallig zeg. Wij hebben net een frisse neus gehaald en de eerste groene specht van 2008 gezien. In 2007 duurde het even voor ik er weer een zag  - pas in het najaar zag in de eerste van afgelopen jaar - maar daarna heb ik er toch veel gezien. Ook Lynn heeft in een paar maanden tijden al een stuk of wat groene spechten gezien. Wellicht dat de populatiedichtheid hier in de Betuwe groot is. Maar mooie vogel. Door die combinatie van groen en rood doet ie me aan een ijsje uit mijn kindertijd denken. Groen en als je er een tijdje aan gelikt had, verscheen rood. De groene specht is trouwens ook heel goed aan zijn vlucht te herkennen. Meer nog dan de grote bonte vliegt ie in een golvende vlucht, kop naar beneden en vleugels strak langs de romp, en dan weer kop op en omhoog.

« Reactie #105 Gepost op: 01 januari 2008, 17:37:54 »
Op mijn verlanglijstje voor 2008:

De blauwborst, de kneu en de keep, de sneeuwgors en het baardmannetje; ten slotte de witgekraagde bromtorfluiter.

Lynn hoopt op een uil, n'importe welke, een porseleinhoen en een hop.

« Reactie #106 Gepost op: 01 januari 2008, 17:38:56 »
En de draaihals, roept ze. Ik voeg dan graag de purperreiger aan mijn rijtje  toe.

« Reactie #107 Gepost op: 01 januari 2008, 17:48:24 »
Nou, gister zag ze jou bij Paul de Leeuw en toen was ze lovend hoor, dat geel en dat blauw en die oranje snavel en dan ook nog zo verstandig.

Ik wilde als kindje altijd Willem Bever zijn, die in die witte schort. Heb als vijf jarig kjeltje nog eens Hup daar is Willem met de Waterpomptang gedaan voor een zaal mensen.

En later, in de zesde klas, I was made for loving you van Kiss. Niet dat dat er wat mee te maken heeft maar ach het kwam vandaag toevallig ter sprake hier.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #108 Gepost op: 01 januari 2008, 17:54:17 »
Nou, gister zag ze jou bij Paul de Leeuw en toen was ze lovend hoor, dat geel en dat blauw en die oranje snavel en dan ook nog zo verstandig.

Ik wilde als kindje altijd Willem Bever zijn, die in die witte schort. Heb als vijf jarig kjeltje nog eens Hup daar is Willem met de Waterpomptang gedaan voor een zaal mensen.

En later, in de zesde klas, I was made for loving you van Kiss. Niet dat dat er wat mee te maken heeft maar ach het kwam vandaag toevallig ter sprake hier.
Ik heb die uil in het echt gezien laatst, en een foto gemaakt ook nog. ;)
De hop was misschien niet de mooiste, maar toch zeker wel een intrigerende vogel. Volgens mij ga je die in Nederland toch niet zien?
Uilen zijn leuk, maar ik ben met elke grote (roof)vogel blij. Vliegende zwanen zijn ook prachtig.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #109 Gepost op: 01 januari 2008, 18:18:04 »
Voor vriendin als presentje een mezenkastje meegenomen..."voor diverse mezen geschikt en er stond ook "matkop"  en "glanskop" ???  En toen ik op de bus stond te wachten, zag ik iets mezigs, wat ik niet 1,2,3 thuis kon brengen: een matkop of een glanskop ;) (net opgezocht).
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2008, 18:18:27 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #110 Gepost op: 01 januari 2008, 18:52:25 »

De kerkuil in mijn stal is te bezichtigen voor publiek.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2008, 21:43:05 door Modub »

« Reactie #111 Gepost op: 01 januari 2008, 20:56:56 »
Verdorie...  Als we dat vroeger hadden geweten!  Dan hadden we met ons Blokker-NS-kaartje niet alleen Leeuwarden en Groningen aangedaan, maar zeker ook Twijzel!  En zelfs in plaats van Groningen (hoe leuk de Russische sprookjesschilderijen in het Groninger museum ook waren)!  

Lx

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #112 Gepost op: 01 januari 2008, 23:28:34 »
Ik kan je als troost een paar uileballen toesturen om uit te pluizen  :D

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #113 Gepost op: 02 januari 2008, 09:35:56 »

Wouw (komt die trouwens nog voor in Nederland?)! Jullie doen iets goed  :wave:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #114 Gepost op: 02 januari 2008, 10:30:32 »
Ja hoor, ze zitten hier bij bosjes, dit jaar 2 legsels. Overigens doen we nu iets niet goed: we zijn het dak van de stal aan het vernieuwen, en dat vindt de uil niet leuk. Dan kan ie niet meer in en uitvliegen. Zicht op een nestkast is er nog niet zo lang we geen trappen en verdiepingsvloeren in de stal hebben. De kerkuilenwerkgroep vindt het dan nl. te gevaarlijk om de nok in te gaan om de jongen te ringen.

Tot vorig jaar overigens ook 2 ransuilen in onze kastanje.

Lang leve het platteland!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #115 Gepost op: 02 januari 2008, 19:17:58 »

Ja hoor, ze zitten hier bij bosjes, dit jaar 2 legsels.
...

Is je enige doel op dit forum nu werkelijk mij jaloers of op een andere manier gefrustreerd te maken?!  ;)

Een (vrije) uil heb ik ook nog nooit in het echt gezien, als ik ooit toevallig in de buurt ben (je weet nooit dat ik eventjes verdwaal bij het fietsen  ;) ) dan houd ik je aan je woord.
Ik heb op een vakantie wel eens elke avond vlak in de buurt uilen gehoord.  Al wist ik toen nog niet dat het uilen waren, want ze maakten geen uilengeluid.  Omdat die 'rotbeesten' altijd ophielden met te - euh - 'geluiden' heb ik het geluid toen opgenomen met mijn camera.  Pas maanden later kwam ik te weten wat voor beesten ik had gehoord omdat  het geluid - tot mijn grote verassing - opeens in een natuurdocumentaire te horen was.  Het ging trouwens om het geluid van 2 dwergooruiltjes.

Mijn verlanglijstje is nog niet veel veranderd t.o.v. een paar maanden geleden.  Maar visdiefjes, bijeneters en oeverzwaluw moet zeker lukken dit jaar.

Verder lijkt mij het volgende bewuste waarnemingen wel leuk en niet 100% kansloos: een uil (maar geen meneer de, sorry  :) ), purperreiger, grauwe kiekendief, havik, kemphaan, zomertortel, nachtzwaluw, hop, draaihals, zwarte specht, waterspreeuw, pestvogel (moet wel lukken bij koude winter), zwarte roodstaart, wat klein 'rietgespuis', goudhaan, wielewaal, klapekster, appelvink, goudvink, kruisbek.

Als ik 18 van de 20 van de beesten van dit lijstje dit jaar (levend, in de vrije natuur en bewust) waarneem, dan trakteer ik alle actieve deelnemers op dit forum  ;) (Dat telt voor een veilige en zinloze belofte  :).)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #116 Gepost op: 02 januari 2008, 19:25:15 »
Je bent de 2e die de hop noemt, maar die zit hier toch niet?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #117 Gepost op: 02 januari 2008, 19:35:38 »

Ja hoor, ze zitten hier bij bosjes, dit jaar 2 legsels.
...

Is je enige doel op dit forum nu werkelijk mij jaloers of op een andere manier gefrustreerd te maken?!  ;)

Een (vrije) uil heb ik ook nog nooit in het echt gezien, als ik ooit toevallig in de buurt ben (je weet nooit dat ik eventjes verdwaal bij het fietsen  ;) ) dan houd ik je aan je woord.

Je bent welkom hoor, je kunt hier nl. ook heel mooi fietsen.

oeverzwaluw moet zeker lukken dit jaar.

Ik was zaterdag bij het Lauwersmeer en daar stond een kijkhut bij een wand waar ze in het voorjaar nesten schijnen te maken... leuke combi?

Een vegatopia-vogelaars-uitje in Friesland, jaaaaaa!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #118 Gepost op: 02 januari 2008, 20:46:29 »
Je bent de 2e die de hop noemt, maar die zit hier toch niet?

Da's om te vermijden dat ik werkelijk moet trakteren  ;D

Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar de Hop wordt nog jaarlijks waargenomen in België.  In 'Vogels van Europa' van Lars Jonsson staat ook:
Citaat
"Jaarlijks in zeer kleine aantallen in Nederland en België"
Ook van 2007 weet ik van diverse waarnemingen (door betrouwbare vogelaars), o.a. in Kortrijk, Lommel, Helchteren, Bree, Bredene. (Blijkbaar de laatste jaren zo'n 10 waarnemingen per jaar.)

Bovendien schrijf ik nergens dat ik het beest in België moet waarnemen en is er een behoorlijke kans dat ik dit jaar naar 2 weken naar Zuid-Frankrijk ga, waar die beesten nog algemener zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 20:55:48 door Ligfietsertje »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #119 Gepost op: 02 januari 2008, 20:50:50 »
Mijn laatste informatie was dat de hop alleen voorkwam in Zuid-Limburg. Maar die is van een hele tijd terug. Ik zal eens neuzen...
Geneusd: "geen broedvogel meer, wel regelmatig in Nld te zien". Status: in Nederland als broedvogel verloren gegaan, maar de populatie in zijn geheel geldt als: "niet bedreigd".
Reden kan ik vooralsnog niet vinden. Lijkt sowieso dat hij hier aan de grens van zijn verspreiding zat en mogelijk hebben ruilverkaveling en het verdwijnen van hoogstamboomgaarden een rol gespeeld. Want hij lijkt graag voor te komen in een wat "rommelig" cultuurlandschap en open bossen. Van beide hebben wij niet veel meer. Maar ook in parken...
Misschien dat het broeikaseffect hem weer in Nld broedend brengt.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 20:58:01 door Lovelocker »