Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Vogelaarsdraad
« Gepost op: 27 februari 2007, 21:17:17 »
Hans Dorrestein is een vogelaar geworden, zo bleek uit een uitermate leuk filmpje dat Nova afgelopen donderdagavond uitzond. Dorrestein was lyrisch over de grijze gors en de griel en debiteerde zeer geïnspireerd het ene gevleugelde woord na het andere, betreffende de vogels. Geen drank meer, geen katers meer, maar vroeg uit de veren om vogels te spotten, daarin vond hij het ware geluk.

Het is waar, onze gevederde vrienden wekken soms euforische gevoelens op. Zondagmiddag wandelden Lynnova en ik door Rhenen. Nadat we al twee ooievaars gezien hadden en even later twee staartmezen in een bosje aan de rand van een woonwijk (we konden ze van heel dichtbij observeren), werden we in vervoering gebracht door een veelheid van kwinkelerende vogeltjes toen we, teruglopend naar het centrum van het stadje, over een pad liepen waarvan aan weerzijden bomen en bosschages stonden. Eerst hoorden en zagen we koolmezen, toen ook pimpelmezen, een roodborstje een een klein oranje blauwvogeltje dat zich als een specht tegen de stam van een boom bewoog. Lynnova zag hem het eerst. "Een boomkruiper!" zei ik. "Of -klever, dat weet ik niet zeker." Lynnova dacht boomklever en zij had gelijk. Maar hoe mooi, zoon oranje blauw vogeltje! En het bleef er niet bij een - weldra zagen we er meer; er zaten er zeker een stuk of drie, vier. We hoorden een tikkend geluid en zagen een winterkoninkje uit een heg te voorschijn komen. Twee verliefde pimpelmezen zaten elkaar achterna en scheerden over ons hoofd. Een boomklever, opgeschrikt door die pimpelmezen, vloog ook rakelings langs ons op. Ik denk dat we wel tien minuten te midden van al die grappige vogeltjes gestaan hebben, vooral in ons sas met het boomklevertje dat we pas een keer eerder gezien hadden.

Even verderop, hoog in een boom zat ook nog een lijster heel mooi te zingen. Wat voor lijster konden we helaas niet goed zien vanwege het tegenlicht.

Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren? Ornithologen of vogeltellers? Laten we met zijn allen lekker vogelen in deze draad!
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 21:28:29 door Sander »

Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2007, 22:50:33 »
Vandaag, zo tegen de klok van zes uur, toen ik op kantoor naar de keuken liep om mijn gazpacho uit te schenken in een kom, hoorde ik vogelgetjilp dat ik niet meteen kon thuisbrengen, maar dat niettemin bij mij een vermoeden teweeg bracht van puttertjes. Ik keek door het raam naar buiten en zag inderdaad puttertjes neerstrijken in een kale struik die in de tuin van ons kantoor staat. Niet twee of drie, maar wel tien of meer. Geweldig gezicht en gehoor. Voor mensen die nog nooit een puttertje gezien hebben - en die missen wat, want een mooier zangvogeltje vliegt er naar mijn mening in ons landje niet rond - voor die mensen de onderstaande link:

http://www.vogelvisie.nl/soort/putter.php

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2007, 09:03:39 »
Het puttertje is bezig een cultuurvolger te worden: ik zag al eens een groepje ergens langs de grachten. Niet onbelangrijk: rozenbottels daar. Daar lijken ze een voorkeur voor te hebben, ik zie ze hier daar ook altijd.
Dit jaar was het een magere winter voor wat betreft vogels. Ik woon langs een trekroute: bij strengere winters krijg ik wel meer bijzondere vogeltjes, zoals vorig jaar barmsijzen en ik heb 1x een Europese kanarie gehad en 1x een appelvink. Die staan mij nog goed bij.
Ik zag tot nog toe elk jaar wel koperwieken in het Heemskerkse. Dit jaar: niente. Het was ook in Noord-Europa zacht.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2007, 09:04:31 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2007, 23:31:39 »
Een appelvink, die is mooi, ken ik helaas alleen van plaatjes.

Vandaag trouwens wederom de puttertjes gezien, same place same time. Ik dacht ik kijk nog fkes en verdomd, daar zaten ze weer.

Tijdens middagpauzewandeling over het landgoed nog twee spelevliegende valken gezien; vast de lente in hun kop.

En reeën gezien ook nog, maar dat vermeld ik hier niet, want dit is de vogeldraad en reeën zijn geen vogels.

(Het vliegend hert is niettegenstaande zijn naam ook geen vogel.)

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2007, 08:06:21 »
Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren?

Present! Ben absoluut geen vogelaar ofzo, maar ik vind vogels wel iets fascinerends hebben. Laatst dus ook een boomklever gezien (of eigenlijk, een paar), best kicken.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2007, 08:13:22 »
Klever of kruiper?  ;)

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2007, 08:16:08 »
Are you insinuating something?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2007, 08:37:05 »
Ik zou niet durven! Maar ik haal ze zelf nog al eens qua naam door elkaar, terwijl ze er heel anders uitzien en zich ook totaal anders gedragen.

« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2007, 23:18:12 »
Allez dan, hieronder de boomklever en de -kruiper. De laatste ken ik alleen van plaatjes.

http://www.vogelvisie.nl/soort/boomklever.php
http://www.vogelvisie.nl/soort/boomkruiper.php

Vandaag nog gespot, de bonte specht. De Kleine denk ik, ofschoon er van de Grote veel meer voorkomen. I still got a lot to learn wat de vogeltjes betreft.

http://www.vogelvisie.nl/soort/kleine_bonte_specht.php

Erg leuke site hoor vogelvisie.nl
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2007, 23:21:00 door Lynnova-Geerhartje »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2007, 00:30:23 »
Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren? Ornithologen of vogeltellers? Laten we met zijn allen lekker vogelen in deze draad!

Hoewel ik zeker geen kenner ben - al die kleine rotbeesten zijn vaak ook zo snel  ;) en ik heb spijtig genoeg geen tuin - trek ik er wel af en toe op uit om in een nabij gelegen natuurgebied eens te kijken wat er rondvliegt en zwemt.

De meeste eenden- en ganzensoorten kan ik ondertussen wel uit elkaar houden maar de kennis van andere vogelsoorten is nog redelijk beperkt.  

Als ik in dit seizoen naar de waterplassen in het nabij gelegen 'Hobokense polder' ga dan zie ik daar regelmatig kuifeenden, bergeenden, slobeenden, wilde eenden, wintertalingen, krakeenden, tafeleenden, ...
En ook de volgende vogelsoorten zijn daar toch regelmatig te zien of te horen:
waterhoen, meerkoet, dodaars, blauwe reigers, kleine karakiet, roodborst, winterkoning, heggemus, nachtegaal, zanglijster, koolmezen, pimpelmezen, ijsvogels, Canadese gans, ...
En mijn leukste waarneming daar vond ik de lepelaars.

Toen ik laatst in Nederland in een bungalowpark was viel het me op dat o.a. de voor ons raam een boom verkennende boomkruiper helemaal niet schuw was.
En hetzelfde was het geval voor de tientallen kuifeendjes, tafeleenden en grote zaagbekken (leuk!) die ik in januari op het meer van Geneve zag.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2007, 08:42:36 »
Ik moet bekennen dat ik de Petersons op mijn buro heb liggen...
Helaas heb ik niet heel erg goede ogen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2007, 21:47:08 »

ijsvogels

Cool! (No pun intended of course.)

Een collega van mij zag er eens een in de tuin neerstrijken, en was daarvan danig ondersteboven.

Ook cool, ik zit hier met het raam open (once again no pun intended) en hoor het roepen van een uil. Eerie!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2007, 22:03:30 »
Ook cool, ik zit hier met het raam open (once
...upon a midnight dreary?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2007, 22:27:27 »
Poe poe, jij kent je klassieken.  

(Deze pun was wel zwaar overintended.)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2007, 21:38:45 »
Ik moet bekennen dat ik de Petersons op mijn buro heb liggen...
Helaas heb ik niet heel erg goede ogen.

Daarvoor dienen dan ook verrekijkers.  (Een goede vogelverrekijker kost veel geld, maar zelf voor 50 euro heb je al iets dat goed helpt bij het vogels kijken.)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #15 Gepost op: 07 maart 2007, 21:42:53 »
Ook cool, ik zit hier met het raam open (once again no pun intended) en hoor het roepen van een uil.

Welke soort?  :)

« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2007, 22:04:05 »
Helaas, zover strekt mijn kennis niet. Ben al blij dat ik een uil van een duif kan onderscheiden. Qua geluid dan hè.

Vandaag nog een sijsje gezien. Tenminste dat hoop ik, want daarmee het eerste sijsje in mijn leven. (Misschien heb ik wel vaker een sijsje gezien, maar dan wel zonder mij er bewust van te zijn.) In elk geval een groen vogeltje, mijns inziens niet zijnde een groenling, dat vlak voor mijn snoet voorbijvloog, vanmiddag tijdens mijn lunchpauze. (Wandelpauze.)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #17 Gepost op: 08 maart 2007, 22:10:54 »
In elk geval een groen vogeltje, mijns inziens niet zijnde een groenling,

Een papegaai?!  ;) :P

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2007, 08:59:53 »
Een halsbandparkiet zou heel goed kunnen, dan zit je er niet ver naast. Ik keek even waar Gerhartje woonde en zag in het emailadres "kolenkit". Als het die van Amsterdam is, kan het heel goed, van die parkiet. Moet ie wel heel snel voorbij zijn gevlogen, want je ziet snel dat het een papegaai-achtige is.
Een sijsje zou ik toch eerder geel noemen. Ik ben verder ook niet zo goed in vogels herkennen: de kraai-achtigen en de roofvogels kluts ik allemaal door elkaar.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2007, 09:04:11 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Harry

« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2007, 09:02:58 »
Ik dacht dat Geerhartje in Utrecht woonde.