Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren? Ornithologen of vogeltellers? Laten we met zijn allen lekker vogelen in deze draad!
Hoewel ik zeker geen kenner ben - al die kleine rotbeesten zijn vaak ook zo snel
en ik heb spijtig genoeg geen tuin - trek ik er wel af en toe op uit om in een nabij gelegen natuurgebied eens te kijken wat er rondvliegt en zwemt.
De meeste eenden- en ganzensoorten kan ik ondertussen wel uit elkaar houden maar de kennis van andere vogelsoorten is nog redelijk beperkt.
Als ik in dit seizoen naar de waterplassen in het nabij gelegen 'Hobokense polder' ga dan zie ik daar regelmatig kuifeenden, bergeenden, slobeenden, wilde eenden, wintertalingen, krakeenden, tafeleenden, ...
En ook de volgende vogelsoorten zijn daar toch regelmatig te zien of te horen:
waterhoen, meerkoet, dodaars, blauwe reigers, kleine karakiet, roodborst, winterkoning, heggemus, nachtegaal, zanglijster, koolmezen, pimpelmezen, ijsvogels, Canadese gans, ...
En mijn leukste waarneming daar vond ik de lepelaars.
Toen ik laatst in Nederland in een bungalowpark was viel het me op dat o.a. de voor ons raam een boom verkennende boomkruiper helemaal niet schuw was.
En hetzelfde was het geval voor de tientallen kuifeendjes, tafeleenden en grote zaagbekken (leuk!) die ik in januari op het meer van Geneve zag.