Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #80 Gepost op: 21 juli 2007, 22:43:11 »
Aangezien vrijwel niemand in Nederland zijn eigen dieren vangt en dood, zijn de meeste Nederlanders aaseters.
de tuin: dat ben ik

jarno

« Reactie #81 Gepost op: 22 juli 2007, 01:37:48 »
Aangezien vrijwel niemand in Nederland zijn eigen dieren vangt en dood, zijn de meeste Nederlanders aaseters.

Zo zou ik het niet zeggen, aangezien aaseters niet opdracht geven tot het doden van een dier om het vervolgens zelf te consumeren. Er is sprake van een soort indirecte predatie, het is niet alsof de medewerkers van de boerderij of het slachthuis in deze vergelijking de roofdieren zijn.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #82 Gepost op: 22 juli 2007, 09:27:02 »
Als je als vegetarier slap gevraagd wordt verantwoording af te leggen, geef ik een slappe reactie  :P
de tuin: dat ben ik

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #83 Gepost op: 22 juli 2007, 19:20:01 »
En als je sterk gevraagd wordt, wat geef je dan als antwoord? (Of is dit een slappe vraag?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

zosten

« Reactie #84 Gepost op: 22 oktober 2007, 16:28:43 »

Ik heb geen zin om zo erg op mn eten te gaan letten om voor elk ding dat in de supermarkt ligt een onderzoek te gaan doen

als je met je auto rijdt giet je er toch ook niet zomaar om het even wat benzine en of olie in toch?

zosten

« Reactie #85 Gepost op: 22 oktober 2007, 16:34:54 »
De reden?
Het kost teveel
-aan de natuur
-aan de dieren
-aan jezelf
-aan anderen!
Maw
Het is PURE VERSPILLING!
en?
Het is totaal overbodig!
en?
Ons lichaam is bedoeld voor plantaardig voedsel.
en?
(bijna) niemand wilt dit blijkbaar inzien?

oei nu een stroom van reakties weer?  :O

« Reactie #86 Gepost op: 22 oktober 2007, 16:50:41 »

Alles wijst er m.i. op dat ons lichaam bedoeld is voor een omnivoor dieet.
Alleen denk ik dat de vlees+dierlijk/plantaardig-verhouding van het moderne dieet veel hoger ligt dan de 'bedoeling' is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #87 Gepost op: 24 oktober 2007, 05:44:32 »

Dat hangt er maar vanaf hoe ver je terug gaat in de tijd.

Ik weet niet wat onze voorouders aten, toen ze nog als eencelligen op de aarde ronddwaalden.
Echter, in de loop der miljoenen jaren hebben we verstand (?), intelligentie, kennis en een redelijk goed geheugen ontwikkeld. Laten we dat allemaal gebruiken om de homo destructus (de huidige mens) nog een paar honderduizend jaar op aarde te laten vertoeven.

Maar dan met een goed geweten.

Ray

« Reactie #88 Gepost op: 24 oktober 2007, 22:30:40 »
Ik ben het eens met wat Arno zegt; We kunnen wel gaan kijken wat we praktisch allemaal zouden kunnen eten, maar wij zijn de enige dieren met een ethisch bewustzijn. Door dat we ethisch bewustzijn hebben laten we al heel veel dingen die andere dieren niet laten:
Wij strijden (normaal gesproken) niet om een vrouwtje tot de dood erop kan volgen en we gaan niet zomaar poepen en piesen overal waar het kan.

Het is dan toch niet vreemd dat we ons eetgedrag ook aanpassen op ons bewustzijn? Wellicht kunnen we nog zo evolueren dat we puur plantaardig kunnen leven (zonder supplementen).

rozemarijn

« Reactie #89 Gepost op: 25 december 2007, 20:05:11 »
Als 11 jarige wou ik het al worden uit dierenliefde. Maar die liefde bleek niet bestand tegen een BBQ. Ik begon wel te minderen: geen paard (mijn lievelingspaard hebben ze naar de slager gedaan), geen konijn (lievelingskonijn gedood door opa) en geen babydieren (na een bezoek aan een vleesboerderij met kalfjes)
6 jaar later was mijn leraar zedenleer mijn grote idool. Hij was vegetarier en toonde een film pver diermishandeling.
Echt heel erg; katten in kokende olie gooien, schildpaddensoep maken enzo.
Daarvoor at ik meermaals een bouletje. Maar na de film was het exit bouletje en exit de rest...

Animal Collective

« Reactie #90 Gepost op: 23 april 2008, 22:32:25 »

Is dit je persoonlijke inzicht of heb je dit van een bepaalde bron ofzo?? Want ik zou hier wel graag meer lezen over de onderzoeken die dit aantonen.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #91 Gepost op: 28 mei 2008, 11:04:26 »
Ik dacht even na over het tegenovergestelde; wat zijn goede redenen om niet vegetarier te worden? Ik kwam op het volgende;

* Erg van vlees houden (het niet willen missen).
* Gemakzucht (het kost moeite om vegetarier te zijn, b.v. omdat je in restaurants veel minder keuze hebt).
* Onverschilligheid (de redenen om vegetarier te worden zijn niet voor iedereen belangrijk).
* Religie (als je gelooft dat God vindt dat je dieren moet eten, ga je daar natuurlijk niet tegenin.)
* Ziekte (de Dalai Lama at op doktersadvies vlees).

LF

« Reactie #92 Gepost op: 18 juli 2008, 21:58:08 »
Toen ik in de eerste klas van de Middelbare school zat was er een horror filmpje op tv over het slachten van dieren, bio industrie, leefomstandigheden van de dieren enzovoort. Ik zat zowat te huilen in de klas en werd vanaf dat moment vegetariër. Later kwam ik er natuurlijk meer over te weten. Mijn ouders hebben het altijd prima gevonden en de familie houd er ook rekening mee op bbq's enz :)

Gin

« Reactie #93 Gepost op: 09 oktober 2008, 23:20:35 »
Ik overweeg om vegetarisch te gaan eten, dus ik ben momenteel heel erg bezig met overdenken wat ik nu precies wel en niet wil en waarom.

Mijn belangrijkste overwegingen om wel vegetarisch te willen gaan eten:
* Het feit dat ik me al jaren niet altijd op mijn gemak voel met vlees. Als ik bij de slager een berg vlees zie liggen, hoef ik opeens niets meer te kopen.
* Vanwege het dierenwelzijn.
* Vanwege het milieu (meststoffen, gebruik van planten voor veevoer, etc.).
* Misschien voor mijn gezondheid en om wat kilo's kwijt te raken.
* Biologisch vlees (wat misschien ook nog wel een optie zou kunnen zijn voor mij) is erg duur, voor mij gewoon onbetaalbaar voor dagelijks gebruik.
* Omdat het niet per se nodig is om vlees te eten en ik het dus wel gemakzuchtig vind om eigenlijk 'zomaar' dieren slecht te behandelen en dan op te eten en het milieu onnodig te belasten.
* Op zich hou ik meer van groente en vegetarisch eten betekent dus creatiever koken met groente, dat spreekt me aan.

Wat doet me twijfelen (of ja, wat maakt het lastig eigenlijk):
* Sommige soorten vlees vind ik lekker. Af en toe een biefstuk ga ik echt wel missen, dat is mijn ideale 'het is laat, ik wil niet meer koken en ik ben zielig'-eten.
* Op zich vind ik het ook niet heel verkeerd om veel minder vlees te eten en verder af en toe dus een stukje biologisch/vrije uitloop-vlees (is in ieder geval veel beter en misschien wel goed om mee te beginnen).
* Het 'gedoe' om je ingredienten te halen. Voor gehakt kun je iedere supermarkt inlopen, maar vervanging voor eieren, voedingsgist, tartex, etc. niet.
* Gedoe met sociaal doen - m'n familie gaat er zeker weten over zitten zaniken en ze eten niet vegetarisch, dat weet ik nu al. Dat betekent weer een hele discussie bij ieder etentje en daar heb ik ook niet echt zin in.
* En ja, waar moet ik uit eten? Nu gaan we af en toe vis eten in Scheveningen, dat kan dan niet meer. Eigenlijk overal waar we normaalgesproken heen gingen, draait meer om vlees/vis dan om wat anders. Volgende maand zouden we ook uit eten gaan in een chique restaurant waar ze volgens mij niet veel vegakeus hebben en in december gaan we naar In de keuken van Floris (geen menukeuze en op de site staat al dat vegetariers aangeraden wordt uit te kijken naar een andere eetgelegenheid).
* Ik weet niet goed welke grenzen ik moet stellen. Moet ik in 1 keer stoppen? Helemaal nooit meer vlees eten of toch af en toe een stukje kip-uit-de-wei? Moet ik letten op gelatine (ok, gemalen botten in snoep of zo vind ik sowieso onsmakelijk dus at ik toch al niet vaak)? Moet ik letten op E-nummers? Zijn melk en eieren nou echt evil of kan het ook 'diervriendelijk?'. Moet ik geen wijn drinken omdat dat mogelijk geklaard is met dierlijk eiwit? En als ik vegetarisch eet, moet ik dan ook niet opletten dat het biologisch is? of bio-dynamisch? en zou het eigenlijk ook niet fairtrade moeten zijn? Ik heb moeite met grenzen stellen en ik blijf altijd zo hangen in m'n eigen gedachten. Ik word er nu al gek van.

Nou ja goed, ik hoef niet in 24 uur m'n leven om te keren, toch? Ik denk er nog eens rustig over na en ondertussen eet ik weinig vlees. Heb al anderhalve week alleen vleeswaren op brood gehad en niet of nauwelijks bij het avondeten. Morgen ga ik maar eens kijken voor vegetarisch beleg.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2008, 23:35:01 door Gin »

Online fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #94 Gepost op: 10 oktober 2008, 01:01:22 »
Ik kan je wel allerlei argumenten gaan geven, maar uiteindelijk is het een redelijk gevoelsmatige beslissing die jij zelf moet nemen, en die waarschijnlijk neerkomt op iets als "kan ik het voor mezelf nog verantwoorden om vlees te eten?".

Ik wil je wel meegeven dat je niet iedere dag vlees, of iedere dag vegetarisch hoeft te eten. Als je je vooral zorgen maakt over het volhouden en over het sociale aspect, waarom zou je dan niet bijvoorbeeld de meeste dagen thuis vegetarisch eten? En dan bij familie of als je uit eten bent wel vlees. En hoe erg is het als je wekenlang vegetarisch eet en dan één keertje een biefstuk? Je hebt dan al heel veel gedaan voor het dierenwelzijn en het milieu, dus die ene keer kan dan heus wel.

Overigens denk ik wel dat het volhouden wel mee zal vallen. Ik heb maar heel zelden zin in iets niet vegetarisch omdat het lekker ruikt ofzo, maar ik ben nog nooit zo in de verleiding gekomen dat ik ook daadwerkelijk vlees of vis gegeten heb. Ook met uit eten heb ik eigenlijk nooit problemen, en dat terwijl ik ook nog een hoop allergien heb.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gin

« Reactie #95 Gepost op: 10 oktober 2008, 01:53:45 »
Ja je hebt ook wel gelijk. Misschien zou het 'beter' zijn om helemaal geen vlees te eten, maar vergeleken met dagelijks vleesgebruik is een enkele keer vlees ook niet zo heel erg. Aangezien ik meestal kook, eet m'n vriend dan dus ook vier dagen per week geen/weinig vlees. Al zal ik voor hem wel gewoon salami in huis halen voor op brood.

Ik moet het gewoon eens goed voor mezelf op een rijtje zetten, rationele argumenten hebben daarbij denk ik idd weinig nut - ik moet toch bedenken wat ik zelf nou precies wik. Maar bedankt voor je reactie in ieder geval.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #96 Gepost op: 12 oktober 2008, 02:05:54 »
Je kan het gewoon laten groeien. Als je de eerste stappen neemt, volgen vanzelf de volgende.

Voor als je jezelf in een hokje wilt stoppen: In het begin ben je een "flexitariër".

Amber79

« Reactie #97 Gepost op: 27 november 2008, 22:58:53 »
Ik hou meer van dieren dan van mensen. Vertrouw dieren ook meer dan mensen. Waarom ik dan nooit eerder hier over heb nagedacht weet ik niet. Misschien toch te veel gehecht aan de smaak en behoefte aan vlees. Je zou haast denken dat het een verslaving is.

Waarom ik niet overstag ging in de ruim 3jaar met mijn ex, die vegetarier is, weet ik ook niet. Overigens ging dat llemaal heel erg goed. Ik vond het ook geen probleem om mijn gehakt in de macaroni om te ruilen voor haar gehakt en een pitaa broodje kaas van de BBQ is hartstikke lekker! 

De echte omslag kwam een paar maanden terug. Toen ik me voor het eerst echt bewust werd van veetransporten. Ja, ik wist dat ze er waren, maar keek toen echt de dieren in hun ogen. Toen ik vanmiddag bij een slachthuis zag hoe liefdeloos deze dieren ter slacht gebracht worden en hoe respectloos ze met hun lichamen omgaan, besloot ik voor mezelf om de knop om te zetten. Omdat het niet zomaar gebeurd is, heb ik als streefdatum 1 januari gepland. Voorlopig staat het bannen van vlees op de kaart. Over Gelatine, eieren, melk, etc heb ik nog niet nagedacht.

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #98 Gepost op: 25 december 2008, 22:28:26 »
Met kerst de laatste dagen veel gehoord: "waarom was jij nu weer vegetariër? Uit principe of omdat je het niet lust?".
"Uit principe".

Ik vraag me daarbij af.. Mensen wéten wel dat er een principe is, omdat dieren lijden bij het produceren van vlees, maar waarom dóet het zo weinig mensen iets? Ik begrijp dat echt niet. Is het gemakzucht, is het omdat sommige (/de meeste) mensen geen gevoel voor medeleven hebben, is het omdat ze het toch "zooo lekker vinden" en "het echt niet zouden kunnen laten" een afschuwelijk geslacht dier te eten?

Op kerstavond gisteren heb ik mij weer moeten inhouden... Iedereen had er bewondering voor en vond het "super" van mij dat ik zo op mijn strepen stond, maar terwijl werd gang na gang, borden bedekt met vlees, naar binnen gestoken.

Zijn er onderzoeken naar het waarom van deze onverschilligheid?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #99 Gepost op: 26 december 2008, 00:56:32 »
Tja, onverschilligheid... dat vind ik een groot woord. Maar veel mensen denken er niet bij na of weten gewoon niet hoe het eten eigenlijk op hun bordje komt. Mevrouw Verburg wil nu een bewustwordingscampagne lanceren.

Mensen eten nu eenmaal van oudsher vlees en dat is iets dat 'wij' heel gewoon vinden. Vroeger was het voor velen ook normaal om te zien hoe een lief varkentje verandert in karbonade, spek en worst. Daar kun je van denken wat je wilt, maar op zich vind ik dat heel eerlijk. De link tussen dier en vlees is door de toenemende industrialisatie en schaalvergroting verbroken. De vleesindustrie heeft methoden die minder 'diergericht' zijn (gemechaniseerd, of dat echt minder diervriendelijk is, is een andere discussie) en wij zijn fijngevoeliger geworden (een volledig varken aan het spit, vroeger een feest, vinden de meesten nu onsmakelijk, want te veel dier).

Een Duitse cabaretier, Dirk Bach, beweert in de inleiding van een boekje 'vegetarisch schlemmern' dat kinderen in eerste instantie een afkeer van vlees hebben. Dat wordt systematisch afgeleerd, onder andere door plakjes worst met vrolijke Disneyfiguurtjes en dergelijke. Dit moet je misschien met een korreltje zout nemen. Feit is dat mijn broertje als kleuter kippen onderscheidde in 'leefkippen' en 'eetkippen'.

Ik ben vegetariër, maar ik heb in principe niets tegen het eten van een eerlijk stukje vlees. Ik kan me zelfs voorstellen dat ik in de verre toekomst soms een stukje vlees zal eten. Voorwaarden zijn echter dat het vlees zo diervriendelijk mogelijk is geproduceerd (leefomstandigheden en slacht), dat ik dit ook tijdens het eten onder ogen kan zien zonder me schuldig te voelen (een combinatie van diervriendelijke productie en eigen bewustwording) en dat ik er ook echt van geniet (en dat kan ik me op dit moment niet voorstellen). Voorlopig - wellicht voor altijd - blijf ik dus in ieder geval vegetariër. Maar ik kan me de andere kant van de medaille wel goed voorstellen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength