Ik overweeg om vegetarisch te gaan eten, dus ik ben momenteel heel erg bezig met overdenken wat ik nu precies wel en niet wil en waarom.
Mijn belangrijkste overwegingen om wel vegetarisch te willen gaan eten:
* Het feit dat ik me al jaren niet altijd op mijn gemak voel met vlees. Als ik bij de slager een berg vlees zie liggen, hoef ik opeens niets meer te kopen.
* Vanwege het dierenwelzijn.
* Vanwege het milieu (meststoffen, gebruik van planten voor veevoer, etc.).
* Misschien voor mijn gezondheid en om wat kilo's kwijt te raken.
* Biologisch vlees (wat misschien ook nog wel een optie zou kunnen zijn voor mij) is erg duur, voor mij gewoon onbetaalbaar voor dagelijks gebruik.
* Omdat het niet per se nodig is om vlees te eten en ik het dus wel gemakzuchtig vind om eigenlijk 'zomaar' dieren slecht te behandelen en dan op te eten en het milieu onnodig te belasten.
* Op zich hou ik meer van groente en vegetarisch eten betekent dus creatiever koken met groente, dat spreekt me aan.
Wat doet me twijfelen (of ja, wat maakt het lastig eigenlijk):
* Sommige soorten vlees vind ik lekker. Af en toe een biefstuk ga ik echt wel missen, dat is mijn ideale 'het is laat, ik wil niet meer koken en ik ben zielig'-eten.
* Op zich vind ik het ook niet heel verkeerd om veel minder vlees te eten en verder af en toe dus een stukje biologisch/vrije uitloop-vlees (is in ieder geval veel beter en misschien wel goed om mee te beginnen).
* Het 'gedoe' om je ingredienten te halen. Voor gehakt kun je iedere supermarkt inlopen, maar vervanging voor eieren, voedingsgist, tartex, etc. niet.
* Gedoe met sociaal doen - m'n familie gaat er zeker weten over zitten zaniken en ze eten niet vegetarisch, dat weet ik nu al. Dat betekent weer een hele discussie bij ieder etentje en daar heb ik ook niet echt zin in.
* En ja, waar moet ik uit eten? Nu gaan we af en toe vis eten in Scheveningen, dat kan dan niet meer. Eigenlijk overal waar we normaalgesproken heen gingen, draait meer om vlees/vis dan om wat anders. Volgende maand zouden we ook uit eten gaan in een chique restaurant waar ze volgens mij niet veel vegakeus hebben en in december gaan we naar In de keuken van Floris (geen menukeuze en op de site staat al dat vegetariers aangeraden wordt uit te kijken naar een andere eetgelegenheid).
* Ik weet niet goed welke grenzen ik moet stellen. Moet ik in 1 keer stoppen? Helemaal nooit meer vlees eten of toch af en toe een stukje kip-uit-de-wei? Moet ik letten op gelatine (ok, gemalen botten in snoep of zo vind ik sowieso onsmakelijk dus at ik toch al niet vaak)? Moet ik letten op E-nummers? Zijn melk en eieren nou echt evil of kan het ook 'diervriendelijk?'. Moet ik geen wijn drinken omdat dat mogelijk geklaard is met dierlijk eiwit? En als ik vegetarisch eet, moet ik dan ook niet opletten dat het biologisch is? of bio-dynamisch? en zou het eigenlijk ook niet fairtrade moeten zijn? Ik heb moeite met grenzen stellen en ik blijf altijd zo hangen in m'n eigen gedachten. Ik word er nu al gek van.
Nou ja goed, ik hoef niet in 24 uur m'n leven om te keren, toch? Ik denk er nog eens rustig over na en ondertussen eet ik weinig vlees. Heb al anderhalve week alleen vleeswaren op brood gehad en niet of nauwelijks bij het avondeten. Morgen ga ik maar eens kijken voor vegetarisch beleg.