Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

Max R

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #120 Gepost op: 13 januari 2009, 19:55:35 »
Toch maar een accountje aangemaakt om hier te reageren...

Om maar te beginnen met het "Waarom", voor mij: ik vroeg me al een tijd af in hoeverre de verhalen over de effecten van een vegetarisch dieet op concentratie e.d. hebben. ADD, dus alle kleine beetjes helpen. =] Een vriend van me, die jarenlang vegetariër is geweest (maar nu wel weer vlees eet, grappig genoeg) zegt dat hij wel een verschil merkt tussen "met vlees" en "zonder vlees", in het voordel van "zonder".

Eén manier om daar voor mezelf achter te komen, natuurlijk: het zelf proberen. Dat doe ik dus een maand, en aan het eind van de maand kijk ik hoe ik verder ga.

Verder gaat het bij mij eigenlijk niet. Geen medeleven met de diertjes, en ik maak me ook niet echt druk over het milieu. Dat klinkt misschien hard en ongevoelig enzo, maar voor mij geldt (net als voor een overgrote meerderheid van de consumerende mens) dat het allemaal ver van mijn bed is. Ik zie de diertjes niet, ik zie de directe invloed op het milieu niet, dus is het allemaal wat lastig voor te stellen. Rationeel gezien *weet* ik het wel, maar dat is toch iets anders.

Vandaar dat ik er vrij zeker van ben dat horror-reclames niet echt gaan helpen, evenmin als mensen tegen hun zin proberen te overtuigen van jouw gelijk. Dat eerste zorgt er alleen maar voor dat mensen nog ongevoeliger worden (de meerderheid dan, voor de minderheid die zich er *wel* iets van zou aantrekken zijn de "reclames" al niet nodig). En op het moment dat je heel erg aan iemand gaat trekken om hem of haar iets te laten doen waar ze het nut zelf niet direct van inzien, kun je er donder op zeggen dat die persoon daar juist tegenin gaat. Zo werken mensen nou eenmaal.

Iemand zal alleen overtuigd (en dus blijvend) vegetariër worden als hij of zij daar daadwerkelijk een voordeel in ziet.

Om op mijn situatie terug te komen: ik zie een *mogelijk* voordeel, dus ik probeer het. Merk ik aan het eind van de maand absoluut geen verschil, dan zie ik ook geen gigantische reden om ermee door te gaan. Maar goed, dat is nog een dikke twee weken in de toekomst, ik zie het wel. =]

(Edit) Overigens vind ik, net zomin als dat een ander mij zou moeten overtuigen, dat ik een ander zou moeten overtuigen. Als hier iemand mee-eet die vegetarisch is, hou ik daar hoe dan ook rekening mee. Los van vegetarisme en overtuigingen ga ik natuurlijk niet dood van een keer GEEN vlees eten...   Familieleden die je maar op de huid blijven zitten en dergelijke, dat vind ik dus ook maar flauw.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2009, 20:00:49 door Max R »

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #121 Gepost op: 14 januari 2009, 00:51:50 »
Hoi Max. Fijn dat je, hoewel je eigenlijk geen vegetariër bent, begrip kunt opbrengen voor de problemen waar vele vegetariërs tegen aan lopen. Ik kom ook een heel eind mee in je redenering waarom je in ieder geval niet principieel vegetariër wilt worden. Mij zul je in ieder geval niet met het vegetarische Wachttorentje zien zwaaien (al hoop ik natuurlijk wel dat Vegatopia je zal inspireren en zal overtuigen dat vegetarisch eten errug lekker kan zijn!).

Dat je voor je (psychische) gezondheid kijkt of een vegetarisch 'dieet' wat voor je is, is heel verstandig. Of het helpt, weet ik niet (ik ben tenslotte geen dokter), maar het is het proberen waard. Om de maand prettig 'door te komen' kun je volop ideeën voor lekkere vegetarische gerechten opdoen in de Forumdraad 'Wat eten we vandaag' en natuurlijk in het online magazine Koken & zo. En mocht je vragen hebben: stel ze gerust. Succes!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Max R

« Reactie #122 Gepost op: 14 januari 2009, 02:26:42 »
Hoi Max. Fijn dat je, hoewel je eigenlijk geen vegetariër bent, begrip kunt opbrengen voor de problemen waar vele vegetariërs tegen aan lopen.

Nou ja, in ieder geval vegetariër-met-proefperiode. =]
En die problemen... Ik denk dat dat niet bepaald tot vegetariërs beperkt is.

Ik kom ook een heel eind mee in je redenering waarom je in ieder geval niet principieel vegetariër wilt worden. Mij zul je in ieder geval niet met het vegetarische Wachttorentje zien zwaaien

Hehehe, Wachttorentje... =]

Laat ik het anders zeggen: mocht ik er voor kiezen om vegetariër te blijven na de proefperiode, dan zal dat niet op principiële gronden zijn. Wil niet zeggen dat ik dat dan maar onzin of wat dan ook zou vinden, hoor. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet, en waarom. Ik ben ook niet zo van de wachttorentjes.

(al hoop ik natuurlijk wel dat Vegatopia je zal inspireren en zal overtuigen dat vegetarisch eten errug lekker kan zijn!).

Dat je voor je (psychische) gezondheid kijkt of een vegetarisch 'dieet' wat voor je is, is heel verstandig. Of het helpt, weet ik niet (ik ben tenslotte geen dokter), maar het is het proberen waard. Om de maand prettig 'door te komen' kun je volop ideeën voor lekkere vegetarische gerechten opdoen in de Forumdraad 'Wat eten we vandaag' en natuurlijk in het online magazine Koken & zo. En mocht je vragen hebben: stel ze gerust. Succes!

Dat het lekker was dat wist ik al wel. Ben altijd wel een vleesliefhebber geweest, maar ik had voorheen ook al wel een paar vleesloze recepten in het reportoire zitten. Extra recepten erbij kan natuurlijk nooit kwaad en ik ben er in de afgelopen paar weken ook al wel een paar prachtige tegengekomen -- op de receptensite van de Appie staan er ook genoeg. Een paar vegetarische vrienden helpt ook. En verder zo af en toe eens een tip vragen bij de toko -- erg behulpzaam -- en her en der op de grote boze internets kijken. Nee, qua recepten kom ik er wel. De maand verloopt tot nu toe prima. =]

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #123 Gepost op: 14 januari 2009, 11:48:00 »

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #124 Gepost op: 14 januari 2009, 17:38:40 »
Ik heb schoenen met stalen neuzen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline karl

• 6.375
« Reactie #125 Gepost op: 14 januari 2009, 17:52:15 »

Verder gaat het bij mij eigenlijk niet. Geen medeleven met de diertjes, en ik maak me ook niet echt druk over het milieu. Dat klinkt misschien hard en ongevoelig enzo, maar voor mij geldt (net als voor een overgrote meerderheid van de consumerende mens) dat het allemaal ver van mijn bed is.

Vandaar dat ik er vrij zeker van ben dat horror-reclames niet echt gaan helpen, evenmin als mensen tegen hun zin proberen te overtuigen van jouw gelijk. Dat eerste zorgt er alleen maar voor dat mensen nog ongevoeliger worden (de meerderheid dan, voor de minderheid die zich er *wel* iets van zou aantrekken zijn de "reclames" al niet nodig). En op het moment dat je heel erg aan iemand gaat trekken om hem of haar iets te laten doen waar ze het nut zelf niet direct van inzien, kun je er donder op zeggen dat die persoon daar juist tegenin gaat. Zo werken mensen nou eenmaal.

Iemand zal alleen overtuigd (en dus blijvend) vegetariër worden als hij of zij daar daadwerkelijk een voordeel in ziet.

Wat me toch weer staaft in mijn vroeger uitgesproken mening dat het niet zo zinvol is mensen te willen "bekeren" tot vegetarisme. Het is meestal verloren moeite, vrees ik.
Je komt vlug drammerig over. (Waarmee ik zeker niet Vegatopia bedoel, omdat juist negativiteit en prekerigheid vermeden wordt.)

"Voordelen" kan je echter ruim zien.

Het onmiskenbare fysieke gezondheidsvoordeel: geen slechte dierlijke vetten, wel gezonde groenten, fruit en granen. Geen gevaar op hormonen of andere giftige bestanddelen in het voedsel.

Mogelijk ook wel goede invloed op de psyche. Overigens, afgezien van de mogelijk chemische goede invloed, wil ik hier even wijzen op het zuiverende van de eenvoud die deze keuze geeft: gedaan met kookboeken rond vlees/vis doorbladeren in boekenwinkels, de vleesafdeling in de winkel gewoon links laten liggen en enkel de vleesvervangers checken op nieuwigheden, de menulijsten in restaurants zijn geen omslachtig boekwerk meer...

Buiten het gelukzalige voor de geest van deze eenvoud
verwerft men een  gevoel van uniciteit, daar men tot een andersdenkende minderheid behoort die naast onbegrip toch ook een vorm van welwillende aandacht krijgt (de kok die speciaal voor jou een apart gerecht maakt bijvoorbeeld). Ik vind dat vegetariërs wat meer zouden mogen genieten van hun apartheidspositie in plaats van over het onbegrip van de boze buitenwereld te klagen.

Het gewoonweg  lekkere en gevarieerde van vegetarisch eten, eenmaal je afgekickt bent van vlees. (Ikzelf heb bij hoofdmaaltijden geen behoefte meer aan vlees/vis, zal dat nog wel eens op restaurant bestellen als die éne vaste vegetarische schotel doodsaai en suf is.)

Voorlopig nog niet echt het goedkopere.  Vlees is niet zo duur in verhouding tot
het milieubelastende ervan, dat niet wordt ingecalculeerd. Maar als ooit goedkope en even lekkere vleesvervangers worden geproduceerd is dat een bijkomend "voordeel".

Als bij die "egoïstische" voordelen nog het goede gevoel op de achtergrond kan meespelen dat je geen dierenleed veroorzaakt en het milieu minder belast is dat toch mooi meegenomen?
(Overtuigden zullen omgekeerd redeneren en vanuit "idealisme" vegetarisch eten, we hebben het nu over de meerderheid die misschien langzaamaan vegetarischer wordt.)

Offline IneN

• 873
« Reactie #126 Gepost op: 14 januari 2009, 17:53:28 »

Dubbelzinnig.?

Schanulleke

« Reactie #127 Gepost op: 14 januari 2009, 18:06:07 »

Eén manier om daar voor mezelf achter te komen, natuurlijk: het zelf proberen. Dat doe ik dus een maand, en aan het eind van de maand kijk ik hoe ik verder ga.

Hoi Max,

Welkom op het forum :bye: en leuk dat je het vegetarisme een maand gaat uitproberen. Ik hoop dat het je brengt wat je ervan hoopt. Maarreh... is een maand niet een beetje kort? (Ik zeg dit zonder bijbedoelingen, hoor. Niet zo van: hoe langer hij vegetarisch is, hoe beter.) Wat ik bedoel is: als je vegetarisch gaat eten in de hoop dat je concentratie verbetert, valt er dan binnen een maand wel een duidelijke verandering te verwachten? Zou daar niet meer tijd voor nodig zijn? Doelen zoals bijv. het verlagen van het 'slechte' cholesterol door dieetaanpassing worden volgens mij ook niet bereikt na een maand. Misschien werkt het in de hersenen net zo. Hoe dan ook, in ieder geval succes!

Max R

« Reactie #128 Gepost op: 14 januari 2009, 20:18:53 »
Maarreh... is een maand niet een beetje kort? (Ik zeg dit zonder bijbedoelingen, hoor. Niet zo van: hoe langer hij vegetarisch is, hoe beter.) Wat ik bedoel is: als je vegetarisch gaat eten in de hoop dat je concentratie verbetert, valt er dan binnen een maand wel een duidelijke verandering te verwachten? Zou daar niet meer tijd voor nodig zijn?

Ik houd wel rekening met die mogelijkheid, ja. Ik heb me een beetje gebaseerd op de ervaringen van iemand die naar vegetarisch ging, later naar veganistisch, en momenteel zelfs raw-foodist, die gaf aan dat hij bij iedere overstap ongeveer twee weken "detox" had. Niet echt grootschalig wetenschappelijk onderzoek, nee. =]

Ik verwacht echter wel dat als ik een verschil ga bemerken, dit binnen een maand gaat beginnen. Verder is een maand een makkelijke periode, natuurlijk -- ik had e.e.a. al op mijn blog uitgelegd, dus voor meer beredenatie verwijs ik je daar naartoe.

Mocht ik aan het eind van de maand niet helemaal zeker zijn, dan kan ik er altijd nog een maand aan vastplakken. Het is zeker niet zo dat het enige moeite kost om geen vlees te eten. Ik moet alleen nog een beetje met tofu leren werken, want gisteren was het niks en vandaag nog niet geweldig. Oefenen, oefenen. =]

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #129 Gepost op: 15 januari 2009, 16:46:38 »

Dubbelzinnig.?

Verplicht voor ervaren Jehovega... voet tussen de deur   ;)

(Maar ik ben geen Jehova, hoor)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Schanulleke

« Reactie #130 Gepost op: 15 januari 2009, 17:28:30 »
Ik verwacht echter wel dat als ik een verschil ga bemerken, dit binnen een maand gaat beginnen. Verder is een maand een makkelijke periode, natuurlijk -- ik had e.e.a. al op mijn blog uitgelegd, dus voor meer beredenatie verwijs ik je daar naartoe.

Mocht ik aan het eind van de maand niet helemaal zeker zijn, dan kan ik er altijd nog een maand aan vastplakken. Het is zeker niet zo dat het enige moeite kost om geen vlees te eten. Ik moet alleen nog een beetje met tofu leren werken, want gisteren was het niks en vandaag nog niet geweldig. Oefenen, oefenen. =]

Ik ben even naar je blog gesurft. Leuk! :) Grappig dat je op die manier allemaal verschillende eetpatronen uitprobeert. Ik ben benieuwd naar je vega-ervaringen.

Wat die tofu betreft: ik hanteer onderstaande werkwijze.

- laten uitlekken in een vergiet en in plakken van 1 cm dik snijden
- plakken in een schone theedoek wikkelen en flink wat druk uitoefenen (zo pers je het water eruit)
- eventueel met een tweede schone theedoek herhalen om nog meer vocht eruit te halen

Mijn ervaring is dat een marinade beter wordt opgenomen door drogere tofu dan door tofu die nog verzadigd is van water. Het uitpersen kan trouwens ook met keukenpapier, maar dan kost het je wel een halve rol.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #131 Gepost op: 15 januari 2009, 18:45:21 »
Max, hoe heet je neefje (Spekkie) nu eigenlijk wel?

Max R

« Reactie #132 Gepost op: 15 januari 2009, 22:24:54 »
@Schanulleke: K, dat ga ik dan proberen... blijft alleen het punt van "waarmee marineren" over, maar daarvoor ga ik eerst maar eens gewoon naar zoeken. =]

@Hizikigrrrl: hehe, dan heb je best nog een eind door zitten klikken... Wesley, heet-ie. En ondanks dat het allemaal een beetje prematuur was, gaat het nu prima. =]

Offline IneN

• 873
« Reactie #133 Gepost op: 15 januari 2009, 23:25:08 »
"waarmee marineren"

Hier spreekt een kookkluns en mij is het zelfs gelukt: ik had de tofu in blokjes gesneden, ook uitgelekt en het vocht eruit geperst. Vervolgens heb ik m een nachtje in een badje van ketjap, klein versnipperde ui, peper, zout en look gelegd. Was erg lekker op de barbeque, had er satés mee gemaakt.

Max R

« Reactie #134 Gepost op: 16 januari 2009, 00:37:44 »
Hier spreekt een kookkluns en mij is het zelfs gelukt: ik had de tofu in blokjes gesneden, ook uitgelekt en het vocht eruit geperst. Vervolgens heb ik m een nachtje in een badje van ketjap, klein versnipperde ui, peper, zout en look gelegd. Was erg lekker op de barbeque, had er satés mee gemaakt.

Ja, dat het saté-waardig spul was zeiden ze bij de toko ook al. Ik denk dat ik eens moet beginnen met het spul goed uitknijpen, dat gaat denk ik al heel wat helpen met de zompigheid. Ik denk dat ik dan nog wel wat chili's erbij gooi, pittig is goed. Dan zit ik alleen nog een beetje met satésaus -- daar gaat bij mij normaal trassi in, garnalenpasta dus. Daar moet ik nog een alternatief voor bedenken.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #135 Gepost op: 16 januari 2009, 13:50:41 »
Mijn satésausrecept: braad een teentje geperst/fijngesneden knoflook en gember aan (beter nog: knof en gember uit de vijzel, knof kun je weglaten, gemberpoeder/djahé werkt ook), schepje sambal erbij, blussen met ketjap manis. Paar eetlepels pindasaus in de pan scheppen, verdunnen met water. Scheutje citroensap. Kruiden met gemalen komijnzaad en korianderzaad. Zout, (riet)suiker, extra ketjap naar smaak toevoegen. Verhoudingen geheel uit de losse pols.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Edda

• 159
« Reactie #136 Gepost op: 17 januari 2009, 14:23:50 »
Hoi Max,
wat grappig, je redenen om vegetarisch te gaan proberen  :)

ik heb zelf adhd, en ben ook vega ivm gezondheidsvoordelen
in eerste instantie ivm lichamelijke problemen,maar psychisch merk ik ook verschil, maar of dat komt door directe inlvoed, of doordat ik lichamelijk beter in mijn vel zit ?
mijn gok is dat   het een beetje van beiden is   
ik kan gewoon niet tegen vlees, mijn verteringsstelsel trekt dat niet
 merk bij mezelf wel dat als ik braaf vega leef ik veel beter in mijn vel zit , en dat ik de boel gewoon heel wat overzichtelijker kan houden voor mezelf,  ben wat stabieler en laat mezelf wat minder meeslepen door mezelf zeg maar

hopelijk doet het voor jou ook goed ,

Schanulleke

« Reactie #137 Gepost op: 01 februari 2009, 17:03:23 »
Zijn er trouwens ook mensen op dit forum die vanuit hun geloofsovertuiging vega zijn? Ik zag in een paar oudere draden dat er een tijdje geleden wel wat reli's (ik ben er zelf ook eentje ;)) hier rondsurften, maar ik heb het idee dat die niet meer zo actief zijn. Ik ben juist zo benieuwd naar hun beweegredenen...

Kiwi

« Reactie #138 Gepost op: 02 februari 2009, 19:44:34 »

De maand is inmiddels voorbij, de tussentijdse evauatie zag er positief uit, blijf je nu langer vegetarisch eten?

vlinder

« Reactie #139 Gepost op: 19 februari 2009, 18:03:47 »
Hoi

Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben wel al jaren vegetarier.
Ik heb hier voor gekozen omdat het naar mijn idee beter voor het milieu is en omdat ik het zielig vind voor de dieren.

Naar mijn menig worden dieren in de bio industrie slecht behandeld.
En je kan prima gezond en lekker eten zonder vlees.

Ik heb niet zo heel veel verstand van computers maar ik ben blij met deze site

Groetjes