Nou ja, zoet op zich valt voor mij niet onder de noemer van een smaak. (Hoe je het dan wel moet noemen weet ik niet, gewoon zoet?)
Dat gezegd hebbende, zoete chocoladeprodukten als Mars/Bounty/Twix en noem maar op, overvallen me echt door de extreme zoetigheid. Die eet ik met kleine stukjes tegelijk, dan gaat het wel.
En over het algemeen wens ik ook absoluut geen merkbare hoeveelheid zoetigheid door mijn avondeten, (uitzonderingen als kleine stukjes ananas op de pizza daargelaten), ik heb bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan zoete tomatensoep, of aan de kant-en-klare pindasaus die ik in mijn onschuld gekocht heb, de laatste keer dat ik in Nederland was. Ook geen zoete aardappelen bijvoorbeeld, die sla ik echt af. Sweet-and-sour toestanden van de Chinees, niets voor mij. Krenten/rozijnen door de zuurkool, mij niet gezien. En zo kan ik vast nog meer verzinnen. O ja, ik zal levenslang Bonduelle compleet boycotten, louter omdat ze het gewaagd hebben een schepje suiker door de blikdoperwten te roeren. Echt jakkiebah is dat.
Thee (niet te sterk dus) daarentegen blief ik bij voorkeur met een (zeer matige) hoeveelheid suiker. Een half theelepeltje in een mok of zo. Geldt alleen voor zwarte thee, door groene thee hoeft geen suiker. En ja, als ik toch jasmijnthee geserveerd krijg, doe ik er hoogstwaarschijnlijk wat extra suiker door om het goed te maken, al helpt dat niet echt.