Vegatopia Forum

Verkoopcijfers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beroepskok

Verkoopcijfers
« Gepost op: 29 januari 2007, 21:32:14 »
Ikzelf ben niet vegetarisch, wij werken echter niet met ganzelever of verse kreeft of dieronvriendelijk vlees/vis.
Mijn mening over diervriendelijke voeding is dat vegatarisme een beperkt effect heeft op het welzijn en behandelen van dieren. Ik denk dat vlees van goed behandelde dieren een betere qualiteit heeft en beter smaakt. Bijvoorbeeld stress heeft een negatieve invloed op vlees, het gaat bitterder smaken.
Verkoopcijfers en omzet is in de vlees-industrie vaak het enige dat telt.
Vanavond zag ik op radar (tv programma) een stukje over kippen, daarin zei een vertegenwoordiger van de dierenbescherming dat de omzet van biologisch verantwoorde kippen 0.1% is. Deze dieren lijden een aanzienlijk beter leven dan de gemiddelde kip voor consumptie.
Ik vind dat vlees een luxe is van onze voeding.
Daarintegen zal "de vleeseter" vaak kiezen voor het goedkope stukje vlees. Daarom lijkt het mij een goed idee om bijvoorbeeld een niet geringe belasting te heffen op de zogenaamde wandelende vleesfabriekjes én de biologische kip (die duurder is dan de de "normale kip") goedkoper te maken. Dit natuurlijk niet alleen voor kippen.
Daardoor zal men naar mijn idee voor de bio-kip kiezen en dus zal dit dan een stap voorwaarts zijn voor het welzijn van de dieren. Dit kan en moet verder uitgebouwd worden. Ik denk dat kiezen voor het bio-vlees beter is dan helemaal niet kiezen. Dit omdat één stem beter is dan geen stem. Dit in het voordeel van.
Er zijn meerdere redenen om vegatarisch te worden, voor het welzijn van dieren denk ik net zoals ik zojuist aangaf.

Discuss, no offence


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Verkoopcijfers
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2007, 23:08:22 »
Ikzelf ben niet vegetarisch, wij werken echter niet met ganzelever of verse kreeft of dieronvriendelijk vlees/vis.
Mijn mening over diervriendelijke voeding is dat vegatarisme een beperkt effect heeft op het welzijn en behandelen van dieren.
Biologisch vlees enzo.. is anders echt niet veel beter dan regulier vlees. Kan je tenminste beter vegetarier zijn, want dan geef je een veel sterker signaal af. En het is gezonder.

Qua ei enzo... dat ligt er aan wat de vegetarier qua dat soort producten gebruikt.

Maar met eieren eten en zuivel drinken werk je verder nog wel mee aan het doden van dieren.
Stem op de Partij voor de Dieren

beroepskok

Re:Verkoopcijfers
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2007, 02:46:55 »
Volgens datzelfde programma radar en 1 vandaag (ietwat andere cijfers) is de kans in vergelijking met normaal kippenvlees de kans op plofkippen van 7.25% naar 0.05% afgenomen. Het aantal kippen per m2 van 24 naar 10 afgenomen. Het aantal uren daglicht van 0 naar 3 toegenomen. De voeding van enkelvoudige granen naar meervoudige granen toegenomen naar 4x per dag ipv 4x per dag enkelvoudig.
De groeitijd van 6 weken naar volwassen gewicht afgenomen naar 17 weken volwassen gewicht.Ik vind dit een behoorlijke verandering in het voordeel van de biologische kip.

In 2005 was de verkoop 0.03% van biologisch vlees, in 2006 0.09%. In Jaaromzet betekend dit (met inflatie) een toename van ongeveer 2 miljard euro gezien 2005. Een marktaandeel van 35% is vermoedelijk genoeg om in iedere geval de Nederlandse kippenteelt ervan overtuigen om over te gaan op biologische kippen.
Nergens is het marktaandeel "niet vlees-consumenten" terug te vinden in de cijfers.
Een groot deel (55%)van het kippenvlees komt uit het buitenland zoals belgië en duitsland. De export niet meegekeken vanuit Nederland (15%). Wij keen zo'n 12.000.000 vleeskippen. Dit met evt belastingen denk ik dat Nederland een duidelijk statement kan maken als de burgen "massaal" gaat kiezen voor biologisch kippenvlees. Nederlanders consumeren volgens 1 vandaag 13,7 kg per persoon per jaar.

Het doden van "domesticated animals" is voor mij persoonlijk geen bezwaar. Deze gedomestificeerde dieren zijn voor mij relatief normaal, mits op goede manier gehouden, ik vind biologisch een goede verbetering die nóg verder ontwikkeld kan worden mits de burger daarin meewerkt. Zonder vraag geen aanbod tenslotte.

Vraag: Waarom is vegetarier gezonder? Kippenvlees is mager en bevat veel eiwit en proteïnen. Hierover is het een welles nietes qua gezondheid toch? Zo nee, uit welke bron is dat afkomstig?

Qua eieren is het een keuze die je zelf maakt, uitloop-ei of legbatterij of helemaal geen ei.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Verkoopcijfers
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2007, 08:28:53 »
Vraag: Waarom is vegetarier gezonder? Kippenvlees is mager en bevat veel eiwit en proteïnen.
Denk je dat vegetariers een tekort aan eiwitten moeten zien te vermijden?

"Eiwitten" en "proteinen", da's hetzelfde dubbelop.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.