Zou het alleen zo leuk vinden als hij niet steeds de enige uitzondering is!
Dat zou wel leuk zijn, maar helaas is dat niet de realiteit.....
Ik heb zelf 2 kinderen van 4 en 6 jaar en we wonen in een dorpje waar voor zover ik weet niemand anders ook vegetarisch eet.
Ze eten één keer in de week op school en mogen dan hun eigen lunchpakketje meenemen (alle andere kinderen eten het eten uit het schoolrestaurant). Ik heb er wel over getwijfeld of we dit zo moesten doen vanwege dat uitzonderingen verhaal maar heb er uiteindelijk wel voor gekozen.
Ik denk nl dat er altijd uitzonderingen in het leven zullen zijn. Is het niet dat je ouders en dus jij ook vegetarisch bent, is het wel omdat je rood haar hebt, de verkeerde kleren aanhebt, een ziekte hebt, raar praat, kortom, waar het denk ik om gaat is dat een kind zich lekker in zijn/haar vel voelt, zich staande weet te houden in een groep.
Ik heb mijn kinderen uitgelegd waarom we geen vlees eten en dat ze later zelf mogen kiezen wat ze willen, maar dat ze nu vegetarisch eten en dat als ze ergens anders eten en ze willen eens proberen hoe vlees smaakt ze dat best mogen.
Voor in de kantine hebben ze zelf gezegd dat ze liever hun eigen lunchpakketje willen omdat ze geen dieren willen eten. Soms vinden ze dat wel jammer als er bv in de kantine frietjes bij het eten zitten en ze die dus niet hebben, maar soms vinden ze het weer fijn als in de kantine spruitjes worden geserveerd.
Ik probeer wel altijd eten mee te geven dat ze echt lekker vinden, avocado, walnoten, roerei, een lekker toetje en het komt ook wel voor dat sommige kinderen zeggen dat ze ook wel zo'n lunchpakketje zouden willen.
Vooralsnog lijkt dit dus aardig in evenwicht te zitten, maar ik kan me voorstellen dat ze op een bepaalde leeftijd het allerliefste willen zijn als hun klasgenootjes en dat het dan anders komt te liggen.
Maar als ze daar heel erg gevoelig voor zijn (dat ze geen uitzondering willen zijn) dan zal dat dus ook op andere gebieden spelen en dat kan je wel bezig blijven met je aanpassen aan andermans/kinds normen, dus ik denk dat de oplossing toch ligt op het gebied van zelfverzekerdheid aanleren.
En als ze echt vlees willen eten om het vleeseten zelf, ja, dan is dat hun eigen keuze zou ik zeggen.
Groetjes,
Carla